Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

[Solgt] Hyundai Coupè RD 1,6 FX


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Da er bilen "endelig" godkjent. :)

 

Kosta meg 1800,- på det verkstedet. 1500,- for 1,8 timers arbeid, 100,- i materialer og 200 for etterkontroll. Da fikset de tåkelysene også. Det viste seg å være noe dårlig isolering på en pluss- pole tror jeg det var.

 

Men forrige helg så dukket det opp et nytt uromoment. Det virket som motorn på bilen har begynt å "tikke" litt. Etter et kjapt søk så fant jeg ut at dette kan være det som heter ventiltikking. Håper ikke dette blir noe store greier. Vet ikke hva som er værst av defekte løftere (hva er dette), kamaksel eller tette oljekanaler... Tennpluggene må vel også sjekkes.

 

Virker som tikkinga er der om motoren er kald eller varm. Er bare et par måneder siden jeg skiftet oljefilter og olje. Hadde jeg tenkt på det så skulle jeg kjørt slik oljerense- opplegg mens jeg var i gang.

Endret av mx1000
Lenke til kommentar

Kan virke som det er noe med olja. Var 99% tomt når jeg sjekket nå. Med andre ord har den brukt opp all olja på under 2 måneder. Har ikke sett noen oljepytter nnår jeg har parkert. Så da er vel enten noe tett, hull i bunnbanne (jeg vet at det er endel rust på den), eller noe galt bed tennpluggene. Blir vel ny verksted- time snart da... :(

Lenke til kommentar

Rettelse: Lyden blir borte når motor er varm. Prøvde på turen hjem idag og se på motorvarmen for "moro"skyld. Tror den var litt varmere en vanlig. Men det er litt vansklig å se fordi viseren er litt feil etter jeg skiftet instrumentskivene. Skal snart få ordnet det og så skal jeg se om varsellampa til oljenivået er gåen.

Lenke til kommentar

Sjekk pluggene dine, og sammenlign de med bildene i denne tråden: https://www.diskusjon.no/index.php?showtopic=234517

 

Da får du fort oversikt over hva som er muligens galt med motoren din.

 

Å kjøre uten olje er VELDIG dumt, og dette kan være årsaken til tikkinga di. Om dette skal fikses, er det som regel ventiltetningene som må byttes, noe som kan fort havne på rundt 10 laken. Disse tetningene holder olja i toppen separert fra brennkammeret, og om disse blir slitt kan du jo tenke deg hva som skjer; olje havner i brennkammeret og blir forbrent.

 

Det kan også være slitte stempelringer, som har funksjonen å holde olja nede i blokka på motoren. Dette er en DYR sak å fikse, da man må ut med stempler osv osv osv...

 

Du kan prøve å lukte på eksosen din også. Om det lukter krutt og fyrverkeri(som jeg syntes det lukter, men kommer sikkert an på motor og oljetype), så er dette et tegn.

 

Prøv å kjør i en nedoverbakke med motor god og varm. Trill(ikke gass) nedover i en grei fart (50kmt ca), og gass på i bunnen av bakken. Se i speilet ditt, og se om det blir blåst ut mye blårøyk. På min var det som det kom ei sky av røyk når jeg gjorde dette, når jeg hadde slitte stempelringer og ventiltetninger.

Lenke til kommentar

Vel, da kan jeg medele at lyden er borte. Olje gjorde susen. Dermed foretar jeg meg ikke noe mer i denne saken. Får bare passe på å sjekke olja litt oftere. Så får vi se om jeg må gjøre noe om den bruker for mye.

 

Også fikk jeg dyttet inn stereoen 2 cm slik at det ser ordentlig ut. Har ingen planer i nærmeste framtid da jeg ikke har økonomi eller tid (eksamner). Men i januar planla jeg å kannskje å få fikset bulken. Det vil koste 1000-1500,- ca. Og før sommeren håper jeg på tre- stegs polering og nye felger.

 

Pluss at jeg har en overaskelse jeg håper å få instalert i løpet av et par uker. Det er lov å gjette, men jeg vil ikke avsløre noe. :thumbup:

Endret av mx1000
Lenke til kommentar

Liten oppdatering med bilder. Tror dette egentlig er den fineste moden jeg har gjort. Synd den 99% av tiden er usynlig.

 

 

 

200911291430_113.jpg

Her er moden. Nylakkert deksel i bilens farge. Ble ganske lekkert.

 

200911291428_110.jpg

Hele motorrommet.

 

200911291428_112.jpg

Dyttet stereoen ordentlig inn.

 

200911291430_114.jpg

Ikke så synlig på bildet men det er den lille bulken jeg har.

 

 

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...