eirikhh Skrevet 14. august 2009 Del Skrevet 14. august 2009 Jeg kjøpte nylig en ny pc fra komplett http://www.komplett.no/k/ki.aspx?sku=456723 . Den funka bra til den prisen helt jeg bestemte meg for å bytte kabinett. Da fant jeg ut at dette pcen ikke var laget med tanke på fremtidige oppgraderinger, siden det hverken var oppgitt hvilken ram de hadde brukt, hvilken harddisk eller hvilket hovedkort. Fant etterhvert ut at hovedkortet mitt var et micro ATX. Jeg hadde tenkt til å kjøpe dette kabinettet http://www.komplett.no/k/ki.aspx?sku=332085 . Det står at kabinettet støttet micro ATX. Det er tilsammen fire installerte vifter på kabinettet. Trenger jeg da fire ledige vifteutganger på hovedkortet? Lenke til kommentar
TMB Skrevet 14. august 2009 Del Skrevet 14. august 2009 Vifteutganger? Du bruker vel en molex plugg... Lenke til kommentar
eirikhh Skrevet 14. august 2009 Forfatter Del Skrevet 14. august 2009 Vifteutganger? Du bruker vel en molex plugg... Jeg vet tydeligvis ikke hva jeg snakker om, hva er en molex plugg? Lenke til kommentar
TMB Skrevet 14. august 2009 Del Skrevet 14. august 2009 Dette er en molex plugg. Det er den du kobler inn i strømforsyninga i PCen. Lenke til kommentar
007CD Skrevet 14. august 2009 Del Skrevet 14. august 2009 Dette er Señor Molex: http://www.hardwarezone.com/img/data/artic..._power_conn.jpg Han kommer fra Mr Strømforsyning, dog det er det ikke så mange av de på den moderne strømforsyningen, men til gjengjeld kan de splittes. Om du titter under kabler finner du ofte noen du kan bruke. Lenke til kommentar
eirikhh Skrevet 14. august 2009 Forfatter Del Skrevet 14. august 2009 (endret) . Endret 14. august 2009 av eirikhh Lenke til kommentar
eirikhh Skrevet 14. august 2009 Forfatter Del Skrevet 14. august 2009 Dette er en molex plugg. Det er den du kobler inn i strømforsyninga i PCen. Man bruker vel ikke en molex plugg for å koble en kabinettvifte til pcen? Lenke til kommentar
TMB Skrevet 14. august 2009 Del Skrevet 14. august 2009 Dette er en molex plugg. Det er den du kobler inn i strømforsyninga i PCen. Man bruker vel ikke en molex plugg for å koble en kabinettvifte til pcen? Jo. Fordi den kobles ikke til pcen, men til PSU. Lenke til kommentar
eirikhh Skrevet 14. august 2009 Forfatter Del Skrevet 14. august 2009 Dette er en molex plugg. Det er den du kobler inn i strømforsyninga i PCen. Man bruker vel ikke en molex plugg for å koble en kabinettvifte til pcen? Jo. Fordi den kobles ikke til pcen, men til PSU. Når du sier det, tviler jeg ikke på det, og det virker logisk. Men på mitt hovedkort, som muligens er litt spesielt, kobles kabinettvifta og prosessorvifta til hovedkortet. Lenke til kommentar
Complexity Skrevet 14. august 2009 Del Skrevet 14. august 2009 De fleste hovedkort støtter at man kan koble viften til hovedkortet. Fordelene med dette er at du kan monitorere fart og hastighet på viften via pc'en. men funker fint med å plugge på molex. en vifte trenger bare strøm for å snurre vettu, og det får den via molex. Lenke til kommentar
eirikhh Skrevet 14. august 2009 Forfatter Del Skrevet 14. august 2009 De fleste hovedkort støtter at man kan koble viften til hovedkortet. Fordelene med dette er at du kan monitorere fart og hastighet på viften via pc'en. men funker fint med å plugge på molex. en vifte trenger bare strøm for å snurre vettu, og det får den via molex. Ta en titt på linken til Antec 900-kabinettet. Mener du at kabinettvifte der kan kobles til molex? Lenke til kommentar
Complexity Skrevet 14. august 2009 Del Skrevet 14. august 2009 Fant ingen bra bilder av innsiden av kabinettet, men det er vanlig at kabinettvifter enten blir levert med molex og plugg til hovedkort, eller bare molex. det går nokk bra Lenke til kommentar
eirikhh Skrevet 14. august 2009 Forfatter Del Skrevet 14. august 2009 Fant ingen bra bilder av innsiden av kabinettet, men det er vanlig at kabinettvifter enten blir levert med molex og plugg til hovedkort, eller bare molex. det går nokk bra Kom akkurat på at jeg har en venn med dette kabinettet. Skal ta en telefon til han for å få et par svar. Tusen takk for alle svar! Det har vært veldig hjelpsomt Lenke til kommentar
Eirik Skrevet 14. august 2009 Del Skrevet 14. august 2009 Eller bare lodd viftene sammen. Fungerer utmerket. Lenke til kommentar
kloningen Skrevet 14. august 2009 Del Skrevet 14. august 2009 Antec 900 har molex vifter. Du kan koble så og si så mange vifter på en molex. (spesielt med antec sine vifter, da de har to koblinger. Lenke til kommentar
Eirik Skrevet 14. august 2009 Del Skrevet 14. august 2009 Med litt MacGyver-leking så kan man det med alle vifter Lenke til kommentar
eirikhh Skrevet 14. august 2009 Forfatter Del Skrevet 14. august 2009 Antec 900 har molex vifter. Du kan koble så og si så mange vifter på en molex. (spesielt med antec sine vifter, da de har to koblinger. tusen takk skal du ha! det var det jeg trengte å høre! Lenke til kommentar
eirikhh Skrevet 15. august 2009 Forfatter Del Skrevet 15. august 2009 Eller bare lodd viftene sammen. Fungerer utmerket. Se på meg som en amatør, og det er det jeg faktisk er, men hva mener du med å lodde viftene sammen? Lenke til kommentar
Eirik Skrevet 15. august 2009 Del Skrevet 15. august 2009 (endret) Jeg er vel også amatør Med å lodde dem sammen mener jeg at du kutter av ledningene, og lodder 2 vifter på èn kontakt Dårlig forklaring. Illustarsjon: Skjønner? Endret 15. august 2009 av Wikipedersen Lenke til kommentar
eirikhh Skrevet 15. august 2009 Forfatter Del Skrevet 15. august 2009 Jeg er vel også amatør Med å lodde dem sammen mener jeg at du kutter av ledningene, og lodder 2 vifter på èn kontakt Dårlig forklaring. Illustarsjon: Skjønner? Jeg skjønner nå ja. Og det virker faktisk ikke helt uoppnåelig. Tusen takk for hjelpsomme råd Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå