Gå til innhold

Må jeg i forsvaret?

Romis

Anbefalte innlegg

Rett og slett, må jeg i forsvaret? Jeg er 15 år, og lurer på om jeg i forsvaret. Jeg bruker om lag 100 timer i uka på å spille dataspill. ( Dette regnet i en skole-uke ) Og jeg har ikke gjort noe annet enn å sitte i en stol de siste årene. Må jeg i forsvaret? Ville de akseptere en person som meg? Har overhodet ikke lyst til å komme i forsvaret, og forsvaret hadde aldri i verden hatt bruk for en som meg.

( Jeg visste ikke hvor jeg skulle putte denne tråden, så en moderator får flytte tråden som han/hun vil, selv. )

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jepp! Så kan dere sitte å prate høl i huet på alle som ikke har vært der om SIBO, ag, 12-7, afganistan, fallskjermjeger, telemarksbataljonen, rødfis, beltevogn, artilleri, nato, fn, irak, usa og alt annet DRIT som vi GIR F... I! ( oi ... )

Men for å snakke om temaet, ja, tror du egentlig ville økt livskvaliteten din vesentlig med en tur i forsvaret :p

Lenke til kommentar
Late unger er de som har BEST av å komme ut av stolen og i forsvaret.

Hater den tankegangen, bruke penger for å aktivere norsk ungdom...

En generell soldat utdanning koster forsvaret i overkant av 250 000 kroner (inkl. kost, losji, utstyr, dagpenger, dimmepenger, hjemreise etc...) Å bruke skattepenger for å få sendt en fyr som ikke vil i militæret, og dermed etter min mening; har ingenting der å gjøre, blir feil. Vekk med førstegangstenesten og profesjonelliser forsvaret! eller dropp det helt.... Sånn "halveis ditt og halveis datt" funker ikke! Stem HØYRE!.

Lenke til kommentar

Sånn passe enig med Ezl. Et forsvar basert på verneplikt har hatt sin nytte, men ikke i dag. Kvalitet over kvantitet! (Til en viss grad, selvfølgelig).

En god løsning ville vært obligatorisk 3-måneders "rekruttskole" hvor en får grunnleggende soldatutdanning. Lærer å oppføre seg i felt, lærer grunnleggende våpenbehandling og får utdanning i andre grunnleggende disipliner. Så verver de som liker dette seg, og de andre blir sivile. På den måten har en fortsatt verneplikten som en rekrutteringsbrønn, samtidig som en slipper å bruke penger på folk man ikke har bruk for, og en slipper det EKSTREMT urettferdige systemet som er i dag hvor de aller, alle fleste menige er (veldig) billig arbeidskraft.

Lenke til kommentar
Sånn passe enig med Ezl. Et forsvar basert på verneplikt har hatt sin nytte, men ikke i dag. Kvalitet over kvantitet! (Til en viss grad, selvfølgelig).

En god løsning ville vært obligatorisk 3-måneders "rekruttskole" hvor en får grunnleggende soldatutdanning. Lærer å oppføre seg i felt, lærer grunnleggende våpenbehandling og får utdanning i andre grunnleggende disipliner. Så verver de som liker dette seg, og de andre blir sivile. På den måten har en fortsatt verneplikten som en rekrutteringsbrønn, samtidig som en slipper å bruke penger på folk man ikke har bruk for, og en slipper det EKSTREMT urettferdige systemet som er i dag hvor de aller, alle fleste menige er (veldig) billig arbeidskraft.

Synest førstegangsteneste bør fjernest og derimot opprettet profesjonelle avdelinger. Blir Norge angrepet av en fremmed makt er det ikke mye vi kan stille opp med, hverken slik det er i dag eller med en eventuell profesjonell avdeling. Eneste vi eventuelt kunne gjort var geriljakrig føring, noe som en profesjonell avdeling ville gjort langt bedre enn en umotivert samling soldater fra velferden på haakonsvern (eksempelvis).

Foruten om det får vi håpe Norske kysten fortsatt er et strategisk viktig punk for Nato/USA...

Lenke til kommentar

Når du en gang skal på sesjon, så er det flere poster du skal innom. På den ene posten får du en samtale med en offiser, og du vil få spørsmålet "Ønsker du å ta førstegangstjenesten?" (eller en annen variant). Svarer du nei her, så er sjansen liten for at du blir kalt inn.

Forøvrig svarte jeg nei og ble ikke kalt inn, noe jeg angrer bittert på nå. Tenk deg godt om, for jeg tror alle har godt av å ta førstgangstjenesten :)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...