kjetilsand Skrevet 14. august 2009 Del Skrevet 14. august 2009 Kjøpte en drøss med slike gipsanker fra Clas Ohlson for å henge opp ei 79cm lang enkel hylle fra ikea med 4 festepunkter. Angrer i etterkant litt på at jeg ikke kjøpte Mollyplugger, men gjort er gjort. Det jeg lurer på er ca hvor mye vekt denne hylla kommer til å tåle, regner med det er snakk om 9mm gipsplater, er umulig for meg å vite siden jeg bare leier her, men tviler på han har investert i tykkere plater enn det. Ankrene er bare festet i gipsen, ikke i stendere. Lenke til kommentar
L O G I M A N Skrevet 14. august 2009 Del Skrevet 14. august 2009 Det der var ikke mye til å montere hyller i gips med...... Her må du ha tak i skikkelig forankring, ellers detter både hylle og gips av veggen. Lenke til kommentar
kjetilsand Skrevet 14. august 2009 Forfatter Del Skrevet 14. august 2009 Dette ble et salig helvete ja. Resultatet er 4 stk finfine krater i veggen. Hvilken type forankring anbefaler du? Lenke til kommentar
magnusalex Skrevet 14. august 2009 Del Skrevet 14. august 2009 (endret) http://www.clasohlson.no/Product/Product.aspx?id=103442912 Disse tåler mye (veldig mye...) mer vekt. Selv har jeg brukt de til å henge både tv, bokhyller, skap og lamper i veggen. Har bare gipsvegger. Husk å kjøpe en tang til å dra de ut med også, det gjør jobben med å montere de så mye enklere. Finnes også på Biltema. Litt billigere. Endret 14. august 2009 av magnusalex Lenke til kommentar
L O G I M A N Skrevet 14. august 2009 Del Skrevet 14. august 2009 (endret) Må bli disse mollypluggene det. De skal tåle 30kg (selv om de har en sikkerhetsmargin på 2.5 så de tåler egentlig 75 kg om veggen er skrudd skikkelig. Men er det bare 9mm gips Endret 14. august 2009 av L O G I M A N Lenke til kommentar
Gjest Slettet-fsaSP0zV Skrevet 14. august 2009 Del Skrevet 14. august 2009 Har brukt slike selv gjennom mange år, aldri hatt problemer. Kan være lurt å treffe stender med minst en, eller så mange som mulig, av opphengspunktene. De som er vist i første post er mest egnet til å henge opp bilder og slikt. Lenke til kommentar
magnusalex Skrevet 14. august 2009 Del Skrevet 14. august 2009 Hvordan er det mulig å få feste i en stender med de skruene jeg linket til? De skytes inn i veggen, og dras ut slik at de formes som et anker... går jo ikke ann å gjøre det inne i en stender? Lenke til kommentar
Gjest Slettet-fsaSP0zV Skrevet 14. august 2009 Del Skrevet 14. august 2009 Jeg mente å bruke pluggene der det er kun gips, og passe lange treskruer der du treffer stender. Lenke til kommentar
perpyro Skrevet 14. august 2009 Del Skrevet 14. august 2009 Der det er dårlig feste legger jeg altid et lag Wurth MS40 bak samtidig med å bruke rette pluggene for materialet. Nå må papiret på gipsen løsne før det du fester kommer løst. Funker fjell i tynt bølgeblikk også. Lenke til kommentar
kjetilsand Skrevet 14. august 2009 Forfatter Del Skrevet 14. august 2009 Får bli slike ekspansjonsplugger da ja. Bortsett fra den spesialtanga, er det noe annet utstyr jeg trenger? Og kan noen gi en detaljert beskrivelse av hvordan jeg bruker de? Tusen takk for bra svar så langt:) Lenke til kommentar
eimo99 Skrevet 15. august 2009 Del Skrevet 15. august 2009 Får bli slike ekspansjonsplugger da ja.Bortsett fra den spesialtanga, er det noe annet utstyr jeg trenger? Og kan noen gi en detaljert beskrivelse av hvordan jeg bruker de? Tusen takk for bra svar så langt:) Du trenger egentlig ikke den tangen heller. Borr hull til pluggene, bank de forsiktig inn så "taggene" får tak i frorkant av gipsplaten. bruk en drill eller en skrutrekker skru skruene helt inn og så ut igjen så har du åpnet "paraplyen" på baksiden. Det går fortere med tang men hvis det er snakk om 4 skruer? Lenke til kommentar
magnusalex Skrevet 16. august 2009 Del Skrevet 16. august 2009 Tanga koster 19 kroner på Biltema... Du borrer hull i veggen slik at du får skruen inn, dytter skruen helt inn slik at bare metallringen på toppen sitter igjen, setter tanga på skruen og klemmer til. Da åpnes ankeret på baksiden. Så er det bare å skru ut selve skruen (hylsa sitter da fast), og skru den inn igjen med det du skal henge opp. Lenke til kommentar
perpyro Skrevet 16. august 2009 Del Skrevet 16. august 2009 Bare husk på at disse pluggene får du aldri ut av veggen etterpå og kan bli litt brysomme når veggen skal sparkles og males senere. Lenke til kommentar
magnusalex Skrevet 16. august 2009 Del Skrevet 16. august 2009 (endret) Man får de ut, men det blir et lite hull igjen i veggen. For å ta de ut kan du slå skruen med en hammer (ikke hardt) innover igjen, slik at du får tak i toppen på hylsen og dra med en tang. De er konstruert for å slippe taket når de får press fra utsiden etter de er "halvveis strammet til". Endret 16. august 2009 av magnusalex Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå