tacomodo Skrevet 14. august 2009 Del Skrevet 14. august 2009 Jeg ser det er mye snakk om det å etterbehandle bildene sine, og i og med at jeg er relativt ny og bare hatt speilrefleks i noen dager lurer jeg på hva det er man vanligvis stiller på. Jeg skjønner at det kanskje er veldig subjektivt og kommer ann på hva man vil frem til, men hva er det som går igjen? Hva er det dere pleier justere mest? Kunne jeg f.eks fått tips til hva som kan justeres på dette bildet jeg tok her om dagen av hva som må være verdens kjedeligste bygg? Lenke til kommentar
tomsi42 Skrevet 14. august 2009 Del Skrevet 14. august 2009 I og med at du stiller spørsmålet, så ser jeg fler ting jeg kan tenke meg å klå på. Hvis det er OK for deg så kommer jeg tilbake med et forslag Tom PS. Normalt så ønsker vi ikke så store bilder i bildekritikken; men da jeg mistenker at du ønsker at vi skal klå på bildet, så er det greit. Lenke til kommentar
tacomodo Skrevet 15. august 2009 Forfatter Del Skrevet 15. august 2009 Ja, for all del - skru og miks på bildet så jeg kan se hva man kan få til Lenke til kommentar
K011 Skrevet 19. august 2009 Del Skrevet 19. august 2009 (endret) Ja, for all del - skru og miks på bildet så jeg kan se hva man kan få til Jeg liker dette hehe. tok 4 ganger så stor plass når jeg hadde redigert det, merkelig nok. ser ut til at det ble nedskalert. det eneste jeg liker å etterbehandle er image-adjustments men det kommer selvsagt ann på bilde. Endret 19. august 2009 av Kris00011 Lenke til kommentar
Tvetefoto Skrevet 19. august 2009 Del Skrevet 19. august 2009 Da jeg redigerer bilder så beskjærer jeg først, så justerer jeg levels, saturation, contrast/brightness og så USM. Dette er stort sett det eneste... Bruker Lightroom til å konvertere råfilene og Photoshop til de ovenfor, så kjører jeg lightroom igjen på JPG. Lenke til kommentar
rogkas Skrevet 19. august 2009 Del Skrevet 19. august 2009 Å spørre om hva man etterbehandler blir nesten helt umulig å skulle svare på. For meg blir spørsmålet tilbake til deg; hva ønsker du å oppnå med bildene dine? Det finnes tonnevis av muligheter i mange ulike programmer. Og det er mange ulike metoder å bruke de på. SHPhoto skriver at han bruker Lightroom til konvertering av RAW og gjør "fremkallingen" i Photoshop. For meg virker det ulogisk da jeg syns Develop-modulen i Lightroom er noe av det bedre. Men siden det er logisk for SHPhoto, så fungerer det bra for han. Ja, det finnes sikkert noen basis ting man uansett må gjøre med et bilde, spesielt hvis det er lagret i RAW-format. Og crop, levels, hvitbalanse og USM er vel kanskje et minimum. Men fra der og til et ferdig resultat er det nok ingen fasit. Det kan jo hende du ønsker resultatet i S/H. Da er det ganske mange andre hensyn å ta enn om du ønsker resultatet i farger... Og hvis du liker sterke farger må du dra i noen spaker, mens duse/svake farger kanskje gjør at du må gjøre helt andre justeringer i tillegg. Kanskje er det deler av bildet du ønsker å fremheve, mens det er andre deler du ønsker å dempe. Og hvis du er ute etter å dokumentere en slags virkelighet der alt skal se ut omtrent som når du tok bildet er det mange andre hensyn du må ta, også under opptaket. Finn din egen arbeidsflyt du. Lær gjerne av andre, men det er til syvende og sist opp til deg selv hva du ønsker å oppnå. Lykke til. Lenke til kommentar
brk Skrevet 19. august 2009 Del Skrevet 19. august 2009 (endret) Holdt på med noe der jeg la Christina Ricci på veggen, blandt annet. Plakater,.. hehe. jaja. Men Kanskje litt enkel "minimalistisk"? stil kanskje? Fiksa på glasset ovenfor døren, og skiltet på fortauet. Edit: Forøvrig ikke mye man kan gjøre. Annet enn å bruke teksturen fra veggen feks. Endret 19. august 2009 av brk Lenke til kommentar
brk Skrevet 19. august 2009 Del Skrevet 19. august 2009 Feks, LOL, Passa så jævlig bra. Lenke til kommentar
tacomodo Skrevet 19. august 2009 Forfatter Del Skrevet 19. august 2009 haha morsomt. Hadde ikke tenkt på det å klippe ut såpass mye av bildet og stille farger ol. bare visse steder. Takk for innspill folkens! Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå