Gå til innhold

BK: Riot in Amsterdam (Part 1)


TGB

Anbefalte innlegg

Utstyr: D3, AF-S 24-70mm f/2.8 + en livredd fotograf ;)

 

Tatt før landskampen mellom Nederland og England på onsdag.

 

post-182759-1250281486_thumb.jpg

 

Generell kritikk ønskes, vurderte en stund å kutte kanten av huset på venstre side, men da mistet man hele følelsen av hvor trangt det var.

Endret av TGB
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Bra fanget. Litt usikker på utsnittet, skulle likt å se det uten at den andre hesten ble kuttet (snuten, mulen, nesen?).

 

Ellers er ikke etterbehandlingen helt i stil med min smak, men det skal du ikke bry deg om, mange liker stilen og den er fint gjennomført.

 

Alt i alt; veldig bra.

 

Edit: Angående huset på venstre side så syns jeg det passer fint inn, og gir mer dybde.

Endret av SKT
Lenke til kommentar

Takker for tilbakemeldingen, postprosesseringen er ikke helt slik jeg pleier å gjøre det heller - men grunnet ekstremt vanskelige lysforhold var dette eneste måten å få resultat tilnærmet virkeligheten.

 

Utsnitt under opptøyer blir ikke helt perfekt - man har flyvende flasker, løpende mennesker og hester som løper full rulle forbi. Fikk en hestesko tråkket hardt ned ca. 30 cm fra venstrefoten min 1 sekund etter bildet ble tatt.

 

Kort oppsummert, ting går veldig fort og man prøver på automatikk å få utsnitt som fungerer samt krysser fingrer (og tær som forhåpentligvis ikke er tråkket på av hester) for at AF fungerer i dårlig lys.

Lenke til kommentar
Selvfølgelig, ikke det at jeg har vært i noen opptøyer (har blitt trakket på av en hest en gang da, men det var uten kamera).

 

Uansett; det er ikke noe dårlig bilde, men prøver å kommentere bilder etter hvordan jeg vurderer ferdighetene til fotografen. Så om bildet er bra, blir jeg gjerne litt pirkete.

Setter pris på all kritikk, spesielt den som kan gi bedre resultat neste gang. Måtte bare påpeke at komposisjon i slike situasjoner går på full automatikk (les: innlærd) og man har typisk 0.5 - 1 sekund på seg (maks). Samt det evige dilemma om å ikke fylle bufferet (serie og 14bit RAW medfører at bufferet fylles selv med buffer på 2GB).

Endret av TGB
Lenke til kommentar

Jeg kommenterer aldri bilder egentlig, men som hestejente må jeg bare si at dette bildet er helt fantastisk. For min del hadde ikke hesten til høyre trengt å være der, for det er hesten til venstre som gjør hele greia.

 

Hester har veldig utryksfulle øyne, og mykheten man ser i øynene på denne i sammenheng med situasjonen det er tatt i gjør det bare så utrolig bra. At rytteren også er vendt vekk gjør ham i grunnen mer "brutal" og gir desto mer til bildet. Hesten er også fokusert og skjerpet, og sannsynligvis ganske oppspilt (ja, men kan lese mye utav et hesteansikt om man kjenner dem).

 

Dette er et av de beste hestebildene jeg har sett, veldig mye mer interessant enn de evinnelige "hest som løper i en grønn eng" og "hest som er dullet og dollet med for å se fin og søt ut i konkurranse"-bildene.

 

:thumbup:

Lenke til kommentar

Det jeg likte veldig godt med dette bildet var fargetonene (fikk meg til å tenke på de første fargebildene under andre verdenskrig), plasseringen av fotografen og utsnittet (gjorde at bildet føltes trangt og "panisk"), og at ansiktsuttrykket til hesten sier at den har sparket i hjel en hippie før, og ikke kan vente til å sparke noen fler :)

Lenke til kommentar
Jeg kommenterer aldri bilder egentlig, men som hestejente må jeg bare si at dette bildet er helt fantastisk. For min del hadde ikke hesten til høyre trengt å være der, for det er hesten til venstre som gjør hele greia.

 

Hester har veldig utryksfulle øyne, og mykheten man ser i øynene på denne i sammenheng med situasjonen det er tatt i gjør det bare så utrolig bra. At rytteren også er vendt vekk gjør ham i grunnen mer "brutal" og gir desto mer til bildet. Hesten er også fokusert og skjerpet, og sannsynligvis ganske oppspilt (ja, men kan lese mye utav et hesteansikt om man kjenner dem).

 

Dette er et av de beste hestebildene jeg har sett, veldig mye mer interessant enn de evinnelige "hest som løper i en grønn eng" og "hest som er dullet og dollet med for å se fin og søt ut i konkurranse"-bildene.

Mitt mål med bildet når jeg tok det var å få frem dramatikken i situasjonen (noe jeg følte kom frem på rett måte). At du som "hestejente" setter pris på bildet ser jeg på som en stor bonus :) Takk forøvrig for motiverende tilbakemelding.

Lenke til kommentar

Fint å se at perverst godt utstyr ikke garanterer gode bilder- for dette var bare betenkelig dårlig!

 

Faktum er at jeg prøver å se etter noe jeg faktisk LIKER i bildet.

Ikke nok med at framingen og komposisjonen generelt sett er billig- etterbehandlingen amatørmessig uten like.

Seriøst, betaler folk deg for bildene dine?

Lenke til kommentar
Fint å se at perverst godt utstyr ikke garanterer gode bilder- for dette var bare betenkelig dårlig!

 

Faktum er at jeg prøver å se etter noe jeg faktisk LIKER i bildet.

Ikke nok med at framingen og komposisjonen generelt sett er billig- etterbehandlingen amatørmessig uten like.

Seriøst, betaler folk deg for bildene dine?

Det er delte meninger om etterbehandlingen blant de lærde, så at det ikke fungerer for deg er du i din fulle rett til å mene. Ville forøvrig satt pris på litt mer konkret tilbakemelding slik at jeg eventuelt (om jeg er enig) kan bruke din input til å gjøre det bedre i fremtiden både for komposisjon og etterbehandling. På forhånd takk :)

Lenke til kommentar
Jeg kommenterer aldri bilder egentlig, men som hestejente må jeg bare si at dette bildet er helt fantastisk. For min del hadde ikke hesten til høyre trengt å være der, for det er hesten til venstre som gjør hele greia.

 

Hester har veldig utryksfulle øyne, og mykheten man ser i øynene på denne i sammenheng med situasjonen det er tatt i gjør det bare så utrolig bra. At rytteren også er vendt vekk gjør ham i grunnen mer "brutal" og gir desto mer til bildet. Hesten er også fokusert og skjerpet, og sannsynligvis ganske oppspilt (ja, men kan lese mye utav et hesteansikt om man kjenner dem).

 

Dette er et av de beste hestebildene jeg har sett, veldig mye mer interessant enn de evinnelige "hest som løper i en grønn eng" og "hest som er dullet og dollet med for å se fin og søt ut i konkurranse"-bildene.

 

:thumbup:

 

helt enig!

Lenke til kommentar
Dramatisk bilde! Har du brukt NDG filter? Det ser nesten slik ut i og med at bygningen til høyre forløper fra lyst i bunn til mørkt øverst.

Ingen filter benyttet, hele bildet er en "optisk illusjon" siden ingen kamera i verden klarer et slikt dynamisk omfang. Kunne ha korrigert fargen på huset i bakgrunnen på etterbehandling, men siden det ikke er hovedmotivet lot jeg være.

Endret av TGB
Lenke til kommentar

Steinfett bilde. Liker perspektivet veldig godt, situasjonen virker skikkelig klaustrofobisk. God timing også, du fanga det hele i riktig øyeblikk. Det er effektfullt at politifyren ser vekk, så han virker som en slags ansiktsløs skapning med pisol og "rustning". Tøffe saker.

 

Etterbehandlinga er jeg mindre sikker på, men det får vel gå. Tror jeg foretrekker den første versjonen. Hvordan ser det ut ubehandlet, egentlig?

 

EDIT: gleder meg til å se resten av bildene :)

Endret av C₈H₁₀N₄O₂
Lenke til kommentar
Steinfett bilde. Liker perspektivet veldig godt, situasjonen virker skikkelig klaustrofobisk. God timing også, du fanga det hele i riktig øyeblikk. Det er effektfullt at politifyren ser vekk, så han virker som en slags ansiktsløs skapning med pisol og "rustning". Tøffe saker.

 

Etterbehandlinga er jeg mindre sikker på, men det får vel gå. Tror jeg foretrekker den første versjonen. Hvordan ser det ut ubehandlet, egentlig?

 

EDIT: gleder meg til å se resten av bildene :)

 

Er helt enig med koffein her. Fantastisk fanget, men er litt usikker på etterbehandlingen.

 

Mulig å få se en ubehandlet versjon?

Lenke til kommentar
Steinfett bilde. Liker perspektivet veldig godt, situasjonen virker skikkelig klaustrofobisk. God timing også, du fanga det hele i riktig øyeblikk. Det er effektfullt at politifyren ser vekk, så han virker som en slags ansiktsløs skapning med pisol og "rustning". Tøffe saker.

 

Etterbehandlinga er jeg mindre sikker på, men det får vel gå. Tror jeg foretrekker den første versjonen. Hvordan ser det ut ubehandlet, egentlig?

 

EDIT: gleder meg til å se resten av bildene :)

 

Er helt enig med koffein her. Fantastisk fanget, men er litt usikker på etterbehandlingen.

 

Mulig å få se en ubehandlet versjon?

Pleier aldri vise den ubehandlede versjonen, men skal gjøre et unntak for denne gang grunnet ekstremt mange spør om prosesseringsteknikken her. Alt informasjon i etterbehandlet bilde kommer fra 1 enkelt eksponering og 14bit RAW fil. Her er originalen:

post-182759-1250424491_thumb.jpg

 

Som man kan se, D3 og 14bit RAW drar inn ganske mye informasjon.

Endret av TGB
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...