Gå til innhold

ata1 SRST failed (errno=-16), død hdd?

Anbefalte innlegg

Fikk en gammel laptop av en kompis i går, tenkte jeg skulle legge inn linux og leke litt med det. Installerte Kubuntu uten noen problemer(som jeg la merke til), men så i dag plugget jeg inn en nettverks-kabel og startet opp. Da prøvde den bare å boote fra LAN, drar ut kabelen og den finner ikke noe å boote ifra og ber meg plugge i nettverks-kabelen igjen.

Så jeg laster ned div. distroer for å teste(mint, fedora, ubuntu, kubunto, xubuntu).

Ved live-boot og install så jeg "ata1 SRST failed (errno=-16)" 3-4ganger før den gir opp.

I installen til mint hvor diskene skal komme opp er det ingen ting, skjer heller ikke noe når jeg skriver "sudo fdisk -l".

Prøvde også diskcheck i bios, men får opp at det ikke er noen disk. Syntes jeg hører den prøver og jobbe nå og da. Og til slutt satt jeg inn en XP cd, og får error at det ikke er noen disk og install må avsluttes.

Maskinen er en compaq nx9020, hvis dette er til hjelp.

Kan noen hjelpe meg? På forhånd, takk. :)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hadde den ut og inn en drøss av ganger før jeg ga opp i går, så når jeg skrudde på i dag fant jeg disken. Error under boot(husker ikke hva det sto), og jeg finner masse bad sectors med SeaTools. Den sier dog at den reparer de, men vet ikke om jeg tar det for god fisk.

Tror det er vanlig ide 2.5, ja. Skal høre litt rundt, sikkert noen som har et par liggende.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...