Cruentus Skrevet 23. august 2009 Del Skrevet 23. august 2009 (endret) Da kommer det tilbake til at forbruker har null rettigheter. Og det er rimelig for forbrukere ? Nei tror ikke det. Det sier jo seg selv at når du kjøper en helt ny vare og til den prisen at det går ihvertfall et år før du eventuelt skulle fått problemer med varen. Og går det i stykker i løpet av et par måneder så sier det jo seg selv at det er noe som ikke stemmer med varen og man så klart burde fått erstattet varen uten å måtte møte motstand. Så du synes det er helt rimelig at butikken skal ta et tap på 12000 istedet for å sørge for og reparere TVen? Skal de drive butikk så er de jo klar over det og tviler sterkt på at butikken får noe tap på en vare så går i stykker i løpet av par måneder. Vil gå som mangelfull vare eller fabrikk feil og det går jo på fabrikkanten det. Og tror nok det at de fleste smarte butikker sikrer seg mot sånt. Mangelfull vare eller fabrikk feil på vare kan skje med hvem som helst og når som helst. Forbrukerkjøpsloven - dine rettigheter Loven sier at alle feil som oppstår de første seks månedene skal regnes som fabrikkfeil, hvis ikke selgeren beviser noe annet. Det vil si at selgeren har bevisbyrden for at feilen ikke skyldes han. Etter de første seks månedene har du som kjøper som hovedregel bevisbyrden. Vær oppmerksom på at det også da er nok at du påviser overfor selgeren at varen ikke er i samsvar med avtalen eller lovens krav. Selgeren har da en undersøkelsesplikt, det vil si en plikt til å undersøke årsaken til feilen. Finner ikke selgeren årsaken eller skyldes årsaken at varen har hatt for dårlig kvalitet, er det en mangel. Hva har du krav på hvis varen har en mangel? Hvis varen har en mangel, kan du kreve at selgeren gir deg en ny tilsvarende gjenstand (omlevering), eller at selgeren retter mangelen. Det er i utgangspunktet du som kan velge om du vil ha en ny vare eller om den skal repareres. Masseproduserte varer som finnes på lager vil det som regel være kurant å kreve omlevert (for eksempel mobiltelefoner). Endret 23. august 2009 av Cruentus Lenke til kommentar
darket Skrevet 23. august 2009 Del Skrevet 23. august 2009 (endret) Du får ta saken din til FTU. Jeg mener dette er helt urimelig. Og hvor tar du informasjonen din fra? Direkte sitater fra forbrukerrådet? Endret 23. august 2009 av darket Lenke til kommentar
TEE Skrevet 23. august 2009 Del Skrevet 23. august 2009 Da kommer det tilbake til at forbruker har null rettigheter. Og det er rimelig for forbrukere ? Nei tror ikke det. Hadde du hatt null rettigheter måtte du betalt for reparasjonen selv. Det må du ikke så lenge det ikke er snakk om selvforskyldte skader. Du får den reparert uten at det koster deg noe som helst. Det har du krav på frem til varen er 5 år gammel når det er snakk om en TV. Det sier jo seg selv at når du kjøper en helt ny vare og til den prisen at det går ihvertfall et år før du eventuelt skulle fått problemer med varen. Og går det i stykker i løpet av et par måneder så sier det jo seg selv at det er noe som ikke stemmer med varen og man så klart burde fått erstattet varen uten å måtte møte motstand. Nei, du bør få den reparert, noe du også får. At FBI og TV2 Hjelper Deg har gitt deg inntrykk av at butikkene skal godta hva som helst av økonomiske tap er synd, og programmene burde fått seg en alvorlig skrape av PFU. Skal de drive butikk så er de jo klar over det og tviler sterkt på at butikken får noe tap på en vare så går i stykker i løpet av par måneder.Vil gå som mangelfull vare eller fabrikk feil og det går jo på fabrikkanten det. Og tror nok det at de fleste smarte butikker sikrer seg mot sånt. Mangelfull vare eller fabrikk feil på vare kan skje med hvem som helst og når som helst. Butikk selger en TV til 12000. Istedet for å reparere den når den går i stykker skal de ta tilbake den ødelagte TVen og gi deg en ny til 12000 uten at du betaler for den nye. Du ser ikke hvordan butikken vil tape på det? Ikke ment på noen fornærmende måte, men hvor gammel er du, og har du hørt om noe som heter økonomi på skolen? Jeg gjentar det jeg sa tidligere. Du bør se på den faktiske loven, avgjørelser i FTU og dommer fra Høyesterett istedet for Forbrukerrådets tåkete tolkninger, så får du et litt mer realistisk bilde av hvilke rettigheret du faktisk har. Samtidig bør du plukke opp et par økonomibøker. Lenke til kommentar
Cruentus Skrevet 23. august 2009 Del Skrevet 23. august 2009 (endret) Får inntrykket at de forskjellige partiene bøyer regler og lover for seg selv og for sin egen interesse. Nei hadde ikke økonomi på skolen. Prøv deg på sånt med dysleksi og ad du og se hvor langt du kommer. For ta det som det kommer. Ikke mye annet å gjøre med det. Vil nå si at FTU sine regler er nokså diffuse i forhold til forbrukerrådet. Forbrukerrådet skriver ihvertfall svart på hvitt angående regler og forbrukerens rettigheter. Det gjør ikke FTU. Endret 23. august 2009 av Cruentus Lenke til kommentar
darket Skrevet 23. august 2009 Del Skrevet 23. august 2009 Bare å titte på forbrukerrådet sine tolkninger og sitater direkte fra lovverket. Og så sammenligne dem med faktiske materialet. Du blir forbauset over hvor forbruker-vennlige de er i sine uttalelser. Og hvor langt unna sannheten de egentlig er, hvis man legger til endeleddet i en setning de har "glemt" å refere til. Gjør sport i å føre forbrukere bak lyset, og å gi dem håp, som i mange tilfeller faktisk får medhold av butikker, da de ikke orker å ta diskusjonen med folk som tror de har rett. Lenke til kommentar
Cruentus Skrevet 23. august 2009 Del Skrevet 23. august 2009 (endret) Det er jo forbrukerrådet som hjelper folk der butikker er vanskelige. Og om ikke ting løser seg derfra så går det videre til FTU. Ikke sant ? FBI ? Hva gjør de i dette bildet ? hehe Selv om du vet mer/kan mer om økonomi så ikke tro du er noe bedre enn meg så hopp av den høye hesten din. Kommer ikke langt med å være høy på pæra med andre. Du faller fort ned da. Endret 23. august 2009 av Cruentus Lenke til kommentar
TEE Skrevet 23. august 2009 Del Skrevet 23. august 2009 Vil nå si at FTU sine regler er nokså diffuse i forhold til forbrukerrådet. Forbrukerrådet skriver ihvertfall svart på hvitt angående regler og forbrukerens rettigheter. Det gjør ikke FTU. Forbrukerrådet lager ikke noen regler, og har ikke noen makt til å bestemme hva en selger skal gjøre. Det er det FTU er til for. Det at FTU sine "regler" er mer diffuse er fordi de må forholde seg til den faktiske loven, og ikke bare drømme opp tolkninger for å blidgjøre kjøpere. At jeg velger å forholde meg til de faktiske avgjørelsene som er tatt og formålene med loven er ikke å sitte på noen høy hest. Det er faktisk ikke noe personlig angrep på deg at vi er uenige, så bare slapp av. Lenke til kommentar
branick Skrevet 23. august 2009 Del Skrevet 23. august 2009 (endret) Det er jo forbrukerrådet som hjelper folk der butikker er vanskelige.Og om ikke ting løser seg derfra så går det videre til FTU. Ikke sant ? FBI ? Hva gjør de i dette bildet ? hehe Selv om du vet mer/kan mer om økonomi så ikke tro du er noe bedre enn meg så hopp av den høye hesten din. Kommer ikke langt med å være høy på pæra med andre. Du faller fort ned da. 1: Forbrukerrådet har ingen makt, de er kun et rådgivende organ forbrukere kan rådspørre. 2: FTU har myndighet til å bestemme utfallet av tvister, og gjør dette med en objektiv synsvinkel i de flestetilfeller. 3: Ingen har vært høye på pæra eller ridd hester her inne. Det blir bare fortalt hvordan landet ligger. -Øivind- red: Auda, Noen slo meg på oppløpet Endret 23. august 2009 av branick Lenke til kommentar
Cruentus Skrevet 23. august 2009 Del Skrevet 23. august 2009 Sier heller ikke at forbrukerrådet sitter med makten. Mener og tolker det også som at forbrukerrådet er et sted folk kan henvende seg for råd. Men er jo mye av loven som blir fortalt forbrukere hos forbrukerrådet for folket. Det er nå ikke helt riktig av deg å si at forbrukerrådet kun skriver og "drømme opp tolkninger for å blidgjøre kjøpere" som du skriver. Vil nå heller si at folk kan gå til forbrukerrådet for råd og få vite en del av loven og hva slags rettigheter forbrukere har. Lenke til kommentar
branick Skrevet 24. august 2009 Del Skrevet 24. august 2009 Forskjellen er at forbrukerrådet ikke tolker loven objektivt, slik forbrukertvistutvalget gjør. Derfor oppfattes deres tolkning annerledes enn hva FTU's tolkninger gjør, og også mer forbrukervennlig. Lenke til kommentar
TEE Skrevet 24. august 2009 Del Skrevet 24. august 2009 (endret) Sier heller ikke at forbrukerrådet sitter med makten. Mener og tolker det også som at forbrukerrådet er et sted folk kan henvende seg for råd. Men er jo mye av loven som blir fortalt forbrukere hos forbrukerrådet for folket. Problemet er at de forenkler det for mye. Loven er ikke så ensidig som Forbrukerrådet liker å innbille folk. Derfor blir også mange skuffet når Forbrukerrådets hårreisende tolkninger prøves hos FTU. Det er nå ikke helt riktig av deg å si at forbrukerrådet kun skriver og "drømme opp tolkninger for å blidgjøre kjøpere" som du skriver.Vil nå heller si at folk kan gå til forbrukerrådet for råd og få vite en del av loven og hva slags rettigheter forbrukere har. Du har selv gitt et perfekt eksempel på hvordan Forbrukerrådet "drømmer opp tolkninger". Masseproduserte varer som finnes på lager vil det som regel være kurant å kreve omlevert (for eksempel mobiltelefoner). Her driver de rett og slett med løgner, og det er en skam at de ikke får instruks om å endre denne teksten. En mobiltelefon vil det ikke være kurant å kreve omlevert til et nytt produkt, da reparasjon er vesentlig billigere enn omlevering. Det vil være en urimelig kostnad for selger å måtte gi ut nytt produkt som koster 3000-5000 når de kan få telefonen reparert for noen få hundrelapper. Endret 24. august 2009 av TEE Lenke til kommentar
sirius Skrevet 24. august 2009 Del Skrevet 24. august 2009 Jeg har handlet endel i ulike Elkjøp butikker. De gangene det har vært problemer med produktet har det ordnet seg greitt. Unntaket er Elkjøp Carl Berner. Leverte inn en def. laptop der og skulle bli kontaktet når den kunne hentes. Garantien var ok, men ingenting skjedde. Det gikk fire uker, jeg ringte og fikk beskjed om at de skulle ringe tilbake. Det skjedde ikke noe.Da jeg oppsøkte dem, fikk jeg samme beskjed, de skulle ringe tilbake eller skrive en e-post til meg når den kunne hentes. Jeg purret igjen, men ingenting hjalp, og jeg fikk ingen forklaring. Det hadde nå gått 3 måneder. Jeg hentet laptopen uten at noe var gjort med den, og leverte den til Elkøp Hønefoss hvor jeg skulle bo en tid. De ordnet opp i løpet av en uke, selv om varen ikke var kjøpt der. Hverken jeg, eller Elkjøp Hønefoss fikk svar på noen av e-postene våre. Lenke til kommentar
Hudrin Skrevet 31. august 2009 Del Skrevet 31. august 2009 Problemet er at enhver selger kan slå i bordet med all mulig slags loverk om at de ikke treng gjøre verken ditte eller datt, men når du ikke i utgangspunktet har hørt på kundens ønske så betyr der minus en stk kunde ikke sant, og det er vel ikke slik noen ønsker og drive butikk vil jeg tro. det nytt ikke og legge seg flat i ettertid. Lenke til kommentar
Hudrin Skrevet 7. september 2009 Del Skrevet 7. september 2009 problemet løste seg allefall for oss med en hyggelig kar fra elkjøpen her som ordna opp!. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå