Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Har to 12dB papst vifter i maskinen (en til cpu og en til psu). Kjører de på 5V når jeg skal spille. Har de avslått ellers (vanskelig å sovne når de er på).

 

Hvor lavt støynivå maskinen din bør ha kommer ann på hvor mye bakgrunnsstøy det er i rommet.

 

hyyyl < :o

 

hører de ikke når de er på fult en gang jeg da... må legge øret helt inntill for å høre :roll:

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Er det noen som vet hvor jeg kan få kjøpt 80 eller 120mm vifter med 12 db lydstøy, er det veldig lite lyd?? :woot:  

 

-IM-

 

jeg har : swiftech og 12db papst på cpuen.

zalman heatpipe på gfx-kortet.

noisecontrol strops på HDene.

300w fortron PSU.

 

når jeg fyrer opp pcen er den helt lydløs, men etter en stund går PSU på jetstrøm hastighet og da bråker det ganske kraftig.

 

så hvis du har tenkt deg noe lignende bør du nok ha noen kabinett vifter i tillegg så det ikke blir så varmt for PSUen.

Lenke til kommentar

altså, her er formelen for desibel og lydintensitet:

 

L = 10 lgI + 120

 

utifra det er det latterlig enkelt å regne ut lydintensiteten...

 

I = intensitet i W/m^2

L = lydstyrke i dB

 

i tillegg har man Ir = I / r^2

 

hvor r er avstand fra lydkilden og Ir er intensiteten ved den avstanden.

 

EDIT: bare en typo...

Lenke til kommentar
Skjønner ikke helt hvorfor folk skal ha så støysvake systemer sitter selv med 5 kabinetter som ligger på underkant av 25 db hver og cpuvifte som ligger på 37 db + strømforsyning som ligger på ca. 26 db..

 

Når jeg spiller et spill så merker jeg ikke engang at viftene står på...men skrur av når jeg surfer og lignende.  Skjønner ikke helt hva som er meningen med å ha et støysvakt system...?

Fordi lyd av vifter = irriterende

Lenke til kommentar

tatt fra guiness rekordbok

laveste hørbare lyd..

den laveste lydstyrken som kan oppfattes av et menneske med normal hørsel på den meste følsomme frekvensen 2750 hz (svingninger pr sekund) er 2x 10-5 pascal (femtallet skal være lite og lenger opp men vet da svarte åssen får det til) en tiendedel av logaritmen til denne standarden gir en enhet som kalles desibel(dB). en lydstyrke på 30 desibel er knapt hørbar

Lenke til kommentar
tatt fra guiness rekordbok

laveste hørbare lyd..

den laveste lydstyrken som kan oppfattes av et menneske med normal hørsel på den meste følsomme frekvensen  2750 hz (svingninger pr sekund) er 2x 10-5 pascal (femtallet skal være lite og lenger opp men vet da svarte åssen får det til) en tiendedel av logaritmen til denne standarden gir en enhet som kalles desibel(dB). en lydstyrke på 30 desibel er knapt hørbar

30db knapt hørbart? 12db viftene mine hører jeg godt når jeg jobber.

Lenke til kommentar

Har to stk. Papst 12db 80mm i kassa mi - en som blåser luft inn nede og en i powersupplyen (bytta ut originalvifta der).

 

I tillegg har jeg to justerbare Enermax 120mm på absolutt minimum som kjøler radiatoren til vannkjølinga (vannblokk på CPU+GPU og ribbe uten vifte på chipsettet).

 

DET er stille det når det kombineres med 2x120GB Seagate Barracuda V. Det som bråker mest er faktisk CD-ROM'en.

 

...men det hjelper ikke så mye når samboeren fyrer opp sitt luftkjølte beist som står under to meter unna :(

Lenke til kommentar
Men, er det ikke forskjell på dB, db og/eller dBA da?

db og dB er det samme. Det skal helst skrives dB.

 

Ved støymålinger bør lyden måles mest mulig slik øret oppfatter den. Derfor har støymålere et frekvensfilter som tillegger tonene forskjellig vekt. Når man bruker A-filteret, oppgir man målingene i dBA.

Lenke til kommentar

30db knapt hørbart? 12db viftene mine hører jeg godt når jeg jobber.

Noen gang tenkt at de målingene er litt sånn "bob bob" !??

Kanskje målingene er gjort i et stort åpent rom, ikke i et lite kabinett!? Kanskje de hang løst i luften, ikke skrudd fast i et kabinett!? Kanskje den ble målt med null motstand!?

Faktorene er mange, og alle som har en såkalt 12dB vifte, veit at de tallene må man ta med en klype salt.. Kanske en bøtte salt ja.

Lenke til kommentar

Nå er det kommet mange meninger om hva en hører og ikke...Uansett:

Jeg har div vifter.

På 0 load stopper alle untatt min 12 dB papst som kjøler diskene. Den suser da på 50% ,jeg hører det og ja, det irriterer meg..

Behovet for,- og tolkningen av lydløst er vel individuelt.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...