Gå til innhold

Er denne laptoppen bra?

Anbefalte innlegg

Hei :)

Jeg er ute etter en laptop som kan spilles på (fallout 3, call of juarez: BiB, cod:mw2,) sånne spill og jeg pekte meg først ut >>Acer Aspire 6930G<< (ca. 8500 kroner)Spesifikasjonene står i linken

Men etter en tur på Euronics sa han at jeg kunne få en bedre bærbar til en litt billigere penge. >>Acer Aspire 5739G<< var den han fortalte om. (ca. 7700 kroner)

Acer Aspire 5739G:

Systemtype: Notebook

Innebygde enheter: Stereohøytalere, subwoofer, trådløs Lan – antenne

Prosessor: Intel Core 2 Duo T6600 ( Dual – Core)

Cache – minne: L2 Cache

RAM: 4 GB (innstallert) / 4GB (maks.) – DDR3 SDRAM – 1066 MHz

Kortleser: 5 i 1

Harddisk: 500 GB – Serial ATA – 150

Optisk lagring: DVD±RW / DVD–RAM – intergrert

Skjerm: 15,6” TFT 1366 x 768 ( WXGA ) – CineCrystal

Grafikk – kontroller: NIVIDIA GeForce GT 130 M – 1GB

Lydutgang: Lydkort

Strømforsyning: AC 120/230 ( 50/60 Hz)

Se denne linken for alle spesifikasjonene

Så, Pc-eksperter :) var sier dere? Er 5739G bedre enn 6930G? Jeg har ikke peiling selv, så jeg håper dere kan hjelpe meg :)

takker for alle svar :D

Endret av Spinexel
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Ja, de vil klare spillene, men det er uansett middelklasse pcer :) Hva forventer du til 8000?

takk for svar :) til 8000 forventer/ håper jeg at 5739G vil klare fallout 3, cod4, Call of Juarez bound in blood, crysis, modern warfare 2 og de moderne spillene i dag, ikke nødvendigvis på high grafikk, men uten lagg på medium eller no sånt..

hvilket grafikknivå tror du pcen vil ta de nevnte spillene? :)

Lenke til kommentar

Kommer helt an på oppløsningen. I native oppløsning så kanskje på medium? Veldig vanskelig å si da jeg aldri har prøvd de skjermkortene. Finnes sikkert noen tester ute på internett. Youtube har sikkert også noen filmer om laptopen og spillene.

Jeg klarer alle de på maks i 1680:1050 oppløsning :D Unntatt Crysis da, der blir det "bare" high :)

Jeg ville sendt en mail til butikkene å spurt om skjermkortene er GDDR2 eller GDDR3. GT 130M er raskest, men om det er GDDR2 og 9600M GT er GDDR3 vil sistnevnte være best.

Lenke til kommentar

bare for å mase litt mer her. :D

hvilken er best av de to nevnte og denne?

:)

Edit: Syns nemlig at størrelsen på skjermen også har litt å si. Min forrige laptopp har 15,4", så vil ha litt større liksom. maks 17 sånn at den akkurat får plass inni den splitter nye sekken min :D

Endret av Spinexel
Lenke til kommentar

Det har å si hvor rask memoryen på skjermkortet er satt til. Trur den er satt til 500mhz med GDDR2 og 800mhz med GDDR3.

17"ern har størst oppløsning, så den vil ha en del større problemer med å spille spill i native oppløsning, så du må nok stille oppløsningen ned i de nyeste spillene.

Endret av EivindS_
Lenke til kommentar

men jeg tror jeg kommer til å gå for 17 tommeren med mindre det du sa om native oppløsning forandrer kvaliteten på bildet veldig eller?? :p

Edit: Eller kanskje ikke xD den var på tilbud som gjelder natt til mandag, jeg er blakk og for å sette prikken over i-en så kan jeg ikke få faktura sånn at jeg betaler feks om 2 uker. Perfekt! Laptopp til 8000 som egentlig koster 10 000 typisk meg :p

Endret av Spinexel
Lenke til kommentar

Native oppløsning er maks oppløsning, altså den oppløsningen som gir best/klarest bilde på laptopen.

Høyere oppløsning gjør at det blir mer krevende for GPUen i spill. Altså skjermkortet vil slite mer i 1600:900 enn 1376:766 (sikkert feil tall, orker ikke å dobbelsjekke) oppløsning som det er på de andre laptopene du ser på.

Den fysiske størrelsen har ingenting å si. Anntall pixler har noe å si.

Lenke til kommentar

Det vil ikke være så veldig stor forskjell nei, men jeg vil si den er merkbar.

Er bare å stille ned oppløsningen på laptopen din nå og se på ikonene på skrivebordet og bildet generelt.

Kantene blir litt mer taggete kan man si.

Endret av EivindS_
Lenke til kommentar

ønsker meg en slags konklusjon av dette :p

Acer Aspire 5739G (15,6") var bedre enn 6930G (16"), men ASLXPCOO341 (17") var bedre enn begge disse to? På hvilket vis var den bedre? ytelse i spill, men klarheten blir samtidig dårligere?

Var innom Elkjøp i dag og snakka med en som det virka som hadde peiling. Han sa jo at oppløsningen til 17" var nær full HD.

Da virker det bare så rart at det blir utydeligere.. =/ er du helt sikker på dette?

Lenke til kommentar

100% sikker.

17" eren er best fordi den har litt bedre CPU, men samma skjermkort, altså lik ytelse i de fleste spill.

Høy oppløsning kan ses på som negativt om man har ett ønske om å spille i native oppløsning, men det er digg med høy oppløsning pga det gir større skrivebordsplass.

Bildet kan være så nær full HD det bare vil, men om man setter ned oppløsningen vil man få litt blurry bilde. Sier nesten seg selv da bildet blir tegnet med færre pixler enn det skjermen har, så flere av skjermens pixler blir brukt for å tegne oppløsningens pixler, om du skjønner :) Dette gir tydeligvis litt uklart bilde.

Så du må muligens inngå ett lite komprimiss om du skal velge 17". Vil du greie deg med å spille i litt lavere oppløsning for litt større skrivebordsplass?

Lenke til kommentar

men hadde du eller noen giddet å ta seg litt tid til å sammenligne de 3 nevnte laptoppene, si hva som er positiv og negativt med hver av dem, sånn at det blir lettere for meg å vite hva jeg skal kjøpe. Umulig for meg å gjøre det, fordi jeg vet ikke vet hva som er bra og dårlig. Er jo mye penger, så vil ikke sitte igjen å angre på kjøpet. Betyr mye :)

Det jeg vil ha er: en spillebar pc uten lagging eller hakking for de spillene som er i dag (fallout 3, evt. crysis, CoJ:BiB, cod4, cod2 xD osv) og de kommende som modern warfare 2. + skolepc, men alle pcer kan jo brukes til det :p

tusen takk til den som gidder å bruke noen minutter av livet sitt til å hjelpe en stakkars grønning :D

Endret av Spinexel
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...