Gå til innhold

Dårlige digitalt signal, Riks-TV

Anbefalte innlegg

Hoy.

Har anskaffet meg riksTV.

En sagem dekoder, og både innendørs og utendørs antenne.

Da det var det gamle nettet her, fungerte alt perfekt.

Det gjør det derimot ikke nå.

Det er like ille med utendørsantenne og innendørs. utendørsantenna er vel 4 år gammel ca, mens inneantenna er helt ny. En triax. expert her anbefalte meg den.

Bor i lillehammer, og er ca luftlinje rett frem til masta, noen grener fra et tre som er litt i veien, men kan ikke skjønne at så lite skal ha så mye å si.

Virker som signalet dekoderen tar imot varierer, nå får jeg null i signal på alle kanaler, mens som sikkert en time, kan jeg se halvparten.

Noen som har vert borti noe lignende og har noen tips?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hvis det er like dårlig med inneantenne som uteantenne så virker det som om du har en dårlig uteantenne og/eller kabelstrekk.

Det kan også være feil på dekoderen. Har du mulighet til å låne en annen for å prøve? Eller å ta din med til noen andre hvor det funker med dems dekoder og prøve din der?

Et annet tips er å bytte til Grundig. Mange har erfart at de fungerer bedre med dårlig signal enn Sagem.

Lenke til kommentar

Har en annen dekoder i huset med akkurat samme problem. kunne kanskje ha tatt med det i førsteposten :roll:

Om uteantenna er dårlig eller ikke vet jeg ikke, men kablene er nye, så det strekket skal det ikke være, noe av det første som ble byttet..

Og er lite keen på å kjøpe ny dekoder også, da det burde fungere.

Er det mulig å få byttet ut dekoderen i en som faktisk er brukbar?

Lenke til kommentar
Har en annen dekoder i huset med akkurat samme problem. kunne kanskje ha tatt med det i førsteposten :roll:

Tyder på at du trenger en bedre antenne. Den senderen du bruker, er det en svak omformer? Er det mulig å ta inn en annen sender (lengre unna, men sterkere)?

Lenke til kommentar

Er bare en sender som jeg kan koble til. De andre nermeste ligger langt unna og bak fjell og daler, så greier nok ikke få noen signaler fra andre.

Hva mener du med svak omformer?

Men kan ikke skjønne hvorfor det skulle være noe problem da jeg ser rett på masta, og både uten og inne antenne er rettet mot den...?

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Lurer også på dette med antenne da huset har en gammel antennemast på en nærliggende fjelltopp som deles med et annet hus. Det ser ut til bare såvidt å henge sammen (en utendørs antenneforsterker/delefilterboks som har sett sine bedre dager og som henger og slenger ved masta sammen med 3 antenner som jeg tror skulle være for FM radio, VHF og UHF).

Nå bruker ikke det andre huset antenna lenger og signalet er ikke allverdens bra for RiksTV heller. Tror noe av grunnen er retningsposisjonen av antennen(e). Ettersom andre hus i området ser ut til å greie seg med vanlige antenner tenker jeg at jeg like greit kan avmontere en av antennene fra masta og heller montere den på huset og samtidig da bruke en mye kortere kabel (det er vel ca. 100m kabel fra huset til fjelltoppen nå). Det er bla. en "gitterantenne" på masta som jeg tenkte jeg kunne bruke på huset. Jeg har lest at slike skal kunne være bra for områder med mye trær/hus osv., så det er vel forsøket verdt. Den ligner på noe slikt:

627316.jpg

Ellers er det også en antenne som ligner mer eller mindre på dette, på samme mast:

HD-7082P-2.jpg

Hva tror dere vil være best å bruke, og om jeg skal montere den på husveggen (det er en parabol der fra før), bør jeg sette den på selve veggen som en parabol vanligvis monteres, eller bør den monteres på veggen men stikke over hustaket? For sistnevnte løsning er jeg litt bekymret for lynnedslag mens antenna ellers er litt mer beskyttet om den ikke stikker over hustaket.

Lenke til kommentar
Lurer også på dette med antenne da huset har en gammel antennemast på en nærliggende fjelltopp som deles med et annet hus. Det ser ut til bare såvidt å henge sammen (en utendørs antenneforsterker/delefilterboks som har sett sine bedre dager og som henger og slenger ved masta sammen med 3 antenner som jeg tror skulle være for FM radio, VHF og UHF).

