M.H Skrevet 14. august 2009 Del Skrevet 14. august 2009 (endret) Hei! Jeg har en Highpoint ettellerannet 8 ports SATA RAID-kontroller som jeg tror er varm. Jeg har en server med denne raidontrolleren i. Her en dag jeg kom hjem hørte jeg en skummel piping fra serveren. Slo av med en gang og åpnet sidedekselet på kabinettet. Sånn ved første øyekast la jeg ikke merke til noe unormalt, så jeg lukket i gjen kabinettet og startet opp. Ingen piping. Senere samme dag hørtes det piping fra kjelleren igjen. Gikk ned og slo av serveren og åpne opp. Tok den nå helt frem og kikket nøye etter, og fant ut at kjøleribben til raidkontrolleren hadde løsnet litt på den ene siden. Den er festet med en plastpinne med fjær som skal i gjennom kortet. Trykket plastpinnen på plass slik at kjøleren satt slik den skulle. Trodde nå at problemet var løst, men neste dag pep det igjen. Da var det andre siden som var løsnet. Tok nå ut hele kortet og festet den skikkelig på begge sider. NÅ trodde jeg problemet var borte. Men nei. I dag pep det igjen. Trodde kjøleren var løsnet en gang til, så åpnet opp for å sjekke. Men nei. Alt på plass. Men kjøleren var glovarm. Og nå overdriver jeg ikke. Jeg klarte ikke å holde fingrene på den i det hele tatt uten å brenne meg. Er det normalt at kjøleribbene til en raidkontroller skal være så varm? Den har surret å gått i to år nå og vært veldig stabil uten et eneste problem. Har aldri kjent på kjøleribbene før, så vet ikke om de har vært så varme hele tiden. Men den har ikke pepet før. Eller hva annet kan fororsake piping i en raidkontroller? Om det hjelper, kan jeg finne ut nøyaktig hva raidkontrolleren heter. Usikker på om tråden hører hjemme her. Hvis ikke, får noen som kan flytte den gjøre det. Endret 14. august 2009 av M.H Lenke til kommentar
Agrop Skrevet 14. august 2009 Del Skrevet 14. august 2009 Fleste raid kontroler er lage for "forced air flow" Er vel med program se temp på IO CPU. Lenke til kommentar
M.H Skrevet 17. august 2009 Forfatter Del Skrevet 17. august 2009 Har funnet problemet. Det har ingenting med temperatur å gjøre. At kjøleren var løs var nok bare en tilfeldighet. Prøvde å logge inn på den og installere programmet som fulgte med. Da fant jeg raskt ut at det var en disk som var ødelagt. Merket jo ingenting ellers fordi raidsettet fungerte som det skulle. Må følge bedre med heretter på serveren. Ny disk er i bestilling. Om noen skulle ha interesse av å vite det, er det en HighPoint RocketRAID 2320 det er snakk om. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå