TGB Skrevet 21. august 2009 Rapporter Del Skrevet 21. august 2009 Jeg ville nok ikke fått en ny harddisk dersom jeg hadde klaget på en harddisk som var kjøpt løst, montert inn i ettertid og gikk i stykker etter f.eks. 4 år. Joda det ville du, eller i hvert fall så ville du hatt rett på det. Det skilles jo ikke mellom "hoveddel" som du kaller det og "andre deler", fem års reklamasjonsrett betyr fem års reklamasjonsrett, enkelt og greit. Og det gjelder alle forbruksgjenstander som er ment å skulle vare vesentlig lengre enn to år. og en harddisk er ment å skulle vare vesentlig lengre enn to år, enten den er en "hoveddel" eller kjøpt separat og ettermontert. Jeg har fått byttet hele fire harddisker ved fire forskjellige anledninger ved å henvise til reklamasjonstiden på fem år - selv om leverandøren først prøvde seg ved å si at garantitiden kun var 2 (og for noen 3) år. Min erfaring er at man selv må hevde sin rett i forhold til reklamasjonstiden på fem år - men så fort man gjør det så er det ikke lengre noe problem. Med andre ord, leverandører forsøker gjerne å unndra seg reklamasjonstiden på fem år ved å henvise til en kortere garantiperiode og håper at kunden ikke kjenner sine egne rettigheter i forhold til reklamasjonstiden på fem år. Men så fort de skjønner at kunden kjenner til dette så reparerer/erstatter de varen uten noe mer om og men - de vet jo at de har en dårlig sak selv dersom de nekter. Dette er i hvert fall min erfaring både ved reklamasjon på de nevnte fire harddisker samt andre ting jeg har reklamert på. Du har helt rett, flertallet av butikkansatte mistenker jeg ikke kjenner kjøpsloven. Leverandører kjenner kjøpsloven, men spiller ofte litt "blonde" i håp om at du blir borte Om leverandør setter seg på bakbeina rundt kjøpsloven og 5 år (som det er for både kamera og mobiltelefoner samt harddisker) så kan du ta kontakt med forbrukerombudet, de har uendelig med ressurser/tid til å krangle med nettopp "bedreviter" leverandører. Lenke til kommentar
Spook Skrevet 21. august 2009 Rapporter Del Skrevet 21. august 2009 Nettopp. Og man har alt og vinne og ingen ting som helst å tape på å stå på sitt i forhold til reklamasjonsretten. Det aller aller meste som går i stykker ved normal bruk har man nemlig rett til å få utbedret kostnadsfritt innenfor reklamasjonstiden på fem år. Selgere/leverandører liker gjerne å snakke om garantitid og hva som inngår i den men det er egentlig helt irrelevant og vi behøver egentlig ingen garanti i det hele tatt. Reklamasjonstiden på fem år er nemlig en rettighet man har ved alle forbrukerkjøp i henhold til kjøpsloven ( eventuelt så er reklamasjonstiden kun to år for varer som ikke er ment å skulle vare lengre). Den er faktisk ganske så hyggelig lesning for oss forbrukere. Jeg anbefaler også forbrukerombudet dersom noen får problemer med en leverandør. De er jo bare noen få museklikk unna og har som TGB sier uendelig med tid og ressurser for å ivareta *dine* rettigheter ovenfor vrange leverandører/selgere. Lenke til kommentar
Bruker-88036 Skrevet 21. august 2009 Rapporter Del Skrevet 21. august 2009 Jo, dere har nok helt rett. Man må kreve sin rett for å få den. Har vel egentlig aldri prøvd på den lovgivningen ved andre anledninger enn med Dell, men kan vel egentlig heller ikke huske å ha hatt behov for det. Uansett. Dette ble vel OT i tråden om den ødelagte 350'en. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå