Madeo Skrevet 14. august 2009 Del Skrevet 14. august 2009 (endret) Endrer posten da situvasjonen har endret seg dertil: Jeg skal ha en PC til en verdi av 14-6 tusenlapper. Det er viktig at den er meget fremtidsrettet. Jeg har derfor både lyst på i7 920 og DDR3 - ram. Den skal kjøre på 64-bits win7. Brukes til lekser/musikk/bilderedigering/msn og spill. Spiller gjerne litt tunge spill, slik som Empire TW, og vil gjerne spille på full grafikk. Har tenkt til å kjøpe en litt bedre CPU-vifte, regner med å klokke opp mot 3.5 GHz, og jeg er lysten på å ha 6 gig minne. Har også tenkt på en SSD til OS-disk, hva anbefales? Er mest blank på skjermkort, men har fått høre at det er ATI som yter mest pr krone. Riktig? edit: tenker på to 4890 i crossfire, da dette kosta like mye som dyre nvidia kort takk for all hjelp! frem og tilbake: handlevogn Endret 6. september 2009 av Madeo Lenke til kommentar
Supreme P. Skrevet 14. august 2009 Del Skrevet 14. august 2009 Vente til September, da kommer i5. Gå for Ocz Vertex 30GB SSD til OS disk? Jeg ville ventet på i5, som meg Lenke til kommentar
Madeo Skrevet 14. august 2009 Forfatter Del Skrevet 14. august 2009 hvorfor? siter å lurer på om jeg skal ha en Intel Core™ 2 Duo E8500 3.16GHz istedet, da OC - skilza mine er totalt fraværende, og jeg har lyst på en som drar spill bra dra meg inn om jeg er helt på jordet... Lenke til kommentar
Supreme P. Skrevet 14. august 2009 Del Skrevet 14. august 2009 E8400 er et par kroner billigere, men nesten det samme. Lenke til kommentar
Madeo Skrevet 14. august 2009 Forfatter Del Skrevet 14. august 2009 E8400 er et par kroner billigere, men nesten det samme. Tror du at jeg med mediocre OC-skills (les: 1-2-3 hvordan overklokke) kan få noen Mhz til? Lenke til kommentar
Supreme P. Skrevet 14. august 2009 Del Skrevet 14. august 2009 Hva med P5Q Pro, E8400, Chieftec 750w, HD4890, Intel x25-m gen2, og resten av forslagene dine. i5 er mer fremtidsrettet, og yter likt elr mere. Lenke til kommentar
Hunex Skrevet 14. august 2009 Del Skrevet 14. august 2009 Bestill fra Amentio isteden viss du vill ofre 3-4 dager lenger leveringstid og spare et par tusenlapper. Lenke til kommentar
Madeo Skrevet 4. september 2009 Forfatter Del Skrevet 4. september 2009 Oppdatert førstepost Lenke til kommentar
Madeo Skrevet 6. september 2009 Forfatter Del Skrevet 6. september 2009 Ingen kommentarer? =( Lenke til kommentar
program Skrevet 6. september 2009 Del Skrevet 6. september 2009 Hvorfor ikke i7? 775 socketen er vel snart på vei ut til fordel for 1156 og 1366. Lenke til kommentar
Madeo Skrevet 6. september 2009 Forfatter Del Skrevet 6. september 2009 Hvorfor ikke i7? 775 socketen er vel snart på vei ut til fordel for 1156 og 1366. les 1. post? skrev at jeg ville ha i720 Lenke til kommentar
program Skrevet 6. september 2009 Del Skrevet 6. september 2009 Tenker du mente i7 920? Lenke til kommentar
Madeo Skrevet 6. september 2009 Forfatter Del Skrevet 6. september 2009 Tenker du mente i7 920? selvfølgelig, my bad Lenke til kommentar
GullLars Skrevet 6. september 2009 Del Skrevet 6. september 2009 Skal du ha SSD som systemdisk er Intel x25-M 80GB gen2 det klart beste valget. 1800-2000kr og den høyeste ytelsen blandt forbruker-SSDer. Her er et par veldig illustrerende grafer: "Why You Absolutely Need an SSD"(link) og "Random Read/Write Speed"(link). Random read og random write her er gjort med QD=3, alså veldig lett load, x25-M hevder seg enda mer ved middels og tung last og skalerer opp til over 100 MB/s 4KB random read. Alså mer enn harddisker leser sekvensielt... Lenke til kommentar
Madeo Skrevet 7. september 2009 Forfatter Del Skrevet 7. september 2009 Skal du ha SSD som systemdisk er Intel x25-M 80GB gen2 det klart beste valget. 1800-2000kr og den høyeste ytelsen blandt forbruker-SSDer. Her er et par veldig illustrerende grafer: "Why You Absolutely Need an SSD"(link) og "Random Read/Write Speed"(link). Random read og random write her er gjort med QD=3, alså veldig lett load, x25-M hevder seg enda mer ved middels og tung last og skalerer opp til over 100 MB/s 4KB random read. Alså mer enn harddisker leser sekvensielt... Takk for godt tips! ser desverre at det ikke er noen som har dette på lager? får se hva de forskjellige har inne når jeg sender bestillingen Er det noen som vil tipse meg på skjermkort? syntes at 2x4890 virket svært så prisgunsdig..! Lenke til kommentar
program Skrevet 7. september 2009 Del Skrevet 7. september 2009 Jeg tror det virkelig er vært å kjøpe SSD siden du først skal legge inn litt penger på PCen. Det kan gjøre godt merbare forskjeller. Lenke til kommentar
Madeo Skrevet 7. september 2009 Forfatter Del Skrevet 7. september 2009 Jeg tror det virkelig er vært å kjøpe SSD siden du først skal legge inn litt penger på PCen. Det kan gjøre godt merbare forskjeller. Har uansett tenkt til å kjøpe SSD, som jeg har skrevet i 1. post.(?) Spørsmålet mitt var mer mot om Intel var så mye bedre enn de andre, dette mener jeg er blitt godt besvart, og vil derfor gå mot Intel-SSD. Desverre er det lite på lager, så hvis jeg ikke finner Intel-SSD, vil jeg gå for et annet merke. noen innspill på skjermkort, anyone? Lenke til kommentar
Snorre Skrevet 7. september 2009 Del Skrevet 7. september 2009 2 * 4890 gir mye ytelse for pengene, ingen tvil om det. Men 5000-serien skal jo lanseres nå den 10. september hvis ryktene er til å stole på. Så hvis du klarer deg med ett 4890-kort nå kan du jo bytte det ut med et 5000-serie kort når de kommer til butikkene. Da får du grafikk-kort med støtte for DX11 og et grafikk-kort med noe bedre ytelse. Eventuelt kan du kjøpe 2 stykk 5000-serie kort. Nå vil de sannsynligvis være noe dyre i begynnelsen. Men det er kanskje verdt det. Når det gjelder kabinett ville jeg personlig valgt noe litt mer stilrent og noe med litt bedre kvalitet. Det er ikke et dårlig kabinett for all del. Fått gode omtaler. Men kabinetter med mye lys og litt "leet"-faktor går man gjerne lei eller vokser fra. Selv gikk jeg for et Corsair Obsidian 800D. Koster riktignok 1500 mer enn det du har sett på, men det man må betale ekstra får man igjen i utmerket byggekvalitet, smarte løsninger og stilrenhet. Hovedkorter er ganske bra iforhold til prisen. Skjønt, Asus sine hovedkort er vel mer populære blant overklokkerne da disse klokker bedre. Men hvis du ikke planlegger å blodklokke prosessoren går det vel greit med et Gigabyte hovedkort. Ellers skal det sies at ram-en som følger med i den oppgraderings-bundelen ikke er veldig high-end. Den har for det første "kun" en klokkehastighet på 1333 MHz. Core i7 920-prosessoren takler ram med opp til 1600 MHz uten problemer. En annen ting å tenke på er at ram-en har en cas latency på 9. Anbefaler å kjøpe ram med så lav CL som mulig da disse yter bedre. Du får DDR3 brikker på 1600 MHz med CL på 7. Disse kommer gjerne med bedre kjøleplater utenpå minnemodulene slik at ram-brikkene holder seg kjøligere. Selv gikk jeg for disse: http://www.komplett.no/k/ki.aspx?sku=484204 Strømforsyningen du har valgt er helt kurrant i forhold til oppsettet ditt. HX-versjonen av strømforsyningen du har valgt er imidlertid noe bedre. Link: http://www.komplett.no/k/ki.aspx?sku=460922 Selv har jeg gått for 850W utgaven for å ha en mest mulig fremtidsrettet produkt som jeg slipper å skifte ved neste oppgradering. Når det gjelder SSD-disk selger faktisk Komplett Intel X-25 Gen 2 fortsatt. Kingston selger nemlig denne Intel-disken som sin "egen". Link: http://www.komplett.no/k/ki.aspx?sku=456027 I denne oppgraderingsbundelen følger det med ramme så du får installert disken i en vanlig 3,25" ekspansjonsslot. SSD-disker er nemlig på 2,25" og dermed for små til å monteres i vanlige harddisk-brønner uten ekstrautstyr. Men sånn overall har du hvertfall valgt et godt oppsett. Du kan jo få se min handlevogn som jeg kjøpte i forrige uke: http://www.komplett.no/k/shoplist.aspx?mod...9B-4C3D0FDDC701 Lenke til kommentar
Madeo Skrevet 7. september 2009 Forfatter Del Skrevet 7. september 2009 2 * 4890 gir mye ytelse for pengene, ingen tvil om det. Men 5000-serien skal jo lanseres nå den 10. september hvis ryktene er til å stole på. Så hvis du klarer deg med ett 4890-kort nå kan du jo bytte det ut med et 5000-serie kort når de kommer til butikkene. Da får du grafikk-kort med støtte for DX11 og et grafikk-kort med noe bedre ytelse. Eventuelt kan du kjøpe 2 stykk 5000-serie kort. Nå vil de sannsynligvis være noe dyre i begynnelsen. Men det er kanskje verdt det. Når det gjelder kabinett ville jeg personlig valgt noe litt mer stilrent og noe med litt bedre kvalitet. Det er ikke et dårlig kabinett for all del. Fått gode omtaler. Men kabinetter med mye lys og litt "leet"-faktor går man gjerne lei eller vokser fra. Selv gikk jeg for et Corsair Obsidian 800D. Koster riktignok 1500 mer enn det du har sett på, men det man må betale ekstra får man igjen i utmerket byggekvalitet, smarte løsninger og stilrenhet. Hovedkorter er ganske bra iforhold til prisen. Skjønt, Asus sine hovedkort er vel mer populære blant overklokkerne da disse klokker bedre. Men hvis du ikke planlegger å blodklokke prosessoren går det vel greit med et Gigabyte hovedkort. Ellers skal det sies at ram-en som følger med i den oppgraderings-bundelen ikke er veldig high-end. Den har for det første "kun" en klokkehastighet på 1333 MHz. Core i7 920-prosessoren takler ram med opp til 1600 MHz uten problemer. En annen ting å tenke på er at ram-en har en cas latency på 9. Anbefaler å kjøpe ram med så lav CL som mulig da disse yter bedre. Du får DDR3 brikker på 1600 MHz med CL på 7. Disse kommer gjerne med bedre kjøleplater utenpå minnemodulene slik at ram-brikkene holder seg kjøligere. Selv gikk jeg for disse: http://www.komplett.no/k/ki.aspx?sku=484204 Strømforsyningen du har valgt er helt kurrant i forhold til oppsettet ditt. HX-versjonen av strømforsyningen du har valgt er imidlertid noe bedre. Link: http://www.komplett.no/k/ki.aspx?sku=460922 