MrLee Skrevet 29. august 2009 Del Skrevet 29. august 2009 (endret) http://www.scrapbookpages.com/Dachauscrapb...s/IlseKoch.html <- Det er omtvistet, men hvem vet? Det ser iallefall ikke ut til at det var organisert i nazi Tyskland. Det samme ser ut til å være sant om såpe. Endret 29. august 2009 av MrLee Lenke til kommentar
Robocoop Skrevet 29. august 2009 Forfatter Del Skrevet 29. august 2009 (endret) http://www.independent.co.uk/news/uk/this-...old-555799.html Jewish leaders have warned that any sale of the lamp - whether authentic or not - would be "revolting and inhumane". They called for its burial and a promise from the estate that it will never go into auction. Lenkiewicz claimed the lamp was made in Auschwitz in 1940, but Holocaust experts dispute this. Lord Janner, chairman of the Holocaust Educational Trust, questioned the lamp's authenticity. But he added: "If it is real, to sell it would be the most revolting and inhumane way to raise funds." Og jeg fant dette klippet om såpe: Uttalelsene er fra den offisielle forskningsstiftelsen i Israel, som det står der. Og fra Holocaust museet i USA: But Diane Saltzman, director of the collections division of the Holocaust Memorial Museum in Washington, D.C., is highly skeptical that the shade is human skin. Despite the reports, not one has been found. "None of the lampshades that have surfaced over the past 50 years have ever turned out to be real," Saltzman said. "There is no proof that this practice has ever occurred." Endret 29. august 2009 av Robocoop Lenke til kommentar
Robocoop Skrevet 29. august 2009 Forfatter Del Skrevet 29. august 2009 (endret) Helt utrolig hva en ungdomsskoleelev klarer å lire av seg. 5+ i karakter for å hevde noe som er benektet av Israel? http://www.skoleforum.com/stiler/saeroppga...et.aspx?id=6841 Synes likevel denne skolestilen her tar kaka. Maken til piss. http://www.daria.no/skole/?tekst=10726 Det er selvsagt lærerne som er ansvarlige for dette, bare så det er sagt. Endret 29. august 2009 av Robocoop Lenke til kommentar
MrLee Skrevet 29. august 2009 Del Skrevet 29. august 2009 (endret) Jeg må ærlig innrømme at jeg trodde det med såpe og lampeskjermer var fakta før jeg gravde i det i forbindelse med denne tråden. Det er mye som blir sagt om konsentrasjonsleire, mye baserer seg på rykter og myter. Når rykter fortelles nok, begynner folk å tro på dem, enkelt og greit. Jeg ville ikke utelukkende skyldt på lærerene. Tror ikke jeg fikk denne informasjonen fra dem. Historiefaget gikk aldri så dypt inn i stoffet til at det skulle bli nevnt i det heletatt. Selvsagt burde lærerene faktasjekke alt, men det er dessverre ikke mulig. Endret 29. august 2009 av MrLee Lenke til kommentar
Nedward Skrevet 29. august 2009 Del Skrevet 29. august 2009 Det om såpe har jeg aldri hørt om, men lampeskjermer av menneskehud er noe man får servert i fra aktive fredsreiser sine guider og tidsvitner. I tillegg har jeg sett det på en dokumentar for en del år siden. Lenke til kommentar
TheHawk Skrevet 29. august 2009 Del Skrevet 29. august 2009 (endret) Hvilket rolle spiller det hvor nazistene gasset sine politiske fiender og jøder? Hvis det er feil et sted kan det vel være flere feil. Jødehud-lampeskjermer er bare bløff, men norske elever får sikkert 6 om de skriver det i en skolestil. da påstår du at de som jobbet ved sanatoriene på slutten av krigen IKKE laget såpe av menneskelik? Det er jo et historisk faktum og er bekreftet så hvordan kan det da være "umulig" at de har laget lamper av "jødehud"? Kilde på det med såpe? Hvem gidder\orker å lage lampeskjermer av jødehud? Du finner ingen seriøse miljøer som hevder at dette er bevist. Og da snakker jeg ikke om David Irving, men de etablerte miljøene. Det er bare en myte. Kilde; "Berling; Nederlaget" skrevet av Antony Beevor Husker ikke direkte navnet, men det var et sted i Polen. Det ble først oversett av Russerne, men da baktroppene begynte å sjekke områdene grundig kom de over sanatoriet hvor dette skjedde. Legene/Professorene som var ble aldri dømt for sine handlinger da likene de "brukte" var allerede døde personer noe som ikke er/var straffbart ifølge Menneskerettighetene. Det står også skrevet om hvordan de brukte menneskehud til møbler i samme kapittel. Hvor vidt dette er et historisk faktum har jeg ikke tenkt å si noe om. Jeg bare gjentar noe fra en dokumentar laget av en veldig serriøs forfatter. Endret 29. august 2009 av TheHawk Lenke til kommentar
Totenkopf Skrevet 30. august 2009 Del Skrevet 30. august 2009 Wikipedia har en grei artikkel om dette med såpe: http://en.wikipedia.org/wiki/Human_soap Lenke til kommentar
Robocoop Skrevet 30. august 2009 Forfatter Del Skrevet 30. august 2009 Wikipedia har en grei artikkel om dette med såpe: http://en.wikipedia.org/wiki/Human_soap Wikipedia er ikke 100 % som kilde, men de ser ut til å mene at det er feil at det ble laget såpe av jøder. Som alltid på Wikipedia så har noen fått inn en kommentar i artikkelen om at de som mener at såpeteorien er oppspinn ofte er nazister. *sukk* Lenke til kommentar
Luftbor Skrevet 30. august 2009 Del Skrevet 30. august 2009 Wikipedia er ikke 100 % som kilde, men de ser ut til å mene at det er feil at det ble laget såpe av jøder. Som alltid på Wikipedia så har noen fått inn en kommentar i artikkelen om at de som mener at såpeteorien er oppspinn ofte er nazister. *sukk* Ikke sant. Men hvis du leser alt så ser du at det er noe i retning i Stutthof/Pommern. Er det ikke litt merkelig at det på internett påstås at folk ble gasset i Ravensbrück? En leir som var mild (light), og på tysk jord. Holdes vi for narr? Ikke sant * 2. Nå var det et gasskammer i Ravensbruck. Og lett leir er vel en smule overdrivelse når man tar i betraktning at ca 2/3 døde i leiren. Lenke til kommentar
Robocoop Skrevet 30. august 2009 Forfatter Del Skrevet 30. august 2009 Wikipedia er ikke 100 % som kilde, men de ser ut til å mene at det er feil at det ble laget såpe av jøder. Ikke sant. Men hvis du leser alt så ser du at det er noe i retning i Stutthof/Pommern. Er det ikke litt merkelig at det på internett påstås at folk ble gasset i Ravensbrück? En leir som var mild (light), og på tysk jord. Holdes vi for narr? Ikke sant * 2. Nå var det et gasskammer i Ravensbruck. Og lett leir er vel en smule overdrivelse når man tar i betraktning at ca 2/3 døde i leiren. I Pommern? Virker veldig usikkert - noen mener de har funnet en forskningsstasjon der noen har prøvd dette. Ganske ullent........ Du påstår uten videre at folk har blitt gasset i Ravensbrück. Altså, hvordan vet du det? Av og til virker det som man må ha vært tilstede selv for å vite hva man skal tro fordi det er så mye manipulering og propaganda. Lenke til kommentar
Luftbor Skrevet 31. august 2009 Del Skrevet 31. august 2009 I Pommern? Virker veldig usikkert - noen mener de har funnet en forskningsstasjon der noen har prøvd dette. Ganske ullent........ Stutthof KZ-leir lå i det som ble kalt Pommern. Vi kan kanskje ha en geografisk debatt om det var Preussen det lå i. Du påstår uten videre at folk har blitt gasset i Ravensbrück. Altså, hvordan vet du det? Fordi man vet at det var et lite gasskammer der. At det ikke var i bruk på samme skala som utryddelsesleirene betyr ikke at det ikke var der. På samme måte som det var et i Natzweiler, Frankrike f.eks. Lenke til kommentar
Totenkopf Skrevet 31. august 2009 Del Skrevet 31. august 2009 Som alltid på Wikipedia så har noen fått inn en kommentar i artikkelen om at de som mener at såpeteorien er oppspinn ofte er nazister. *sukk* Nja, poenget er vel at dette er en av de mange små mytene eller hull i historien om jødeutryddelsen som revisjonister gjerne peker på for å fremme sin sak. Selv tviler jeg ikke på at om lag 6 millioner jøder og mange andre omkom i leirene og som følge av Einsatzgruppenes aksjoner på okkupert territorium, men med alle disse fordreiningene av sannheten (eksperimentell utvikling av såpe på svært liten skala kontra industriell utvikling av såpe på massiv skala) så er det ikke rart at folk begynner å lure. Lenke til kommentar
Skjelvgråt Skrevet 14. september 2009 Del Skrevet 14. september 2009 De laget jo lampeskjermer av huden? Sier nå de i klassen, de var i auscwitch /og de andre konsenstrasjonsleirene (noen av dem) i forrige uka, det er jo bevist. Sa iallefall de,er utstilltogså. Lenke til kommentar
Budeia Skrevet 14. september 2009 Del Skrevet 14. september 2009 Jeg leste i Nettavisen for noen uker siden om jakten på en nazi-forbryter ved navn Aribert(?) Heim. Det stod at han utførte forsøk på mennesker og lagde lamper av menneskehud. Mener selv å ha sett en slik lampe i Buchenwald. Historien om såpa var kanskje mer et rykte som gikk under krigen. Såpene het visst RIF, noe som skulle stå for "Reines Juden Fett". Uansett vet vi at nazistene utnyttet jødenes kropper på andre måter, de samlet håret deres i store lagre og tok ut gullet i tennene deres. Og uten tysk vakthold kunne ikke konsentrasjonsleirene ha eksistert. De gjorde bruk av slavearbeidere til en del ting, men selve overoppsynet var det tyskerne som måtte ha. Ellers ville bare alle sammen rømt... Angående tyskernes ondskap tror jeg at Tyskland var i en slags hypnotisk tilstand under krigen, der de oppførte seg underlig og var under Hitlers makt. Derfor er det korrekt å si at mange tyskere faktisk var ondere enn de allierte under krigen. Vi ser jo det på de ekstreme forbrytelsene. Lenke til kommentar
Robocoop Skrevet 14. september 2009 Forfatter Del Skrevet 14. september 2009 De laget jo lampeskjermer av huden? Sier nå de i klassen, de var i auscwitch /og de andre konsenstrasjonsleirene (noen av dem) i forrige uka, det er jo bevist. Sa iallefall de,er utstilltogså. Nei, de er ikke utstilt. Les hva forskerne sier - de sier det er en myte. Hvem som helst kan hjernevaske en ungdomsskoleelev ved å vise fram et eller annet. Lenke til kommentar
Partlow Skrevet 14. september 2009 Del Skrevet 14. september 2009 Angående tyskernes ondskap tror jeg at Tyskland var i en slags hypnotisk tilstand under krigen, der de oppførte seg underlig og var under Hitlers makt. Derfor er det korrekt å si at mange tyskere faktisk var ondere enn de allierte under krigen. Vi ser jo det på de ekstreme forbrytelsene. At tyskerne var ondere enn de allierte? Var tyskerne ondere enn British Bomber Command og Arthur Harris som oppfant teppebombe-doktrinen for å ødelegge mest mulig, for å knuse fiendens moral ved å angripe deres hjem og familier? Var tyskerne ondere enn russerne som voldtok hundretusenvis av tyske kvinner og deporterte tyske (og øst-europeiske) sivile til GULAGer? Var tyskerne ondere enn de franske motstandsmenn som drepte, mishandlet og fordrev mennesker som bare hadde hatt den minste kontakt med tyskerne under krigen? Tesen om at tyskerne var ondere enn de andre maktene er ikke holdbar og kun et subjektivt syn som er blitt oppkonstruert av de vestlige makter og Russland, da det var disse som mottok skadene tyskerne påførte dem. Det finnes tusenvis av eksempler jeg kan dra opp gjennom historien der "onde" makter har utført fordferdeligheter mot andre, men dette er syn som har blitt konstruert i etterkant, av andre enn dem selv, og basert på subjektive meninger som ikke har noe å gjøre i nøytral argumentasjon og objektive holdninger. Selvfølgelig kan man kalle mennesker for fæle og grusomme, i alle fall i det forhold at det gjenspeilis i deres aktiviteter, men det at noen folkeslag er verre enn andre finnes ei. Lenke til kommentar
Skjelvgråt Skrevet 14. september 2009 Del Skrevet 14. september 2009 De laget jo lampeskjermer av huden? Sier nå de i klassen, de var i auscwitch /og de andre konsenstrasjonsleirene (noen av dem) i forrige uka, det er jo bevist. Sa iallefall de,er utstilltogså. Nei, de er ikke utstilt. Les hva forskerne sier - de sier det er en myte. Hvem som helst kan hjernevaske en ungdomsskoleelev ved å vise fram et eller annet. Hehe, jeg siterer bare dem. Men da jeg sa dette ble alle sure, kalte meg idiot og sa jeg var ny-nazist. Lenke til kommentar
Budeia Skrevet 14. september 2009 Del Skrevet 14. september 2009 At tyskerne var ondere enn de allierte? Var tyskerne ondere enn British Bomber Command og Arthur Harris som oppfant teppebombe-doktrinen for å ødelegge mest mulig, for å knuse fiendens moral ved å angripe deres hjem og familier? Var tyskerne ondere enn russerne som voldtok hundretusenvis av tyske kvinner og deporterte tyske (og øst-europeiske) sivile til GULAGer? Var tyskerne ondere enn de franske motstandsmenn som drepte, mishandlet og fordrev mennesker som bare hadde hatt den minste kontakt med tyskerne under krigen? Og hvorfor tror du at folk var så sinte? Disse overgrepene skjedde jo nettopp fordi tyskerne hadde okkupert landene på en særdeles brutal måte. Og det kan ikke sammenlignes med å stenge inne sivile i konsentrasjonsleire og behandle dem som kveg. Man kan jo også si at stalinismen var ekstrem ondskap som benyttet konsentrasjonsleire. Men tross alt hadde de vel ikke den samme, nærmest raffinerte ondskapen som nazistene hadde - med tanke på nazileger, gasskamre og planer om Lebensraum for tyskere i Øst-Europa. Å planlegge utryddelse av slaviske folkeslag for deretter å kunne utbre sin egen høytstående tyske rase - det er ganske iskaldt, du. Tesen om at tyskerne var ondere enn de andre maktene er ikke holdbar og kun et subjektivt syn som er blitt oppkonstruert av de vestlige makter og Russland, da det var disse som mottok skadene tyskerne påførte dem. Tenk deg en Gestapo-agent i sin svarte frakk og sin maskinelle tysk som spyr ut ordre og ubehageligheter. Der har du prototypen på en ekte nazist (glimrende portrettert i "Herr Flick"). Faktum er at Frankrike, USA og England ikke hadde konsentrasjonsleire. Det som ble avslørt i tyske konsentrasjonsleire hadde faktisk verden ikke sett før. Derfor ble tyskere tatt med til leirene så de skulle forstå hva som hadde foregått. Selvfølgelig kan man kalle mennesker for fæle og grusomme, i alle fall i det forhold at det gjenspeilis i deres aktiviteter, men det at noen folkeslag er verre enn andre finnes ei. Generelt er jeg enig. Men det kan av og til stå fram en hersker som gjør et folkeslag ondt for en begrenset tidsperiode. De hadde faktisk rene religiøse ritualer der folk sverget en høytidelig troskapsed til Hitler. De tilbad Hitler. Skjønner du? Lenke til kommentar
Partlow Skrevet 14. september 2009 Del Skrevet 14. september 2009 Og hvorfor tror du at folk var så sinte?Disse overgrepene skjedde jo nettopp fordi tyskerne hadde okkupert landene på en særdeles brutal måte. Og det kan ikke sammenlignes med å stenge inne sivile i konsentrasjonsleire og behandle dem som kveg. Man kan jo også si at stalinismen var ekstrem ondskap som benyttet konsentrasjonsleire. Men tross alt hadde de vel ikke den samme, nærmest raffinerte ondskapen som nazistene hadde - med tanke på nazileger, gasskamre og planer om Lebensraum for tyskere i Øst-Europa. Å planlegge utryddelse av slaviske folkeslag for deretter å kunne utbre sin egen høytstående tyske rase - det er ganske iskaldt, du. Tja, om tyskerne var så mye verre i invasjonsfasen av andre land enn tidligere kriger kan nå diskuteres, (Med unntak av Sovjet, der den selve militære invasjonen også ble et folkemord) men den diskusjonen tar jeg ikke her. For all del, det som nazistene iverksatte under krigen som innebar dødsleirer, folkemord på grupper og ufattelige lidelser, vitner om et mennesksyn vi i vesten i dag forakter. Men det er ikke unikt for menneskets historie. Om du studerer litt historie vil du se heller at slike forferdeligheter har skjedd fra starten av sivilisasjonen og opp til i dag. Det unike med nazistene var den enorme skalaen og industrialiseringen av mordene. Men det er også den eneste forskjellen i forhold til tidligere, fæle hendelser. Det er like ille at "vantro" ble drept i hopetall under inkvisisjonen og romerne korsfestet tusenvis av fanger på en dag, uten at det nødvendigvis gjør latinere og spanjoler til ondere folkeslag enn resten av oss. Forskjellen er bare den skalaen tyskerne hadde muligheten til å gjennomføre det på. Faktum er at Frankrike, USA og England ikke hadde konsentrasjonsleire. Det som ble avslørt i tyske konsentrasjonsleire hadde faktisk verden ikke sett før. Derfor ble tyskere tatt med til leirene så de skulle forstå hva som hadde foregått. Nettopp! Den tyske befolkning var i svært liten grad klar over masseutryddelsen og kz-lägerene. Det burde kunne fjerne litt av ondskapsstempelet de har fått. Generelt er jeg enig. Men det kan av og til stå fram en hersker som gjør et folkeslag ondt for en begrenset tidsperiode. De hadde faktisk rene religiøse ritualer der folk sverget en høytidelig troskapsed til Hitler. De tilbad Hitler. Skjønner du? Selvfølgelig kan en leder av et land få folket sitt til å gjennomføre de forferdeligste ting. Det finnes det flust av eksempler på opp gjennom historien. Når ledelsen i landet går inn for noe, legitimeres det og det blir godtatt og en norm. Men det at folkeslaget blir ondere under denne perioden er jeg ikke enig i. Det er kun det subjektive synet som vi som "ofrene" for krigen sitter igjen med. Nå skal det sies at jeg og ser på nazistenes menneskeverd og lære som forkastelig, men jeg mener det ikke er noen universell moral som tilsier hva som er godt og hva som er ondt, rett og galt. Det er noe vi mennesker selv har utviklet og utvikler slik at vi skal kunne tilpasse oss best mulig det flytende samfunnet vi lever i. Lenke til kommentar
Pepsi Max Skrevet 15. september 2009 Del Skrevet 15. september 2009 (endret) Mener du at jødene ikke ble gasset/drept i dødsleirene? Mener du at dette er en myte Robocoop? Endret 15. september 2009 av Kalars Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå