Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

Lite spørsmål om førerkortklasse og bil

M.H

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Takk for svar. Har funnet ut at jeg har lov. Den veier under 3500 kg. Var litt usikker på vekten, men fikk sjekket det med selgeren. I følge han kan jeg trekke 750 kilo med tilhenger og. :)

Uten BE lappen kan du trekke 750kg så lenge de er tillat i vognkorte på bilen;) eller så kan du trekke slik at max nyttelast på henger å vekten på bilen ikke kommer over 3500kg, campingvogn regel trur eg de hette :p

Endret av Fire^^
Lenke til kommentar

Ok. Så hvis jeg kjører en bil som veier 3400 kilo for eksempel, så kan jeg fortsatt trekke en tilhenger på 750 kilo hvis det står i vognkortet at bilen kan trekke så mye? Eller kan ikke vekten av bil og tilhenger overskride 3500 kilo uansett med vanlig klasse B førerkort? :)

Lenke til kommentar
Ok. Så hvis jeg kjører en bil som veier 3400 kilo for eksempel, så kan jeg fortsatt trekke en tilhenger på 750 kilo hvis det står i vognkortet at bilen kan trekke så mye? Eller kan ikke vekten av bil og tilhenger overskride 3500 kilo uansett med vanlig klasse B førerkort? :)

uansett hvor mye bilen veier kan du trekke 750kg ;)

Lenke til kommentar

Hvis de er registrert som lett lastebil kan du ikke kjøre de med førerkort klasse b. Det du derimot kan gjøre er å omklasse bilen. Slik at hvis bilen veier 3000kg, så kan du omklasse den til "personbil". Det eneste du må forholde deg til er at du da ikke kan laste den med mer enn 500kg.

Det tror jeg ble noenlunde riktig :)

Lenke til kommentar
Det er noe sånt så rublings sier :p bare ikke last den for mye xD slik som campingbilene som veier 3300kg så når du har me bagasje å ferieutstyr så wips, så må du ha lastebillappen for å kjøre :)

hjelper ikke med lastebillappen..

hvis campingbilen veier 3300 og totalveken er 3500, så har du overlast hvis den veier mer enn det.. kjøreforbud om du blir stoppet...

Lenke til kommentar

hvis campingbilen veier 3300 og totalveken er 3500, så har du overlast hvis den veier mer enn det.. kjøreforbud om du blir stoppet...

Sant, det hjelper ikke bare med lastebillappen, bilen må jo registreres som lastebil også. Er det en bil med 3300kg egenvekt, så er det nok rimelig sikkert at den også kan registreres for høyere totalvekt enn 3500.

Lenke til kommentar

Sant, det hjelper ikke bare med lastebillappen, bilen må jo registreres som lastebil også. Er det en bil med 3300kg egenvekt, så er det nok rimelig sikkert at den også kan registreres for høyere totalvekt enn 3500.

va bare ett kjapt eksempel:P må selfølgelig registreres som lastebil og ;)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...