Selv har jeg gått for 850W utgaven for å ha en mest mulig fremtidsrettet produkt som jeg slipper å skifte ved neste oppgradering. Når det gjelder SSD-disk selger faktisk Komplett Intel X-25 Gen 2 fortsatt. Kingston selger nemlig denne Intel-disken som sin "egen". Link: http://www.komplett.no/k/ki.aspx?sku=456027 I denne oppgraderingsbundelen følger det med ramme så du får installert disken i en vanlig 3,25" ekspansjonsslot. SSD-disker er nemlig på 2,25" og dermed for små til å monteres i vanlige harddisk-brønner uten ekstrautstyr. Men sånn overall har du hvertfall valgt et godt oppsett. Du kan jo få se min handlevogn som jeg kjøpte i forrige uke: http://www.komplett.no/k/shoplist.aspx?mod...9B-4C3D0FDDC701 Tusen hjertelig takk for mange gode tips, og mange gode forklaringer. Syntes den "oppgraderingspakka" jeg fant på komplett (den i min handleliste) var billig. Men kanskje for godt til å være sant? Kommer nok til å gå for din handleliste, dg må jeg odifisere den litt. Da bruker jeg enda mer penger ( ) men jeg har skjønt at det kommer til å ta litt av. syntes selv det blir dumt å spare de to siste tusenlappene, hvis det begrenser opplevelsen min veldig! Kommer til å spare 500 på strømforsyningen, og heller ta to litt rimeligere 4890 - kort. (vil jeg spare mye på ett 5000 - kort istedet mpt ytelse pr krone?) havner totalt sett på 16-17.5 (avhengig av 1-2 4890'er) noe som sprengte originalbudsjettet på 10 k ganske bra (a) (den gamle posten) og det nye budsjettet, som egentlig inneholdt både skjerm, tastatur og mus. Men men, får bruke de gamle musene mine litt til! Det koster å være kar! Lenke til kommentar
Snorre Skrevet 7. september 2009 Del Skrevet 7. september 2009 (endret) Kabinettet jeg har valgt er jo veldig dyrt. Men da får man jo til gjengjeld et kabinett som varer og som man kan utvide med flere harddisker og annet ved behov. Kabinettet har også veldig god plass til komponenter. Det er 4 hot-swap plasser til harddisker samt to vanlige harddisk-brønner, så totalt plass til seks harddisker. Ellers er det også 5 5,25-brønner om du trenger plass til ting som vifte-kontrollere, ekstra dvd-brennere eller annet. At det er en luke i platen bak sokkelen på hovedkortet kan også være praktisk ved montering/bytting av cpu-vifte. Men HAF-kabinettet er mer enn bra nok. Du kan jo eventuelt gå for et Silverstone Fortress (Link: http://www.komplett.no/k/ki.aspx?sku=415878) som også skal være ganske bra. Det er 500 kroner billigere enn Corsair-kabinettet. Ellers burde 750W strømforsyning være nok ja. Når det gjelder nye 5000-serien til ATI tror jeg nok ikke du vil spare så mye i kroner/ytelse. Og med mindre du vil vente til kortene kommer ut så er det like greit å kjøpe et 4890-kort nå. Jeg tror ikke 4000-kortene kommer til å synke så veldig i pris ved lanseringen av 5000-kortene at det er verdt å vente på. Men hvis du orker å vente til kortene kommer til butikkene kan det jo lønne seg. Enten ved at du får et noe billigere 4890-kort, eller at du får et 5850-kort som yter like godt som et 4890, og har DX11-støtte. 5890 kommer sannsynligvis litt senere enn 5850-kortet da high-end kortene tradisjonelt sett alltid lanseres litt senere enn mellomklasse-kortene. Endret 7. september 2009 av Snorre Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå