Gå til innhold

Diskusjon.no kårer: De beste fra 40-tallet

Infenso

Anbefalte innlegg

Jeg leste det, men ville bare ha det bekreftet. Det står jo faktisk ikke svart på hvitt at den blir utsatt til nøyaktig mandag :p

Oisann. Trodde den gikk ut på mandag.

Infenso trodde fristen gikk ut på mandag.

Da endrer jeg på det.

Ok, han endrer på det. Står ingenting om når.

Blir borte denne helga,

Han skal reise bort denne helgen. Håper han får en hyggelig tur.

så jeg får ikke regnet sammen poengene før da uansett.

Han får ikke regnet sammen poengene før over helgen.

Fikk bare lyst til å kverulere litt :D Du veit jeg er glad i deg, Cyph.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

1. Kind Hearts and Coronets

2. Pinocchio

3. The Third Man

4. Double Indemnity

5. I Walked With a Zombie

6. Ivan Groznyy I

7. Bambi

8. Rope

9. The Cat Concerto

10. The Ox-Bow Incident

The Maltese Falcon kan fort falle bort hvis jeg tar meg tid til å se Grapes Of Wrath eller My Darling Clementine.

Endret av Infenso
Lenke til kommentar

Jeg så at jeg hadde sett ca 20-30 filmer fra 40-tallet, og jeg måtte faktisk vurdere om jeg kunne rettferdiggjøre 10 filmer. Det ser ut som flertallet av filmene jeg har sett fra 40-tallet ikke har vært noe særlig, men til gjengjeld er de fire på topp knallgode. Får vel se mer som ligner. Synd at jeg misliker Bogart så sterkt.

Lenke til kommentar
The Maltese Falcon kan fort falle bort hvis jeg tar meg tid til å se Grapes Of Wrath eller My Darling Clementine.

Maltese Falcon er 6/10. My Darling Clementine gruser virkelig den.

Den er 6/10, ja. Skuffende. 40-tallet er ikke helt min greie, så jeg gidder ikke å bruke mer tid på denne perioden i denne omgang. Grapes Of Wrath og My Darling Clementine står jo i hylla, så jeg kommer til å se dem før eller senere.

Lenke til kommentar

Maltese Falcon og The Big Sleep er to filmer som jeg hadde virkelig likt å se en nyversjon av, men som sannsynligvis hadde skapt mest ramaskrik. Bogart er det minst attraktive mennesket i verden, og det er umulig for meg å se på ham som noe annet enn en tafatt liten fyr som solgte sjelen sin til djevelen for å få lov til å leke skuespiller.

Lenke til kommentar
Synes Bogart var god i Casablanca, men i Maltese Falcon var skuespillet hans nesten dårlig.. Middels i alle fall. F.eks Cary Grant og James Stewart fra samme tid, er noen mye bedre skuespillere.

Vil ikke si meg enig i at Cary Grant og James Stewart var mye bedre skuespillere enn Humphrey Bogart. Det vil være naturlig å spørre deg om hvor mange filmer du har satt med Bogart, selv har jeg sett nesten alle filmene han har spillt i. Jeg vil på bakgrunn av dette hevde at han er en minst like god skuespiller som Cary Grant og James Stewart. Grant og Stewart spillte stort sett litt snåle goofy karakterer, mens Bogart i større grad taklet å framstille mennesker med en dyp indre uro, hvis man ønsker å se Bogart i en rolle hvor han gjør det i stor grad kan man se Beat the Devil.

Det skal alikevel nevnes at Stewart etter krigen er en langt mer komplett skuespiller enn Stewart før krigen, så de som kjenner ham fra Hitchcock filmer og ikke fra Frank Capra filmer vil nok ha et litt annerledes inntrykk av ham, dette er ting Stewart selv innrømte. Det betyr ikke at jeg ikke er begeistret for Stewart.

Alikevel er hverken Bogart, Stewart eller Grant den beste skuespilleren som var aktiv på 40-tallet, da de nesten alltid spillte varianter av samme rollefigur. Bogart som den sårede kynikker (som egentlig ikke er en kynikker når alt kommer til alt), Stewart og Grant i større grad som litt Goofy personligheter. Derfor er det ingen som etter min mening slår Spencer Tracy, han var den eneste skuespilleren i sin genrasjon som spiller rollene sine helt naturlig, og han kan i motsetning til de tre førstnevnte å spille alle type roller.

PS. Det er i det hele tatt litt merkelig å nevne Stewart i en tråd for 40-tallsfilm, da han karriere stort sett lå død gjennom det meste av førtitallet. Stewart var stort sett opptatt med å bidra i andre verdenskrig gjennom hele 40-tallet, og hans to store tiår var som de fleste vet 30-tallet og 50-tallet.

Endret av modin
Lenke til kommentar

Jeg har sett de store filmene til Bogart, de som trekkes frem når man nevner han som tidenes skuespiller. Det virker derfor naturlig at man kan uttale seg om ham etter å ha sett disse filmene. James Stewart varierte mer enn nok i rollene sine, sammenlign gjerne Harvey, Rope, The Man Who Shot Liberty Valance, Rear Window, Vertigo og min personlige favoritt - Mr. Smith Goes to Washington. Cary Grant skal jeg være enig i ikke hadde så mye variasjon, personlig synes jeg ikke noe om rollen i Arsenic and Old Lace hvor han går vekk fra James Bond-personaen for å spille goofball. Likevel bedømmer jeg ikke skuespillere på hvor flink de er til å ta mange forskjellige roller, jeg liker tross alt James Dean best som spilte seg selv tre ganger på rad. Jeg liker skuespillere som får meg til å føle noe, og det kan være gjennom flere forskjellige roller eller gjennom konsekvente roller som gjerne ligner på hverandre.

Spencer Tracy er knallgod i både Judgment at Nuremberg og Inherit the Wind, anbefal gjerne mer av ham.

PS til din PS: Jeg er helt enig i at det ikke nødvendigvis passer spesifikt for 40-tallet, men når man snakker om andre skuespillere på 40-tallet er det naturlig å sammenligne med skuespiller fra tiåret før og etter.

Endret av Dorian Gray
Lenke til kommentar
PS. Det er i det hele tatt litt merkelig å nevne Stewart i en tråd for 40-tallsfilm, da han karriere stort sett lå død gjennom det meste av førtitallet. Stewart var stort sett opptatt med å bidra i andre verdenskrig gjennom hele 40-tallet, og hans to store tiår var som de fleste vet 30-tallet og 50-tallet.

Har jeg kun sett han i Rope fra det tiåret, så du har kanskje rett.

Lenke til kommentar

Ikke missforstå meg slik at jeg ser på Stewart og Grant som dårlige skuespillere, men poenget mitt var vel heller at jeg heller ikke vil se på Bogart som det. Stewart og Grant er uten tvil gode skuespillere, selv synes jeg det er vanskelig å sammenligne skuespillere av svært forskjellig slag. Grant er en classic leading man som spillte mye i dentidens romantiske komedier, og andre steder hvor høy mørk og kjekk var viktig. Bogart er selvsagt en helt annen skuespiller og det stemmer godt det Dorian skriver om utseende hans, Bogart pleide ofte selv å takke Clarke Gable for å gå foran ham å gi "ugly looking men a chance in Hollywood".

Bogart og Gable sin intreden i Hollywood og dermed intreden av de røffe og litt mindre bildeskjønne mannsrollene i den amerikanske filmen kan nok derfor gjerne sees på som en forløper til alt fra Bruce Willis, til Johnny Depp, til Phillip Seymor Hoffman (på ulike måter selvsagt). Depp er riktignok ingen stygging, men han er en røffing og ingen goodguy slik menn i Hollywood var før Clarke Gables intreden.

PS. Et vel så interesant tema er alle de kule karakterskuespillerne som fantes i Hollywood på 1940-tallet, selv har jeg virkelig sansen for Peter Lorre (hans standard-rolle var som regel skumle utlendinger med feminine trekk) og bare hans rolle gjør Maltereserfalken til en god film.

Endret av modin
Lenke til kommentar

Hvordan kan man snakke stygt om Bogie? Jeg synes han var en fantastisk skuespiller, selv om han, som så mange andre fra 30, 40, 50-tallet, ofte ble type-castet. Ser man filmer av han som The Caine Mutiny og The African Queen, får man se to helt herlige, ikke-typiske Bogart-prestasjoner.

Nå skal det sies at jeg liker John Wayne som skuespiller også, og det sier kanskje litt. :p

Lenke til kommentar

1. Ladri di biciclette (Bicycle Thieves) (1948)

2. Casablanca (1942)

3. The Devil and Daniel Webster (All That Money Can Buy) (1941)

4. Citizen Kane (1941)

5. The Third Man (1949)

6. Rope (1948)

7. The Man Who Came to Dinner (1942)

8. Kind Hearts and Coronets (1949)

9. Twelve O'Clock High (1949)

10. The Maltese Falcon (1941)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...