Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

Worklog/Showcase: Honda MTX 50, 1990 mod.


Anbefalte innlegg

Hei alle sammen!

Ser at det er mest biler det går i her, men tenkte å lage litt action for de som liker å se på annet enn bilarbeid :D

Fikk tak i en Honda MTX, 1990 modell. Den gikk ikke, og det var stort sett det eneste jeg fikk vite. Betalte selvfølgelig ingenting :)

 

Hentet den med henger (med meg bak rattet på bilen :D ), og satt den fint fra meg i garasjen. Sent om kvelden, trøtt og sliten etter jobb.

 

Dagen "derpå" sjekket meg og pappa mopeden. Først og fremst plugg og bensin. Pluggen så helt ny ut, og bensin var det. Men det var dårlig kompressjon. Tanken om knekt stempelfjær slo oss. Forgasseren (der ved luftfilteret) skal jo bare suge, men her ble det blåst ut igjen også. Da sier det seg (nesten) seg selv at bensinen ikke går videre i systemet.

Skrudde av sylinder og stempel, noe som så ut som det var brukt i krigen. Legger ved et par bilder, selv om det ikke vises så bra der.

 

SKAL gjøres:

- Bytte stempel, stempelfjær, kryssbolt, klips og kryssboltlager.

- Pakninger (reedventil, innsug, forgasser)

- Gasswire

- Tenningslås

- Tennplugg (bytter for å være sikker på at jeg har riktig)

 

Mer vil jeg ikke gjøre enda, siden jeg ikke vet om jeg får start på den. (Selv om jeg regner med den starter nå.)

 

 

Mye av det jeg skriver under nå er HVIS DET ER VERDT DET, og der trenger jeg deres hjelp!

Jeg trenger ikke gå ut med en stor fortjeneste, men så lenge jeg holder meg unna tap, er jeg fornøyd (gjør dette for å lære, og fordi jeg synes det er kjekt).

 

- Demontere hele sykkelen, sandblåse (eller slipe) og lakkere. (Har gjort det med en Tempo Corvette før, men den var nesten ferdig demontert :p )

- Bytte girpedal.

- Bytte kicker

- Fordekk

- Bytte forskjerm og bakskjerm ("knust"), samt sidedeksler som mangler.

- Bytte kjede, hvis det ikke fungerer sånn jeg prøver nå (vises på bilde nede)

- Håndtak

 

Det var alt jeg kom på i farta.

Som sagt, det hadde vært KJEMPE KONGE om dere kunne fortalt litt om det er verd det osv. Det går ikke på at jeg vil tjene masse penger og bli rik, men å lære, og ikke gå i tap.

 

Kjedet var veldig rustet og ubevegelig, men har lagt det i rustløser et par dager nå, og skal få ligge et par dager i olje, så skal jeg se om det hjelper. Hvis ikke blir det nytt.

 

 

EDIT:

For små bilder?

post-117727-1250341417_thumb.jpg

post-117727-1250341422_thumb.jpg

post-117727-1250341426_thumb.jpg

post-117727-1250341430_thumb.jpg

post-117727-1250341435_thumb.jpg

post-117727-1250341445_thumb.jpg

post-117727-1250341450_thumb.jpg

post-117727-1250341455_thumb.jpg

Endret av vbjornevik
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Redd du går på en "blemme" på kostnads biten her. En kick alene koster fort 800 kr, trim stempel fra polini ca 500, boring av sylinder (vis mulig) fort 400 kr osv...

Mye og lære her, men du nevner "Forgasseren (der ved luftfilteret) skal jo bare suge, men her ble det blåst ut igjen også", det får meg til og enke defekt reedventil. Det kan også være årsaken til stempelskader.

 

Lykke til :)

Lenke til kommentar

Fått start på den og greier og greier! Stempelfjærene var totalt ødelagt. Kjøpte også nye pakninger, tenningslås og gasswire. Med frakt ble det 1000KR. Har begynt å demontere litt nå, og tror jeg beholder den i den fargen den står i nå.

 

Noen som vet hvor jeg kan få tak i merkene som står på tanken osv?

 

Kick og girpedal tar jeg heller en "overhaling" på det som står på nå. Gidder ikke gjøre ALT for mye av det. Men takk for svar :)

Lenke til kommentar
  • 4 uker senere...

NÅ har det skjedd så lite her, at jeg nesten er flau!

 

Har gjort en del med mopeden, men er ikke alt som vises. Har desverre glemt meg litt på bilde-delen, og jeg er litt avhengig av været når jeg skal lakkere.

 

Men litt er ihvertfall gjort!

Har byttet stempel, kryssbolt, kryssboltlager, clips, pakninger reedventil, innsug, forgasser, gasswire, tenningslås og tennplugg. Kjøpt nye håndtak og nye speil.

 

Motoren har nok vært kjørt tom for olje. Clutchen satt derfor BOM fast. Peiste på med olje, og etter litt kjøring løsnet den :) Går som en kule! Noen som har peiling på hvor mye olje som skal på? Eller hvor kan jeg evt. finne ut av det?

 

Alt er demontert, mye er sandblåst, mye er grunnet, eksos er lakkert, skjermene fikset (sparklet, pusset, grunnet og vannslipt). Holder på å slipe på motoren, håper resultatet blir bra. Rammen er nesten ferdig sandblåst (gikk tom for sand underveis, men tanken er ikke påbegynt. Vet dere hvor jeg kan få tak i MTX-merket? Vil det evt. bli bra resultat hvis jeg bare sandblåser der rusten, fyrer på med rustbeskyttelse, vannsliper alt, grunner og lakker?

Vannslipte også demperne (nedre del). Som dere ser på bildet, var de veldig stygg. Lakkerte med klarlakk, og ble fornøyd med resultatet. Ikke perfekt, men den er jo ikke ny heller (bilder av det kommer senere.

 

Felgene var jo ikke særlig vakker, men som vist på bilder nedenfor, fikk jeg de bra til slutt. Dynket med rustløser, deretter gnikket som bare f*** med Autosol! Er egentlig kjempefornøyd med resultatet :) Regner med dere ser hvilket bilde som ble tatt før, og hvilket bilde som ble tatt etter ;)

 

Støtten var heller ikke noe av det beste på sykkelen, så der tok jeg å sveiste på. Er ikke verdens beste i å sveise med pistol, men det henger sammen, og det ser ikke HELT jævlig ut :)

 

Blir spennende å se om jeg får den sammen igjen ihvertfall!

post-117727-1253472981_thumb.jpg

post-117727-1253472989_thumb.jpg

post-117727-1253472996_thumb.jpg

post-117727-1253473004_thumb.jpg

post-117727-1253473014_thumb.jpg

post-117727-1253473024_thumb.jpg

post-117727-1253473033_thumb.jpg

post-117727-1253473043_thumb.jpg

post-117727-1253473052_thumb.jpg

post-117727-1253473061_thumb.jpg

post-117727-1253473072_thumb.jpg

post-117727-1253473079_thumb.jpg

post-117727-1253473091_thumb.jpg

post-117727-1253473097_thumb.jpg

post-117727-1253473104_thumb.jpg

post-117727-1253473110_thumb.jpg

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Er jævlig frustrerende å ha så ustabilt vær. Har enda ikke fått sandblåst ferdig rammen, eller begynt på tanken. Har bare lakkert noen deler, hvor resultatet ikke ble så bra som jeg håpet, fordi det var for kaldt :(

Men heldigvis var det deler som ikke vises på sykkelen. Surt er det selv om.

 

Har nå fått nye simmeringer til forgafflene, ny lampeholder og noen gummi-greier til å feste deksler osv. Bestilte batteri, men de var selvfølgelig usolgt. Skal jeg gå for Biltema-batteri?

Lenke til kommentar
  • 1 måned senere...
  • 2 uker senere...

Hei igjen!

 

Har da begynt å montere litt sammen igjen. Montert dempere og litt smådeler i front. Fikk ikke gjort så mye som jeg hadde håpet på, for hadde glemt å lakkere de to små festene til styret.

 

Totalt har jeg brukt 2721 kroner, og da mangler jeg speedometerwire og to bokser med lakk. Bilder kommer så fort jeg får montert litt til sammen igjen!

Lenke til kommentar

To poster på en dag folkens!

Var nettopp ute å satt på hjul foran og bak, fjæringen bak (litt av en iq-test) og støtten. Glemte selvfølgelig kamera nå også, håper dere tilgir meg. Vet at bilder er det gøyeste, men de kommer! (Den som venter på noe godt, venter ikke forgjeves ;))

 

Men nå måtte jeg inn igjen, for leksene ropte på meg. Blir ikke gjort så veldig mye nå uken som kommer. Eksamen og to fremføringer, men skal prøve å ta meg tid til å ta noen bilder å legge inn :)

Lenke til kommentar

God dag folkens!

 

Nå har jeg tatt noen bilder, men skal innrømme at de ikke er verdens beste..

Har i tillegg skrudd sammen motoren, så blir et par bilder av den også :)

 

enj0y!

 

EDIT: Tror dere jeg vil få noe igjen for å bytte saltrekk og skifte dekk?

EDIT2: Er det noen som vet hvor mye olje som skal på motoren? :p

post-117727-1260105732_thumb.jpg

post-117727-1260105746_thumb.jpg

post-117727-1260105756_thumb.jpg

post-117727-1260105771_thumb.jpg

post-117727-1260105782_thumb.jpg

post-117727-1260105798_thumb.jpg

post-117727-1260105810_thumb.jpg

post-117727-1260105822_thumb.jpg

Endret av vbjornevik
Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Da har det skjedd litt siden sist, og har TIL OG MED husket å ta bilder!! :D

 

Har satt på plass motoren, styre, håndtak, gasswire, luftfilterboks, fothvilere, eksos, noen smådeler og begynt å montere bak. Slik bildene viser er det ikke helt ferdig, er fortsatt litt usikker på om det står rett. Har heller ikke skrudd alt der bak skikkelig på plass (begynner å bli en stund siden jeg demonterte den nå).

Må beklage dårlige bilder NÅ igjen, men det begynner å bli litt dårlig plass der ute..

Måtte selvfølgelig ta et bilde av vifteovnen også, for uten den hadde det blitt ENDA kaldere!

 

Har også bestilt speedomterdrev (plastdrev inne i navet) og speedometerwire. Kom på 514,- da jeg måtte betale sure 136,- i frakt :(

 

Lite bilder? Bare å skrike ut, så skal jeg ta fler! :)

post-117727-1261076648_thumb.jpg

post-117727-1261076660_thumb.jpg

post-117727-1261076674_thumb.jpg

post-117727-1261076689_thumb.jpg

post-117727-1261076703_thumb.jpg

Endret av vbjornevik
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...