Gå til innhold
Trenger du skole- eller leksehjelp? Still spørsmål her ×

Hvordan fungerer inntaksystemet?

Anbefalte innlegg

Jeg skulle etter planen gå VGS i Tromsø, jeg flyttet opp fra Hordaland og gikk tiende klasse her i Tromsø. Jeg søkte meg inn på TIP som første valg, og elektro som andre valg. Jeg ombestemte meg sånn i Juni og ringte skolen som jeg ville inn på.

De sa at jeg måtte ringe inntakskontoret for det var de som ordnet skole for hver enkelt elev. Men damen som jobbet på inntakskontoret var en ordtenlig F***e og sa at fristen var godt ut, og det var ingenting jeg kunne gjøre med det. Jeg tenkte ikke mer over det. Vi hadde somerferie og for å være helt ærlig så lot jeg det ligge ut av latskap.

Ukene gikk og jeg fikk ingen sms fra VIGO ( www.vigo.no ), som vennene mine hadde fått. Jeg tenkte ikke mer over det og lot det ligge. Men så kom August og nå tenkte jeg at det var på tide å få litt fart i sakene.

Mamma ringte inntakskontoret i Tromsø og sa som følgende: "Damen på inntakskontoret sa at fristen var utgått og at det var ingenting å gjøre med det. Og hun sa at du var ikke registrert i Troms fylkeskommune, du tilhørte fortsatt Hordaland sitt område, og at du må melde flytting senest 1. Januar."

Mamma har ordnet meg med plass her og sier at det eneste jeg trenger for å få plass her i Hordaland er å dukke opp med vitnemålet første skoledag på skolen.

Men faren min som bor oppe i Tromsø vil at jeg skal gå på skole i Tromsø.

Jeg ringte han idag og forklarte hvordan situasjonen var men han sa at jeg snarest skulle sette meg på første fly så skulle vi ordne plass. Han sa at vi kunne snakke med rektoren på den skolen jeg ville gå på og at det ikke var noe problem (Han har en tendens til å bagatellisere problemer IMO).

Så jeg lurer på om det forsatt er noe håp for meg å få plass i Tromsø, er det noe sannhet i det pappa sier eller er det bare han som ikke har en anelse om hvordan systemet fungerer?

Tusen takk for svar, jeg trenger virkelig litt nøytrale innspill fra hverken mamma eller pappa.

Ps. Du kan gjerne påpeke skrivefeil siden jeg snart skal tilbake på skolebenken :innocent:

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Med mindre pappen din er bestevenn med rektoren, er det nok ikke så lett.

Foreslår at du/faren din tar noen telefoner til aktuelle skoler i Tromsø. Får dere nei, så får du bare gå i Hordaland.

Tingen er, at mange steder er ikke 3. inntaket ferdig. La oss si at du vil gå på Elektro. Etter 1. inntak tok de inn de elevene med beste karakterer i Elektro-klassen. Noen takket allikevel nei til plassen, og dermed ble disse åpningene gitt til dem som stod på venteliste, og allerede hadde søkt. Om noen plasser enda skulle bli ledig fordi mange takket nei, står det gjerne enda flere på venteliste. Du har ikke noen rett til å komme 2 måneder etter og bare hoppe forbi dem i køen, med mindre det er få søkere og mange plasser.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...