Chasin Skrevet 14. august 2009 Del Skrevet 14. august 2009 (endret) Hei! Er klar over at det er utallige tråder om valg av speilreflekskamera, spesielt for førstegangskjøpere. Har lest en del i andres tråder, men finner vel ikke svar på mine spørsmål. Jeg skal nå oppgradere fra Powershot S3 til speilrefleks Jeg har bestemt meg for Canon, mest pga god erfaring med merket, vante menyer og ikke minst det jeg synes har best grep og ligger best i hånda. Det jeg ønsker meg i første omgang er vel hus og et ca 20-70mm objektiv. Etterhvert gjerne utvide med et fast 50mm (lyssterkt), et vidvinkel 10-22mm og et zoomobjektiv 70-300. Som vanlig er det mest for pengene som gjelder. Utstyret skal brukes en del utendørs, så jeg har egentlig landet på EOS 40D fremfor 450D og 500D pga byggekvalitet, værtetting, seriehastighet etc, pluss at det er noe billigere slik at man kan legge pengene i optikk. Hva anbefaler folket? Har problemer med å spore opp noen som har 40D på lager... Kjøpe 450/500 likevel? 50D blir vel egentlig for dyrt.... Endret 14. august 2009 av Chasin Lenke til kommentar
RandiA Skrevet 14. august 2009 Del Skrevet 14. august 2009 Hvis du får tak i 40D brukt er jo det et veldig godt valg hvis du ikke har råd til 50D nå, jeg begynte med 450D for knapt to år siden, og byttet til 50D i sommer. Det tror jeg holder lenge for meg...hadde kanskje gått for 5D også, men nå hadde jeg kjøpt flere gode objektiver til 450D som ikke ville passe til 5D...Ser 50D gir enda flere muligheter enn 450D, litt viktig for meg var kanskje også Live View da jeg fotograferer mye i "macro modus". Men jeg syntes 450D var et kjempebra kamera, og software som følger med Canon er også helt topp synes jeg. RandiA Lenke til kommentar
festen Skrevet 14. august 2009 Del Skrevet 14. august 2009 Du kan jo følge med den 19 august og se hva canon kommer med. kanskje det kommer noe som vil gjøre at 50D havner lavere i pris, jeg vet ikke. Lenke til kommentar
tomsi42 Skrevet 14. august 2009 Del Skrevet 14. august 2009 400D, mener du vel Randi 40D er et OK kamera, men du må nok regne med å kjøpe brukt. Tom Lenke til kommentar
RandiA Skrevet 14. august 2009 Del Skrevet 14. august 2009 400D, mener du vel Randi 40D er et OK kamera, men du må nok regne med å kjøpe brukt. Tom Jøss, ja...det har du rett i...stadige oppdateringer der har det vært. :!: (Rakk ikke helt å følge med da jeg drev og kjøpte Canon IXUS kompakt heller, hadde vel seks av de etter hvert) Lenke til kommentar
Spook Skrevet 14. august 2009 Del Skrevet 14. august 2009 Som andre allerede har skrevet så kan det bli vanskelig å få tak i 40D nytt. Ser ut til at "alle" må er utsolgt og jeg er ikke 100% sikker men jeg tror ikke dette produseres lengre. 50D er et glimrende alternativ men det er jo 2-3000 dyrere. Du kan jo ta en telefon til Japan Foto samt FotoVideo å høre om de kan skaffe deg et nytt 40D, kan ingen av de så kan neppe noen andre heller. Da er det bruktmarkedet som gjelder, eventuelt et nytt 50D. Ser det ligger et nesten nytt 40D ute for salg på foto.no, men jeg synes prisen (kr 5000) er litt i overkant for et brukt 40D, det er vel omtrent hva det kostet nytt på slutten. Det står heller ikke om det følger med kit objektiv eller noe annet. Lenke til kommentar
# offline Skrevet 14. august 2009 Del Skrevet 14. august 2009 Du har lyst på Canon 40D? Så hvorfor ikke bare bestille fra fotovideo? Koster 6000kr. for ett nytt kamera. Lenke til kommentar
tomsi42 Skrevet 14. august 2009 Del Skrevet 14. august 2009 Du har lyst på Canon 40D? Så hvorfor ikke bare bestille fra fotovideo? Koster 6000kr. for ett nytt kamera. Enda bedre; hvis du bor i Oslo området - stikk innom og se om du kan prute litt på prisen. Tom Lenke til kommentar
# offline Skrevet 14. august 2009 Del Skrevet 14. august 2009 Det går sikkert. Fotovideo har hatt 40D helt nede i 5K tidligere i sommer. Lenke til kommentar
Chasin Skrevet 14. august 2009 Forfatter Del Skrevet 14. august 2009 (endret) Her var det mye svar på kort tid! Bor i Trondheim, og var innom Japan Photo i byen her i går. De hadde ikke 40D på lager, og det stod visst 2 stk i beholdning i hele landet. Disse kunne vist nok være hus inne på service... Gutten bak disken var usikker på om 40D fremdeles var i produksjon, og om JP evt skulle kjøpe opp siste parti og selge dette enda billigere. Jeg MÅ ikke absolutt ha 40D, men liker størrelse og byggekvaliteten. tror det var 50D jeg testet hos en annen butikk, og det eneste som var feil med det er budsjettet mitt... Jeg er åpen for de fleste muligheter så lenge det er Canon, og ønsker som sagt å få mest mulig for pengene. Det er nok to hus det står mellom, og er usikker på om jeg skal går for det raskere og kraftigere 40D enn det nye og mer moderne 500D... Tips til god optikk som ikke koster flesk? En "normalzoom " og et fast 50mm f1,6 e.l er det som jeg ønsker å starte med... Aller helst med IS. Endret 14. august 2009 av Chasin Lenke til kommentar
Nautica Skrevet 15. august 2009 Del Skrevet 15. august 2009 (endret) Ville nok kjøpt 40D,det er bedre og holde i "for meg" og du har flere eksterne justeringmuligheter. Når det gjelder objektiv har jeg brukt 17-85 is endel,mitt eksemplar er skarpt og gir fine kontraster/farger,eneste aberet er at det gir noe kromatisk abbrasjon. Det går greit og redigere det bort i et fotoredigeringsprogram. Alt i alt er jeg fornøyd med 17-85 is som et allround objektiv. Ville også anbefale en blits nå som vi nærmer oss mørketiden. Endret 15. august 2009 av Nautica Lenke til kommentar
Chasin Skrevet 16. august 2009 Forfatter Del Skrevet 16. august 2009 (endret) Har sett en del rundt om nå og det ser ut til at det blir 40D fra FotoVideo. Bør jeg bestille hus og objektiv separat for å få best mulig, eller bør jeg velge ett av de pakkene de har? Følgende er å velge mellom: Pakke 1 Pakke 2 Pakke 3 Noen sysnpunkter? Eller andre anbefalte kombinasjoner? Holder det med et 30MB/sec minnekort? Endret 16. august 2009 av Chasin Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå