Gå til innhold

[Løst]Generelt om drivere

eirikhh

Anbefalte innlegg

Jeg er litt usikker på om jeg har starta ny tråd i riktig kategori, men dere får si ifra hvis dere synes en annen kategori er mer passende :)

Jeg har noen spørsmål om drivere:

1. I hvilke tilfeller installeres drivere?

2. Hvordan installeres drivere?

3. Hvilke drivere trenger jeg?

4. Hva blir konsekvensene dersom jeg ikke får installert drivere etter evt formatering e.l?

Takker for svar :)

Endret av eirikhh
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Jeg er litt usikker på om jeg har starta ny tråd i riktig kategori, men dere får si ifra hvis dere synes en annen kategori er mer passende :)

Jeg har noen spørsmål om drivere:

1. I hvilke tilfeller installeres drivere?

2. Hvordan installeres drivere?

3. Hvilke drivere trenger jeg?

4. Hva blir konsekvensene dersom jeg ikke får installert drivere etter evt formatering e.l?

Takker for svar :)

1: Når det finnes maskinvare som ikke har det fra før, eller når programvare skal emulere maskinvare.

2: Vha. installasjonprogram utgitt av produsenten av maskinvaren, eller vha. enhetsbehandling.

3: Det spørs på maskinvaren din.

4: Maskinvare som ikke har drivere vil ikke virke som den skal, da Windows (eller evt. annet OS) ikke vil vite hva det er du har i maskinen din, eller hvordan det skal brukes.

Lenke til kommentar

1. Drivere er "tolken" mellom operativsystemet og programmene, og maskinvaren. I Windows følger det ofte med flere tusen drivere for alt mulig rart av maskinvare. Men magler driveren i Windows må man innstallere driveren selv. Antall drivere som følger med Windows har økt betraktlig med Windows Vista og Windows 7 i forhold til tidligere utgaver av Windows.

2. Som regel laster man ned et innstallasjonsprogram som gjør hele jobben for deg. Men det kan i noen tilfeller forekomme at du må manuelt inn i kontrollpanelet og bruker "Add new hardware" for å innstallere driveren.

3. På en helt vanlig PC trenger man som regel kun drivere til:

• Skjermkort
  • Hovedkort (chipset, evt. integrert lydkort og RAID/disk-kontrollere)
  • I noen tilfeller lydkort, nettverkskort, mus/tastatur, printere, skannere, o.l.
  • Annen maskinvare som ikke er typisk

4. Du kan ikke bruker maskinvaren. Eksempelvis vil spill hakke og kjøre tregt uten skjermkortdrivere, ingen lyd uten lydkortdrivere, mangler harddisker uten RAID/disk-kontrollere, osv.

Driverne du trenger følger som regel med maskinvaren på CDer. Men jeg vil anbefale å laste de ned fra produsentens hjemmeside siden man finner de nyeste driverne der, og det er ikke alltid driverne som følger med på CDene støtter eksempelvis Windows 7.

Lenke til kommentar

Noe som kan gjøre diskusjonen om drivere litt forvirrende er at det finnes forskjellige utgaver.

F.eks når du har installert Windows så fungerer jo skjermkortet, det har blitt installert standard drivere fra Microsoft. Men disse driverne er veldig begrenset i funksjonalitet, og grafikken er treg. Først når du har installert full driverpakke fra nVidia eller ATI får du full funksjonalitet og hastighet.

Lenke til kommentar
1. Drivere er "tolken" mellom operativsystemet og programmene, og maskinvaren. I Windows følger det ofte med flere tusen drivere for alt mulig rart av maskinvare. Men magler driveren i Windows må man innstallere driveren selv. Antall drivere som følger med Windows har økt betraktlig med Windows Vista og Windows 7 i forhold til tidligere utgaver av Windows.

2. Som regel laster man ned et innstallasjonsprogram som gjør hele jobben for deg. Men det kan i noen tilfeller forekomme at du må manuelt inn i kontrollpanelet og bruker "Add new hardware" for å innstallere driveren.

3. På en helt vanlig PC trenger man som regel kun drivere til:

• Skjermkort
  • Hovedkort (chipset, evt. integrert lydkort og RAID/disk-kontrollere)
  • I noen tilfeller lydkort, nettverkskort, mus/tastatur, printere, skannere, o.l.
  • Annen maskinvare som ikke er typisk

4. Du kan ikke bruker maskinvaren. Eksempelvis vil spill hakke og kjøre tregt uten skjermkortdrivere, ingen lyd uten lydkortdrivere, mangler harddisker uten RAID/disk-kontrollere, osv.

Driverne du trenger følger som regel med maskinvaren på CDer. Men jeg vil anbefale å laste de ned fra produsentens hjemmeside siden man finner de nyeste driverne der, og det er ikke alltid driverne som følger med på CDene støtter eksempelvis Windows 7.

veldig fine og informative svar det her! :thumbup: men jeg føler at på spørsmål 1 svarte du mer på "hva er drivere" enn "i hvilke tilfeller brukes drivere".

Endret av eirikhh
Lenke til kommentar

Ble litt klønete forklart i første punktet, men drivere brukes der operativsystemet eller programmene ikke har fått programmert inn rutiner for å kommunisere med maskinvaren. Derfor har man mellomleddet med en driver, ellers hadde det blitt umulig å lage programmvare, spill, osv. om man måtte programmere inn kommunikasjonsrutiner for alt mulig av maskinvare som er i omløp. :)

Lenke til kommentar

"I hvilke tilfeller installeres drivere?"

Drivere installeres når man enten har koplet til utstyr/enheter eller når man installerer operativsystemet. Hvis driveren til enheten følger med operativsystemet går dette som regel av seg selv. Hvis ikke må man selv installere driveren. Enten ved hjelp av et installasjonsprogram man laster ned eller følger med på CD, eller manuelt ved hjelp av installasjonsveivisere eller enhetsbehandling.

Uten drivere vil ikke enheten fungere overhodet. Og for en del enheter (spesielt skjermkort) så følger det fungerende drivere med operativsystemet men disse mangler ofte mange funksjoner som aksellerasjon, 3D-funksjonalitet m.m.

Mye av dette er også nevnt over.

Edit: Og i "gamle dager" måtte man gjøre alt selv. Man måtte selv kopiere inn driverfilene der de skulle være, skrive inn definisjoner og konfigurasjonen for enheten og driveren, og sette ting som adresse og IRQ manuelt med jumpere på selve enheten. Hvis noe av dette ble feil var det som om enheten overhodet ikke eksisterte. Hviste man ikke adressen til enheten fikk man heller ikke noen kontakt med den overhodet.

Endret av sedsberg
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...