Gå til innhold

eos 350d funker ikke..


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Kontakt forhandleren av kameraet. De kan se på det mens du venter (hvis det er i en fysisk butikk), og evt sende det inn til verkstedet.

 

Eventuelt kan du dra til Canons serviceverksted selv om du bor i nærheten. De holder til i Hallagerbakken 110 på Holmlia i Oslo. Jeg vet også at Camera & Videoteknikk i Bergen reparerte Canon før, men de er ikke lenger et autorisert verksted. Men mulig de kan se på kameraet for deg. Da koster det imidlertid sikkert noen kroner.

Lenke til kommentar
hei, har et canon eos 350d, virket for noen dager siden, se litt på bildene jeg tok, når jeg skulle skru på kamera skjedde det ikke noe.. har prøvd å lade batteriet, og prøvd med noen andre batteri men får ikke liv i det.. noen tips?

 

Siden du bor på vestlandet så er det ikke bare å ta en svipptur innom Serviceproffen (Canon's verksted). Så jeg ville tatt turen ned i din lokale fotobutikk, kanskje de finner ut hva som er feil der... om ikke så kan de iallefall sende inn ditt kamera på rep/sjekk for deg.

 

S

Lenke til kommentar

Sist jeg husker noen hadde trøbbel med bildevisningen så var det en smart sjel som ba vedkommende sjekke om noen knapper hadde satt seg fast. Og den gang var det løsningen, en knapp hadde satt seg fast. Så sjekk det. Vet aldri med elektronikken, den er ulogisk av og til.

 

Ellers kunne det vært fint å vite om du har testet å ta bilder med det, i alle moduser (grønn, P, M osv.), og om det ikke er så mye som et blink i noen displayer eller lys på kameraet.

Lenke til kommentar
Ikke det mest idealistiske svaret.

 

Hva er grunnen til at man ikke kan slå på et kamera med mye "dritt" på speilet.

 

Jo, altså det er noe sånn at det kan komme dritt på speilet.. eller kanskje det er den sensorbrikkegreia eller noe, hva det nå enn heter.

Hvertfall, hver gang du skrur på kameraet, så vibrerer den greia noe villt.. altså.. den du ser om du tar av objektivet og titter rett nedi.

 

Dersom det er støv og gugg på det, så vil ikke kameraet virke.. det er et kjent problem, og en av de vanligste tingene de tar service på er bare å rense den greia da. Tror man kan gjøre det selv også.

Lenke til kommentar
Sikkert dritt på speilet. Da funker ikke kameraet.

Et ekstremt gjennomtenkt svar om jeg skal si det pent. Tenkt lenge på denne, eller noe som faller deg naturlig?

 

Du kan ha uendelig med dritt på speilet uten at det betyr noe. Forøvrig må det være en "Canon only" ting om støv/dritt på sensoren skal medføre at det ikke slår seg på. Noe jeg tviler sterkt på.

 

Edit:

Slo meg at 350D ikke har sensor shake/rens engang ;) Dermed gir siste innspill enda mindre mening.

Endret av TGB
Lenke til kommentar

hehe.. vet ikke der kommer fra at det vibrerer men.. jeg trodde først det var batteriet som var gåent for kamera var HELT dødt, skal kikke litt på knappene og se om jeg finner dritt på speilet.. hvor i bergen ligger noen som kan se på det? adresse eller god forklaring, er ikke så veldig godt kjent..

Lenke til kommentar

Dritt på speilet kan du glemme,er omtrent som at du ikke får åpnet en dør pga.noen på klistret en post-it lapp på døra.

 

Og 350D har heller ikke sensorrensesystem så sensoren vibererer ikke.

 

Men det og skjekke at alle knappene fungerer er ikke dumt,du kan også kontrollere volten på batteriene hvis du har tilgang på et multimeter.

Endret av Nautica
Lenke til kommentar

Støv og dritt på speil, sensor eller hva som helst vil ikke medføre at kameraet ikke starter opp. Som Nautica sier har ikke 350D rensesystem uansett.

 

Og det er som sagt ikke speilet (det du ser om du tar av objektivet og kikker nedi) som rister på kamera som faktisk har denne funksjonen, men sensoren som ligger under både speilet og lukkeren.

 

Om man ikke helt vet hva man svarer på, er det kanskje best å være litt ydmyk og skrive at man TROR det er slik det er... ikke at det faktisk er sånn det er.

Lenke til kommentar

nei. uansett tror du vel ikke jeg hadde postet det her om jeg var så kul at jeg solgte et ødelagt kamera?

 

anywho.. kan ikke være en sikring eller noe som har gått? regner med kamera er såpass gammelt at garanti er utelukket uansett..

Endret av r0zie
Lenke til kommentar

Klart han kan bruke reklamasjonsrett. Iallefall om ikke Canon kan si at det er brukerfeil. Først finne ut hva som er feil, deretter kreve reklamasjonsretten dersom det er en del som er en "hoveddel" for at kameraet skal fungere. Om f.eks. et uorginalt batteri har knekt strømforsyningsdelen faller det utenfor reklamasjon siden Canon sier at bruk av uorginale batterier kan ødelegge kameraet. Men om det er brukt orginalt batteri og denne delen er ødelagt så er det reklamasjon.

 

Som eksempel: Jeg fikk en ny harddisk fra Dell fordi jeg påpekte at harddisken som ble levert med maskinen som en systemdisk er en hovedkomponent som er ment å vare mer enn garantitiden, og i Norge er grensen da 5 år. Jeg ville nok ikke fått en ny harddisk dersom jeg hadde klaget på en harddisk som var kjøpt løst, montert inn i ettertid og gikk i stykker etter f.eks. 4 år.

Lenke til kommentar
har ikke kvittering på kamera, har kjøpt det brukt, og tror det er mer enn 5 år siden det ble kjøpt, så kommer nok ikke så langt med det..

Du kan levere det inn til service og få estimat, koster det for mye dropper du operasjonen og kjøper nytt heller.

Lenke til kommentar
Jeg ville nok ikke fått en ny harddisk dersom jeg hadde klaget på en harddisk som var kjøpt løst, montert inn i ettertid og gikk i stykker etter f.eks. 4 år.

Joda det ville du, eller i hvert fall så ville du hatt rett på det. Det skilles jo ikke mellom "hoveddel" som du kaller det og "andre deler", fem års reklamasjonsrett betyr fem års reklamasjonsrett, enkelt og greit. Og det gjelder alle forbruksgjenstander som er ment å skulle vare vesentlig lengre enn to år. og en harddisk er ment å skulle vare vesentlig lengre enn to år, enten den er en "hoveddel" eller kjøpt separat og ettermontert.

 

Jeg har fått byttet hele fire harddisker ved fire forskjellige anledninger ved å henvise til reklamasjonstiden på fem år - selv om leverandøren først prøvde seg ved å si at garantitiden kun var 2 (og for noen 3) år. Min erfaring er at man selv må hevde sin rett i forhold til reklamasjonstiden på fem år - men så fort man gjør det så er det ikke lengre noe problem.

 

Med andre ord, leverandører forsøker gjerne å unndra seg reklamasjonstiden på fem år ved å henvise til en kortere garantiperiode og håper at kunden ikke kjenner sine egne rettigheter i forhold til reklamasjonstiden på fem år. Men så fort de skjønner at kunden kjenner til dette så reparerer/erstatter de varen uten noe mer om og men - de vet jo at de har en dårlig sak selv dersom de nekter. Dette er i hvert fall min erfaring både ved reklamasjon på de nevnte fire harddisker samt andre ting jeg har reklamert på.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...