Gå til innhold
Spørsmål om hus eller oppussing? Still spørsmål her! ×

Splitting av TV-antenne - Get digital

Anbefalte innlegg

Jeg måtte sette inn et nytt tuner-kort i mediasenteret - aner ikke hvordan fruen klarer det, men to tunere var ikke nok. Håper det holder en stund med fire. For å få signal på begge kort splittet jeg det med et t-ledd av typen Clas Ohlson. resultatet er marginalt dårligere TV-signal på alle fire tunere. Det kan jo teoretisk sett være noe i maskinen som forstyrrer etter endringen, men jeg velger å anta at det er det ekstra leddet. Finnes det bedre t-ledd der ute, eller andre enkle løsninger for å oppretteholde best mulig signal?

Jeg vurderer også å sette opp en TV i et annet rom, og må splitte ut til denne også. Dette er et Get digitalt anlegg med internett, så jeg er litt usikker på hvordan det best gjøres. Fra Get har jeg en splitter som sitter i den eneste veggboksen jeg har. Er dette bare et litt mer klumpete t-ledd uten praktisk betydning, eller har den en funksjon som gjør at jeg må dele opp TV-signalet bak denne fremfor i boksen? Målet er å ha både analog og digital på begge TV-er uten at det forstyrrer internett noe.

Enkelt tegnet dagens oppsett:

-> analog til TV/mediacenter
veggboks -> Get splitter -> getboks -> scart til TV
					 -> modem

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hvert "ledd" en setter på, har ett normalt tap på 4dB. Skal en splitte mye, er det da svært gunstig å sette opp en splitter med flere utganger.

Altså;

Kabel inn til en splitter som har like mange uttak som en har tilkoblinger - evt en med flere uttak, som en "blokkerer" med riktig terminerte endemotsandere.

Slike splittere finnes med såvidt jeg vet opptil 8 uttak.

Hos deg ville jeg satt opp en splitter som har en utgang til modem, en til boxen, og det antall som trengs til din HTPC (en til hver dekoder)

Men om du får HTPC-en til å funke tilfredsstillende med tanke på zapping etc, ville jeg heller satt inn ekstra dekodere her, og kuttet ut get-boxen.

Med riktig oppsatt system skal dette funke drittlækkert!

Forstår fruen godt, 2 tunere kan bli i minste laget, spesielt om en tar opp påfølgende programmer på sammekanal med tilstrekkelig overlapping til at en slipper krøll på grunn av de alt for vanlige "vi blingser 5-10min på klokka, det er jo bare kundene som mister noe.....-mentaliteten en del kanaler følger.

Selv kjører jeg med "bare" 6 tunere :D (pr dato analog kabel, har ikke giddi å styre med overgang til digitalt)

Endret av aquafrank
Lenke til kommentar
Hvert "ledd" en setter på, har ett normalt tap på 4dB. Skal en splitte mye, er det da svært gunstig å sette opp en splitter med flere utganger.
Problemet er at jeg skal trekke fast montert kabel fra første uttak til der neste TV skal stå - muligens utvendig. Da blir det litt jalla å ta denne fra splitter fremfor i første uttak. Men jeg tar poenget med færrest mulig ledd. Det at en splitter må termineres var jeg ikke klar over. Det forklarer signaltapet jeg fikk et annet sted med en 8 splitter og bare 3 i bruk.

Jeg regner da med at splitteren jeg fikk med Get-modemet ikke er noe mer fancy enn et t-ledd, og at denne ikke har noen annen funksjonalitet i forhold til TV/internett?

Men om du får HTPC-en til å funke tilfredsstillende med tanke på zapping etc, ville jeg heller satt inn ekstra dekodere her, og kuttet ut get-boxen.

Med riktig oppsatt system skal dette funke drittlækkert!

HTPC-en eier jo Get-boksen på absolutt alle områder utenom bildekvalitet, og selv der er den ikke langt bak.

Forstår fruen godt, 2 tunere kan bli i minste laget, spesielt om en tar opp påfølgende programmer på sammekanal med tilstrekkelig overlapping til at en slipper krøll på grunn av de alt for vanlige "vi blingser 5-10min på klokka, det er jo bare kundene som mister noe.....-mentaliteten en del kanaler følger.

Selv kjører jeg med "bare" 6 tunere inv_biggrin.gif (pr dato analog kabel, har ikke giddi å styre med overgang til digitalt)

Ja, det er overlappingen som er hovedproblemet :) Med "bare" seks tunere blir det dyrt med digitalt for deg, så om du har like gode analoge signaler som meg så skjønner jeg godt at du kjører analogt enda.
Lenke til kommentar
Jeg regner da med at splitteren jeg fikk med Get-modemet ikke er noe mer fancy enn et t-ledd, og at denne ikke har noen annen funksjonalitet i forhold til TV/internett?
Stemmer. Kan fin-fint sammenlignes med ei forgreining til 230V

Med "bare" seks tunere blir det dyrt med digitalt for deg, så om du har like gode analoge signaler som meg så skjønner jeg godt at du kjører analogt enda.

Det trenger ikke å bli dyrere enn dekoderne. Det finnes mye bra med tanke på kortdeling innenfor egen husstand, ikke juling om jeg betaler 7*kabelTV-avgifta :D

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...