Nå bruker ikke det andre huset antenna lenger og signalet er ikke allverdens bra for RiksTV heller. Tror noe av grunnen er retningsposisjonen av antennen(e). Ettersom andre hus i området ser ut til å greie seg med vanlige antenner tenker jeg at jeg like greit kan avmontere en av antennene fra masta og heller montere den på huset og samtidig da bruke en mye kortere kabel (det er vel ca. 100m kabel fra huset til fjelltoppen nå). Det er bla. en "gitterantenne" på masta som jeg tenkte jeg kunne bruke på huset. Jeg har lest at slike skal kunne være bra for områder med mye trær/hus osv., så det er vel forsøket verdt. Den ligner på noe slikt:

627316.jpg

Ellers er det også en antenne som ligner mer eller mindre på dette, på samme mast:

HD-7082P-2.jpg

Hva tror dere vil være best å bruke, og om jeg skal montere den på husveggen (det er en parabol der fra før), bør jeg sette den på selve veggen som en parabol vanligvis monteres, eller bør den monteres på veggen men stikke over hustaket? For sistnevnte løsning er jeg litt bekymret for lynnedslag mens antenna ellers er litt mer beskyttet om den ikke stikker over hustaket.

Den øverste antennen er en UHF antenne. Er usikker på hvilket område den fungerer i.

Den nesterste er en kombi antenne. Tror det er en såkalt "log periodisk" VHF antenne som er kombindert med en UHF Yagi. Dvs. antennen fungerer både på VHF og UHF båndene. Den er muligens mer retningsbestemt enn den andre antennen du har bilde av. Det kan være at denne antennen faktisk har bedre forsterkning.

Antennen er antagelig brukt for å motta NRK analogt i VHF bånd og TV2 analogt i UHF bånd (er muligens også egnet i FM radio båndet).

De vanligste antennene er likevel rene UHF Yagi antenner med gain på ca. 12dBi, evt. kan det benyttes en Yagi med høyere gain i områder med dårlig dekning.

På Lillehammer er det sikkert god dekning så det skulle ikke forundre meg om begge antennene du har bilde av vil fungere og da er det vel den øverste som tar minst plass.

Endret av Bobben1
Lenke til kommentar
Hoy.

Har anskaffet meg riksTV.

En sagem dekoder, og både innendørs og utendørs antenne.

Da det var det gamle nettet her, fungerte alt perfekt.

Det gjør det derimot ikke nå.

Det er like ille med utendørsantenne og innendørs. utendørsantenna er vel 4 år gammel ca, mens inneantenna er helt ny. En triax. expert her anbefalte meg den.

Bor i lillehammer, og er ca luftlinje rett frem til masta, noen grener fra et tre som er litt i veien, men kan ikke skjønne at så lite skal ha så mye å si.

Virker som signalet dekoderen tar imot varierer, nå får jeg null i signal på alle kanaler, mens som sikkert en time, kan jeg se halvparten.

Noen som har vert borti noe lignende og har noen tips?

Sagem dekoderen er dårligere enn Grundig på svake signaler.

Senderen på Lillehammer har svakere signaler på MUXen som sender TV2 og Discovery enn på de andre to MUXene som sender f.eks NRK.

Hvilken type uteantenne har du? Er det en kombiantenne som før tok inn både NRK (VHF) og TV2 (UHF)? Hvis det er en kombiantenne så skift den ut med en aktiv UHF antenne. Inneantenne som f.eks TRIAX DVT-B 300i fungerer dårlig. Men du kan prøve flytte den litt rundt i rommet. Dette vil sansynligvis hjelpe litt.

Send meg en PM, så kan jeg kansje hjelpe deg (bor i lillehammer). Har selv en Grundig dekoder som fungerer bra med Triax inneantenne (som må stå på en bestemt plass i rommet får å få tilstrekkelig med signal). Jeg har også prøvd Sagem dekoder som fungerte dårlig, så jeg byttet den inn i Grundig på Expert. Har i tillegg Sony tv med innebygd dekoder og uteantenne.

Lenke til kommentar
  • 1 måned senere...
  • 2 uker senere...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...