Actibus Skrevet 15. august 2009 Del Skrevet 15. august 2009 (endret) Hei! Håper noen kan hjelpe meg med noen svar ang. arveoppgjør. Min far døde nylig, min mor lever forsatt, min far hadde 3 barn fra tidligere ekteskap, det samme med min mor og de hadde meg sammen. Min far hadde ikke skrevet noe testamente, men de hadde særeie, som gikk over til felleseie ved en av partenes bortgang, det stod da skrevet spesifikt at det gjaldt hytta vår, vårt tidligere hus (flyttet 2 ganger etter det) og aksjer min far hadde i en bedrift (som han hadde kvittet seg med et par år før han døde). Hytta hadde han anskaffet i sitt forrige ekteskap, den ble senere (i siste ekteskap) påkostet betydelige beløp. Nå har det seg slik at vi fikk vite at hans 3 tidligere barn er såkalte særkullsbarn og har rett på sin del av hytten, men det burde vel gjelde det hytten var verdt den gang og det burde vel da trekkes fra alt de har påkostet den i ettertid? (Gjelder det selv om det er skrevet at særeie går over til felleseie, da spesifisert hytte, gml. eiendom og aksjer) 2 av hans barn vil gjerne beholde hytten, men min mor har relativt stor gjeld som hun ikke klarer å betjene og hans tredje barn har også behov for pengene, så den må vel da evt. kjøpes ut for markedspris slik at min mor får sin del og tredje barn får sitt, har jeg noe krav, eller blir det først når min mor dør? Særkullsbarn, gjelder det forsatt selv etter over 25 år etter forrige ekteskap? Hytta er steget mye i verdi da mye er ordnet og tomta er utvidet i siste ekteskap. Huset min mor har nå, ble belånt helt, og de har vel ikke noe rett der iogmed at det ble kjøpt i fellesskap av far og mor? Endret 17. august 2009 av Actibus Lenke til kommentar
klilleng Skrevet 15. august 2009 Del Skrevet 15. august 2009 (endret) Hvis det er snakk om store verdier (si over 100-150.000,- kr for deg/din mor) vil jeg sterkt anbefale å ta kontakt med en advokat med arverett som spesialitet. Her gjelder det å være nøyaktig, og for all del ikke godta noe man ikke er 100% sikker på er etter lovens regler (med mindre man er klar over hva man gjør, ihvertfall). Endret 16. august 2009 av klilleng Lenke til kommentar
-MK- Skrevet 15. august 2009 Del Skrevet 15. august 2009 (endret) Da skal jeg prøve meg på litt klargjøring, og hvis det blir noe feil regner jeg med at Krikkert rydder opp etterhvert Alle barn den avdøde har er i utgangspunktet likeverdige, og har krav på like mye arv. Det er imidlertidig kun særkullsbarn som kan kreve arv selv om en gjenlevende ektefelle vil sitte i uskiftet bo(utsette arveoppgjøret til lengstlevende dør). Det står i arveloven § 10. Skjønner jeg deg rett så har din far 4 barn; 3 særkullsbarn fra tidligere ekteskap, i tillegg til 1(deg) fra nåværende ekteskap. Siden foreldrene dine hadde felleseie har moren din krav på halvparten av alt (det er helt og holdent hennes) i tillegg til sin arvedel fra ektemannen sin. Din mor har rett til en fjerdedel av ektemannens eiendeler. I teorien vil dette si at du deler alle verdiene i boet på 2. Beløpet du får da skal deles ut til arv. Livsarvingene (Barna) har krav på to tredjedeler av arven. Ektefellen har som sagt krav på en fjerdedel. Det er selvfølgelig kun teori, og ikke slik det blir gjort i praksis Siden det er 4 barn har du krav på din fjerdedel av de to tredjedelene. Hvis moren din velger å sitte i uskiftet bo får ingenting. Angående beløpene som er påkostet hytta: Det har lite å si siden foreldrene dine nå har felleseie. Men hvis faren din hadde hatt særeie kunne det hatt betydning hvis han brukte mye penger på utbygging osv. Det er iallefall slik jeg har forstått det. Kan hende jeg tar feil. Noen paragrafer du kan lese gjennom fra arveloven: 1, 6, 9, 10, 29 Ekteskapsloven: 31, 42, 77 Endret 15. august 2009 av -MK- Lenke til kommentar
Actibus Skrevet 17. august 2009 Forfatter Del Skrevet 17. august 2009 Takk, skal til advokat denne uken, så får vi se hva som skjer. Lenke til kommentar
Lysegul Skrevet 17. august 2009 Del Skrevet 17. august 2009 Når det blir så komplisert som dette kan det nok være lurt med offentlig skifte. Da er dere sikret at det blir gjort rettferdig og etter gjeldende lover og regler. Det tar mye tid og er forholdsvis dyrt, men da slipper man som sagt stresset med å ordne disse tingene selv. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå