Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

Kjøpe bilhenger 750 kg

1915

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Du kan trekke større henger enn 750kg, selv om du bare har klasse B. Mange brukte tilhengere tilsalgs rundtom.

Bor du i tr.heim så har jeg en "hjemmelaga" varehenger som er bygd på campingvognunderstell (godkjent og med skilt såklart). Den er passelig stor, men pga. ganske saftig ramme er ikke lasteevnen allverden.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet-fsaSP0zV

Vær obs på at hengere med egenvekt over 350 kg har omregistreringsavgift, de har ikke de som er under (gratis omreg!!). For de over koster det kr 1529-6973 under 1000 kg, avhengig av alder. En ny 750 kg kan du få for 5-8000, brukte i bra stand ligger ikke mye under.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet-fsaSP0zV
er da ikke lov å kjøre med større en 750 kg henger på vanlig B

Klasse B:

Vogntogvekt under 3500 kg: Du kan kjøre så stor henger bilen har lov til å trekke.

Vogntogvekt over 3500 kg (trekkvogn max 3500 kg): Max hengervekt 750 kg.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet-fsaSP0zV
så hviss jeg har en bil på 1500 kg så hviss kroken har lov å trekke 1500 kg så har jeg lov å dra en henger med totalvekt på 1500 kg?

Jepp. Og hvis du har en bil på 2000 kg kan du dra 1500 kg. Men har du en bil på 3400 kg, kan du dra 750 kg.

Lenke til kommentar
så hviss jeg har en bil på 1500 kg så hviss kroken har lov å trekke 1500 kg så har jeg lov å dra en henger med totalvekt på 1500 kg?

Så lenge det er egenvekta av bilen som er 1500, og tillatt totalvekt på bilen samtidig ikke er over 2000 (da overstiger altså summen av bil+henger 3500), ja.

Lenke til kommentar
Du må vel se på tillatt totalvekt på bilen. Den + tillatt totalvekt på hengeren må ikke overskride 3500kg.

På klasse B går alt på tillatt totalvekt slik at purken skal slippe å veie bil+henger for å gi deg bot. :p

med henger og bilen blir det da 3000 kg. og det er jo under 3500. så da holder det i massevis

Lenke til kommentar

Hvis vekta på bilen er oppgitt til 1500kg med fører så må jo den tillatte totalvekten være over det? Hvis ikke kan du jo ikke ha med deg så mye som en passasjer.

F.eks. Hvis bilen veier 1500kg og kan ha nyttelast på 800kg så blir tillatt totalvekt 2300kg. 2300kg + 1480kg = 3780kg, som er mer enn det du har lov å kjøre med.

i tilfellet over vil den største hengeren du kan kjøre med være en med tillatt totalvekt på 1200kg. Så du må se på tillatt totalvekt på bilen. Ikke hva bilen veier.

Endret av sedsberg
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...