olavh Skrevet 14. august 2009 Del Skrevet 14. august 2009 (endret) Publikumstallene i årets tippeliga har gått merkbart ned denne sesongen. Samtidig har fotballen blitt mye mer tilgjengelig. Tidlig i sesongen skyldte man på den tidlige seriestarten. Man spekulerte også i om utvidelsen fra 14 til 16 lag kunne ha noe å si, etter å ha sett til Sverige, som også utvidet eliteserien fra 14 til 16 lag et år før oss. Men jeg tror faktisk at det er den nye TV-avtalen, kom kom igang denne sesongen har mye av skylda. Det ble sagt at denne avtalen skulle skulle gi norsk fotball et løft. Slik jeg ser det, har det motsatte skjedd. Klubbene har måttet kutte spillerlønninger og klubbene måtte justere publikumsbudsjettene sine. Start valgte allerede etter første hjemmekamp å redusere det budsjetterte snittet med 1000 tiskuere. Og det er vel så og si ingen klubber som kommer imål med publikumsbudsjettet de lagde før seriestart. Joda, jeg er fullstendig klar over at det er finanskrise og alt det der. Men allikevel. Ikke bare ble fotballen mer tilgjengelig, men også prisene gikk drastisk ned. F.eks VG kjørte i starten av sesongen en kampansje hvor man kunne kjøpe årskort til VGTVs kamper for 499 kr. Når klubbenes billigste sesongkort ligger på rundt 1500 kr., er det klart det er mye å spare på å se kamper på nett. Nå har bl.a VG begynt å kjøre en kampanje der man kan se resten av sesongen, 10 kamper, for 199 kr. Med andre ord er nett-tv blitt en seriøs konkurrent for klubbene. Var det det som var hensikten med denne TV-avtalen? Tviler egentlig på det. Nå er jeg den typen som foretrekker å se kamp på stadion framfor på TV eller nett. Jeg sitter derimot med et inntrykk av at det blir stadig færre som gjør det samme. Og det er synd. Jo flere som blir hjemme, jo slappere blir stemningen på stadion, og da blir det ikke like gøy som det engang var. Så da er spørsmålet; hvor er det blitt av klubbfølelsen? Man ser at tilskuertallene går nedover, enda prestasjonene er akseptable. Og klubbene er på randen av konkurs. Og allikevel sitter mange passive i egen godstol og ser kampene derfra. Hvis dette får fortsette, så er det ikke lenge før vi ser den første konkursen blant tippeliga-lagene. Man kan ikke bare forvente at bankene, og næringslivet generellt, skal tilføre klubbene tilstrekkelig med kapital. Eller at en rik onkel skal stikke inn på klubbkontoret i siste liten. Den enkleste måten er at man støtter opp om laget sitt - på stadion. Stort engasjemant fra publikum smitter over på spillerne, og får dem til å yte det lille ekstra som gjør at det vinner kamper. For en degradering til 2. divisjon pga dårlig økonomi eller en konkurs vil ikke bare være negativt for klubben og dens supportere, men for hele lokalsamfunnet. Endret 14. august 2009 av olavh Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå