Gå til innhold
Trenger du råd om juss? Still spørsmål anonymt her ×

Nei takk til reklame klistermerke på postkassen, får flyer fra lokal menighet

stich_it

Anbefalte innlegg

Så hvis jeg som ikke er stortingsrepresentant ønsker å få til en lovendring, så må jeg enten få en stortingsrepresentant til å fremme min sak, eller så må jeg bli stortingsrepresentant? Det er ikke nok å henvende seg til justisdepartementet?

I utgangspunktet er det nok enklere å få en stortingsrepresentant til å ta saken enn å overtale et departement til å gjøre det. Saken ville for øvrig hørt inn under Kultur- og Kirkedepartementet.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Så kirkens representanter skal selv få avgjøre om de skal få fortsette å drive med propaganda? Ja, da tror jeg det er lettere å heller returnere søppelet, gjerne samle sammen fra alle kjente som mottar søppelet og dumpe det i en eneste stor forsendelse hos nærmeste kirke.

Greit, takk for hjelpen.

Lenke til kommentar
Så kirkens representanter skal selv få avgjøre om de skal få fortsette å drive med propaganda? Ja, da tror jeg det er lettere å heller returnere søppelet, gjerne samle sammen fra alle kjente som mottar søppelet og dumpe det i en eneste stor forsendelse hos nærmeste kirke.

Greit, takk for hjelpen.

Slik er det å leve i en rettsstat...

For øvrig er ikke Kultur- og Kirkedepartementet "kirkens representanter", men kultur- og kirkeministerens sekretariat.

Endret av krikkert
Lenke til kommentar
Hvilket betyr at han representerer kirken og taler kirkens sak.

Merkelig, jeg synes Giske har vært mye mer opptatt med å tale kulturens sak de siste årene...

Fra Spøch til Halvoor: Kultur- og Kirkedepartementet skal ikke 'representere' noen. Den Norske Kirke er en separat administrasjon som i (relativt) stor grad styrer seg selv. Instruksjonsretten ligger også hos Kongen, ikke hos departementet.

Lenke til kommentar

Og igjen så vet vi jo hvilken religion Kongen tilhører, ikke sant? Ikke minst så vet vi at Kongen MÅ tilhøre den gitte religion, enten han vil eller ikke. Det er noe av det sykeste av alt i denne sammenhengen. Man må være overtroisk for å være konge i dette landet. Det er ganske skremmende. Men vi begynner vel å bevege oss ganske uttenfor topic nå, selv om jeg synes dette var interessant. :) Takk for din innsikt i lovverk, nok engang. Jeg får vel bare leve med at kirkens mørkemenn har for godt fotfeste her i landet til at jeg har noe jeg skulle sagt. Jeg håper jeg får oppleve den dagen når dette endrer seg. :)

Red.:

Den norske kirke blir i hovedsak finansiert over offentlige budsjetter. Over statsbudsjettet blir det bevilget midler til prestetjenesten, virksomheten i de regionale - og sentralkirkelige råd, vedlikehold og restaurering av Nidarosdomen og tilskudd til ulike kirkelige organisasjoner og formål. Over de kommunale budsjetter blir det bevilget midler til virksomheten i menighetene og i de lokale kirkelige organer (fellesrådene og menig­hetsrådene), herunder midler til drift og vedlikehold av kirker og kirkegårder.

Er det mulig å slippe å betale kirkeskatt? Eller må man kaste pengene sine til de som har religiøs overtro?

Endret av NikkaYoichi
Lenke til kommentar
Og igjen så vet vi jo hvilken religion Kongen tilhører, ikke sant? Ikke minst så vet vi at Kongen MÅ tilhøre den gitte religion, enten han vil eller ikke. Det er noe av det sykeste av alt i denne sammenhengen. Man må være overtroisk for å være konge i dette landet. Det er ganske skremmende. Men vi begynner vel å bevege oss ganske uttenfor topic nå, selv om jeg synes dette var interessant. :) Takk for din innsikt i lovverk, nok engang. Jeg får vel bare leve med at kirkens mørkemenn har for godt fotfeste her i landet til at jeg har noe jeg skulle sagt. Jeg håper jeg får oppleve den dagen når dette endrer seg. :)

Motivene er vi nok uenige om, men på resultatet er vi nok ganske enige.

Red.:

Den norske kirke blir i hovedsak finansiert over offentlige budsjetter. Over statsbudsjettet blir det bevilget midler til prestetjenesten, virksomheten i de regionale - og sentralkirkelige råd, vedlikehold og restaurering av Nidarosdomen og tilskudd til ulike kirkelige organisasjoner og formål. Over de kommunale budsjetter blir det bevilget midler til virksomheten i menighetene og i de lokale kirkelige organer (fellesrådene og menig­hetsrådene), herunder midler til drift og vedlikehold av kirker og kirkegårder.

Er det mulig å slippe å betale kirkeskatt? Eller må man kaste pengene sine til de som har religiøs overtro?

Vel, DNK får en gitt sum på statsbudsjettet (og kommunale budsjetter) hvert år. Denne støtten deles på antall medlemmer DNK har, og dette utgjør tilskuddsbeløpet per medlem (T). Registrerte trossamfunn har rett på støtte fra stat og kommune tilsvarende 1T per medlem per år.

Hvis du ikke ønsker å støtte kirken med skattepengene dine burde du melde deg inn i kvakksalverorganisasjonen HEF, Sosialhumanistene, eller lignende. De vil da få en andel av statsbudsjettet tilsvarende den andelen DNK ville fått dersom du var medlem der.

Du kan ikke "slippe" å betale, men du kan sørge for at pengene går til et livssyn du er nogenlunde enig i.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...