Gå til innhold

Trenger tallknuser PC! Men hvilken ?

Anbefalte innlegg

Jeg sitter på jobben med en 1GHz Pentium III med 1GB SD-ram som en gang var veldig bra. Oppgavene som skal gjøres på den er tallknusing ala Matlab, High Power Computing (HPC), matriseregning med store matriser osv. Ingenting annet! (Litt overdrevet men, internett og word klarer den uansett) Problemet er at dette går alt for tregt! Hver utregning tar vanligvis rundt 10-30 minutter. Jeg kan av og til gjøre andre ting mens jeg venter, men ikke alltid. Det blir altså mye dødtid.

Dermed vil jeg kjøpe en ny tall-knuser. Den skal kun brukes til jobb, og jeg trenger ikke noe fancy skjermkort og annet dill. Hva skal jeg kjøpe? Jeg har ikke funnet mange relevante benchmark, men tror disse hos www.Aceshardware.com kan være representable. Utregningene mine er egentlig mest store matriser (output fra et TEM elektronmikroskop) Matrisene er gjerne i størrelse 8x1000x1000 celler og mer. Budsjettet er ca 10 - 15.000 kr inkl moms, skjerm og alt annet, og jeg bør ha den innen 2-4 uker. Jeg har sett litt på en Dual Xeon hos dell, men den var litt dyr (~30.000). Jeg har også sett på komponenter til en Dual Athlon og da ble prisen fin. (~15.000). Opteron blir også for dyrt, bla pga at de fleste er rack-mount, eller servertower og alt det medfører. (Sikler veldig på opteron, men kan ikke vente til det kommer noen dual ATX-kort i norske nettbutikker.. det tar vel sin tid) Skulle gjerne hadd mer budsjett, men jeg må nok nøye meg med dette. (Dvs. sansynligvis en dual Athlon MP2800+ (barton))

A. Har dere noen tips om hvor jeg bør kjøpe dette?

B. Hvilket utstyr jeg skal velge osv?

Jeg vil gjerne få mest mulig matrise-ytelse for pengene!

BTW, programmet er to-prosessor-kompatibelt.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Dersom det er som du sier at programmet støtter Dual-CPU, så ville jeg nok gått for et Opteron-system. Komplett har et MSI-kort som visstnok skal ankomme 23/5 til 4322,- (inkl. mva.). Med 2 stk Opteron (1,4GHz) til kr. 3089,- (inkl. mva.) pr. stk kan det godt være at du kommer ned mot 15000,- med ca. 1GB RAM.

Edit : Det du altså trenger i tillegg til ovenforstående er et kabinett (er litt usikker på om det må være et maxi-tårn til dette hovedkortet siden det er E-ATX), skjerm og eventuelt CD-ROM og harddisk.

Lenke til kommentar

Ojoj! Det virker veldig interresant!

Et MSI K8D Master + 2x 1,4GHz Opteron = ca 10.000 kr Kanskje budsjettet sprekker littegrann, men det klarer jeg sikkert å få igennom.

Men det står: E-ATX, (extended ATX).

SSI EEB 3.0 Form Factor: 30.5 x 33 cm

Hvilke kabinetter er store nok for å få plass til det? Er disse veldig dyre?

Lenke til kommentar

Er du sikker på at programmene du bruker støtter fler-prosessor systemer? Hvilket OS kjører du på? Det er like store bakdeler som fordeler med multi-prosessor systemer. Håper bare du har satt deg godt inn i dette før du bestemmer deg.

Lenke til kommentar
Er du sikker på at programmene du bruker støtter fler-prosessor systemer? Hvilket OS kjører du på? Det er like store bakdeler som fordeler med multi-prosessor systemer. Håper bare du har satt deg godt inn i dette før du bestemmer deg.
Her har hørt av en av de andre på jobben at det skal støtte dual-CPU, men det er jo greit å forsikre seg om det. Fant ikke noe i dokumentasjonen, men har kontaktet produsenten. De driver og sjekker det opp nå.

Hvis det viser seg at den ikke støtter dual CPU, så tror jeg at jeg dropper helt ned på en Pentium 4 med 200MHz QDR FSB (800 "MHz"). Hva heter de chipsettene som støtter denne FSB'en offisiellt ? Støtter de to ECC DDR-ram kanaler også?

(Resten av delene finner jeg ut av selv.)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...