Gå til innhold

[Løst]For få vifteutganger i hovedkortet?

eirikhh

Anbefalte innlegg

Jeg kjøpte nylig en ny pc fra komplett http://www.komplett.no/k/ki.aspx?sku=456723 .

Den funka bra til den prisen helt jeg bestemte meg for å bytte kabinett. Da fant jeg ut at dette pcen ikke var laget med tanke på fremtidige oppgraderinger, siden det hverken var oppgitt hvilken ram de hadde brukt, hvilken harddisk eller hvilket hovedkort.

Fant etterhvert ut at hovedkortet mitt var et micro ATX.

Jeg hadde tenkt til å kjøpe dette kabinettet http://www.komplett.no/k/ki.aspx?sku=332085 .

Det står at kabinettet støttet micro ATX.

Det er tilsammen fire installerte vifter på kabinettet. Trenger jeg da fire ledige vifteutganger på hovedkortet?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Dette er en molex plugg.

Molex_male_connector.jpg

Det er den du kobler inn i strømforsyninga i PCen.

Man bruker vel ikke en molex plugg for å koble en kabinettvifte til pcen?

Jo.

Fordi den kobles ikke til pcen, men til PSU.

Når du sier det, tviler jeg ikke på det, og det virker logisk. Men på mitt hovedkort, som muligens er litt spesielt, kobles kabinettvifta og prosessorvifta til hovedkortet.

Lenke til kommentar
De fleste hovedkort støtter at man kan koble viften til hovedkortet.

Fordelene med dette er at du kan monitorere fart og hastighet på viften via pc'en. men funker fint med å plugge på molex. en vifte trenger bare strøm for å snurre vettu, og det får den via molex.

Ta en titt på linken til Antec 900-kabinettet.

Mener du at kabinettvifte der kan kobles til molex?

Lenke til kommentar
Fant ingen bra bilder av innsiden av kabinettet, men det er vanlig at kabinettvifter enten blir levert med molex og plugg til hovedkort, eller bare molex. det går nokk bra :)

Kom akkurat på at jeg har en venn med dette kabinettet. Skal ta en telefon til han for å få et par svar. :yes:

Tusen takk for alle svar! Det har vært veldig hjelpsomt :D

Lenke til kommentar
Jeg er vel også amatør :)

Med å lodde dem sammen mener jeg at du kutter av ledningene, og lodder 2 vifter på èn kontakt :)

Dårlig forklaring. Illustarsjon:

Viftelodding.jpg

Skjønner?

Jeg skjønner nå ja. Og det virker faktisk ikke helt uoppnåelig. Tusen takk for hjelpsomme råd :)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...