Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Hei. Siden jeg så en post med en 350D som ikke funker kunne jeg likegodt proklamere at min 40D heller ikke funker.

Selvfølgelig tar jeg med kameraet på fest og selvfølgelig blir det utsatt for diverse. Denne gangen ble en jeg pratet med skumpet borti slik at noe av drinken falt på 40D-en. Det resulterte umiddelbart til en error 99 som ikke forsvant så jeg la det bort. Over natten endret dette seg til at 40D-en ikke ville starte (altså inget liv å spore)!!! Vil si at mengden væske som traff kameraet var minimalt. Tørket noe bort fra rundt topp-displayet og knappene der, traff bittelitt inn i selve "blitz-rommet" og litt på objektivet. "Litt" betyr her bare en dråpe på rundt 5mm i diameter på det meste.

At kameraet slutter å fungere ser jeg på som et stort mysterium for kameraet bør tåle litt væske, og det er vel også nevnt at det skal tåle en Bergenskur. Det jeg opplevde var ikke i nærheten av den mengden væske.

SPØRSMÅL: Har andre opplevd liknende tilfeller med liknende kamera der kameraet tåler mindre vann enn først antatt? Hva kan jeg forvente at kameraet bør tåle, og bør jeg være MYE mer forsiktig når jeg får det tilbake fra ServiceProffen?

(Kan også nevne at mitt 350D har vært på fest før, og endt opp med klissete knapper og blitz (err05), men generelt sett uten problemer!!!!)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jeg vil nok også si at du var spesielt uheldig, jeg har hatt diverse uhell med forskjellige Canon kameraer, inklusive et 40D, og har aldri opplevd det du opplevde.

Men, når uhellet er ute, selv om det kun er snakk om litt veske, så bør man umiddelbart ta ut batteriet av kameraet. Deretter tørker man bort all veske og om nødvendig skyller man med rent vann (dersom det var noe annet enn vann som traff kameraet). Så er det viktig å la kameraet tørke lenge, og med lenge så mener jeg flere dager (litt avhengig av hvor mye veske det var utsatt for), slik at all veske tørker også på steder hvor det er vanskelig å komme til.

Lenke til kommentar

Canon mener at 40D skal være "støv- og vannbestandig" i spesifikasjonslisten, men mener samtidig at driftsmiljøet må ha under 85% luftfuktighet. I PDF-brosjyren deres står det også at 40D er Vann- og støvbestandig, men der har de en liten referanse til noe liten skrift. I den lille skriften står det at det kun er minnekort-luka og batteriluka som er vann- og støvbestandig.

Hadde det ikke vært for at du har mye optikk til Canon så ville jeg anbefalt deg et annet merke som tar vannbeskyttelse på alvor.

Lenke til kommentar

Ok. takk for svar. Ser ut til at jeg bare kjøper et nytt kamera for VET DERE HVA? Jeg sendte inn kameraet med Posten uten sporingsnr. Går jo alltid greit, men ikke denne gangen.

Skal høre med forsikringsselskapet, men tror dere noe sånt dekkes av en verdisakforsikring også? Er jo ikke uansvarlig å sende den med Posten igrunn. Hadde den blitt ødelagt under transport så er det en annen sak, men tap av kamera er vel tap av kamera? Føler ikke at jeg har vært spesielt uansvarlig egentlig;) Pakka var anonym og adressen var til Serviceproffen.

Er sommervikar-tid og mange uærlige folk antar jeg (ja jeg drar alle under en kam)...

P.S: Irritert!

Lenke til kommentar
Jeg vil nok også si at du var spesielt uheldig, jeg har hatt diverse uhell med forskjellige Canon kameraer, inklusive et 40D, og har aldri opplevd det du opplevde.

Men, når uhellet er ute, selv om det kun er snakk om litt veske, så bør man umiddelbart ta ut batteriet av kameraet. Deretter tørker man bort all veske og om nødvendig skyller man med rent vann (dersom det var noe annet enn vann som traff kameraet). Så er det viktig å la kameraet tørke lenge, og med lenge så mener jeg flere dager (litt avhengig av hvor mye veske det var utsatt for), slik at all veske tørker også på steder hvor det er vanskelig å komme til.

Hmmm. OK så du slår av kameraet uansett, tar ut batteriet og hiver det under springen? Eller demonterer du alt og driver med, skal vi si, "punktspyling"?

Lenke til kommentar
Ok. takk for svar. Ser ut til at jeg bare kjøper et nytt kamera for VET DERE HVA? Jeg sendte inn kameraet med Posten uten sporingsnr. Går jo alltid greit, men ikke denne gangen.

...

Er jo ikke uansvarlig å sende den med Posten igrunn.

...

Å sende det uten sporing (er jo tross alt en verdigjenstand) er uansvarlig.

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

...

Er jo ikke uansvarlig å sende den med Posten igrunn.

...

Å sende det uten sporing (er jo tross alt en verdigjenstand) er uansvarlig.

Den dukka opp :whistle:

Lenke til kommentar

Tja vet ikke jeg,men min tidligere 30D som ikke hadde værtetting var med på mange turer både i sludd, sne og regn, den lever fortsatt i beste velgående og har aldrig vært feil på.

Så her må du ha vært ekstremt uheldig eller så var dråpene større og flere enn antatt .

Lenke til kommentar
Tja vet ikke jeg,men min tidligere 30D som ikke hadde værtetting var med på mange turer både i sludd, sne og regn, den lever fortsatt i beste velgående og har aldrig vært feil på.

Så her må du ha vært ekstremt uheldig eller så var dråpene større og flere enn antatt .

Det er stor forskjell på regnvann og drinker. Drinker har som oftest sukker og annet svineri somt ar rotta på det meste av eletronikk.

Tom

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...