citronen Skrevet 14. august 2009 Del Skrevet 14. august 2009 Hei, Bestemor har den siste tiden klaget over at hennes 03mod Citroen Saxo drikker vann. Idag fikk jeg fingeren ut, og sjekket olje, ekspan. tank og eksos. Olja var litt grå, det var olje i ekspansjonskammeret og eksosen føltes "våt" - selv etter at jeg hadde kjørt en tur. Jeg er ikke fagmann selv, men har såpass peil at jeg tror det er gåen toppakning. Noen fagmessige innspill? Stemmer min konklusjon? Lenke til kommentar
Ikke det? Skrevet 15. august 2009 Del Skrevet 15. august 2009 Alle symptomene peker på toppakning ja... Lenke til kommentar
L O G I M A N Skrevet 16. august 2009 Del Skrevet 16. august 2009 Ja, det er vel lite annet enn toppakninga da som kan være feil når du har de symptomene på den. Så da er det jo bare å begynne å kløyve motoren i to........ Lenke til kommentar
Gjest Slettet-fsaSP0zV Skrevet 16. august 2009 Del Skrevet 16. august 2009 Kan også være sprekk i toppen, dette har samme symptomer som def toppakning. Sjekk toppen godt før du skrur sammen. Lenke til kommentar
citronen Skrevet 17. august 2009 Forfatter Del Skrevet 17. august 2009 Takker for svar. Det er jo en plage for en gammel bestemor å måtte fylle på èn liter vann - per time med kjøring. Lenke til kommentar
saskansen Skrevet 17. august 2009 Del Skrevet 17. august 2009 Takker for svar. Det er jo en plage for en gammel bestemor å måtte fylle på èn liter vann - per time med kjøring. ikke bare er det ei plage,men motoren vil nok ta kvelden for godt etter ei stund når det er nok vann i olja;) Ta på deg kjeledressen og hopp i det du;) Lenke til kommentar
hakkannen Skrevet 17. august 2009 Del Skrevet 17. august 2009 (endret) Har bestemoren din sørget for at alle servicer er fulgt på bilen? Om så er ville jeg tatt kontakt med forhandleren. Bilen er bare seks år gammel og det er ikke rimelig at toppakningen skal ryke på en såpass ny bil. Dette skal ikke skje ved normal kjøring der servicene er fulgt. Legg fram problemet og spør forhandleren om hva "vi" skal gjøre nå. Ikke godta svada som at bestemor bare må få bilen på verksted å betale hele regningen selv! Kommer forhandleren med slikt oppgulp (når det gjelder en såpass ny bil) ville jeg gått hardere til verks og fått fram at dette ikke er den beste reklamen for verken bilmerket eller forhandleren. Å la en eldre dame måtte betale i dyre dommer for et problem som ikke skal oppstå ved normal bruk hører ikke hjemme noen plass. Hvis ikke forhandleren er imøtekommende på noe vis, enten dekker hele reperasjonen eller i alle fall dekker deler av den; fiks bilen selv eller hos et konkurrerende firma. Og ikke minst, ikke stikk noe under en stol om "tilfeldigvis" venner spør om du anbefaler bilmerke og forhandler. Et eksempel på god service: far til en kamerat av meg fikk sprekk i svinghjulet på en Toyota Avensis som hadde kjørt rundt 130000km. Garantien var godt ut og reperasjonen kom på 28000kr. Han skrev da en vennlig mail til sjefen for forhandleren/verkstedet der han sa han ikke hadde forventet et sprukket svinghjul på en såpass ny bil som heller ikke hadde kjørt noe særlig langt. Spurte om Toyota kunne komme ham i møte på utgiften av reperasjonen i og med at Toyota skulle gå for å være et kvalitetsmerke. Det endte opp med at forhandleren trakk hele regningen tilbake med ordene "Toyota skal være og er kvalitet og service" . Endret 17. august 2009 av hakkannen Lenke til kommentar
L O G I M A N Skrevet 17. august 2009 Del Skrevet 17. august 2009 Er vel heller sjelden det du beskrev om Toyota. Har selv hatt enormt mye plunder med BOS selv og Peugeot og det langt innen for garanti tidene.... Så selv om dette er utenfor både garanti/reklamasjon er det sjelden de tar dette på noen goodvil, selv om jeg er helt ening i at dette burde holdt mye lengre. De elsker å reklamere med at dette er kvalitet og alskens mulig svada. Den dagen garantien er ute gnir de seg i henda og sier detta må du regne med osv osv. Lenke til kommentar
hakkannen Skrevet 17. august 2009 Del Skrevet 17. august 2009 Med andre ord, man bør advare alle som vurderer Citroen og Peugeot på det sterkeste mot å kjøpe slikt makkverk.. Føler sterkt med de som ender opp med noe så dårlig, kjenner jeg blir en smule provosert av at det går an å selge slikt og samtidig sovne med god samvittighet om kvelden . Har du en gammel semidiesel med oppfyring fra 1935 fiskeskøyta di kan du regne me å måtte bytte toppakning et par ganger i tiåret, men på en moderne bil er det uhørt at slikt skjer etter bare seks år . Lenke til kommentar
L O G I M A N Skrevet 17. august 2009 Del Skrevet 17. august 2009 Ja, det er ingen tvil om at bilproduksjonen visse steder bærer preg av at det skal være billigst mulig. Eneste mulighet å få slutt på det er at ingen kjøper slik dritt. Alle biler burde vært kvalitetsgodkjent av uavhengige steder, ikke bare på sikkerhet osv, men på gjennomgående kvalitet. Man ser jo at selv biler på sin første PKK kontroll kan ha alvorlige feil på bremser, alt fra rust til lekasje osv. Da kan man begynne å lure på om de driver svindel eller at 100 års bilproduksjon ikke har lært dem en dritt. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå