Gå til innhold

Digitalkamera i USA

Anbefalte innlegg

Jeg har en bekjent som bor i USA.

Har sett på Nikon Coolpix 775, som jeg har funnet til en pris på ca 2700 kr ($289) med frakt (innen USA), koster i underkant av 4500 kr i Norge med Frakt.

Hvordan blir det hvis jeg får han til å bestille kameraet, åpne pakken, og videresende det i "privat" embalasje til meg; blir pakken stoppet i tollen, risikerer jeg/han noen straff?

Jeg beregner i så fall å sette inn penger på kontoen hans, slik at det blir han som betaler pakken.

Er det dyrt å sende pakker med "airmail" til Norge (1-2 kg)?

Jeg ser at jeg kan spare opp til 1500 kroner (med frakt) på å velge denne løsningen. Er det noen som har erfaringer med dette?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Før du bestiller, kan det være en fordel å sjekke at du får med oppladbare batterier samt lader. Veldig ofte er dette utelatt, bare for å få ned prisen.

Dette kan være noe av grunnen til den store prisforskjellen.

Byggeren

[ Denne Melding var redigert av: byggeren på 2002-01-24 13:57 ]

Lenke til kommentar

Quote:

On 2002-01-24 13:57, byggeren skrev:

Før du bestiller, kan det være en fordel å sjekke at du får med oppladbare batterier samt lader. Veldig ofte er dette utelatt, bare for å få ned prisen.

Dette kan være noe av grunnen til den store prisforskjellen.

Spørs om det er så mye vits i å få med lader. Denne er jo i tilfelle 110V ~ 60Hz når du kjøper i USA ...

Lenke til kommentar
Gjest mafister

Mange ladere har begge strømstyrker. Om det er 50 eller 60 hz spiller ingen rolle. (eks. en amerikansk motor som går på 60 hz vil i norge gå med 5/6 hastighet ved samme strømstyrke.) Du får kjøpt billige, små omformere/trafoer hos claes ohlson, de har sikkert ladere også.

Lenke til kommentar

De fleste ladere er idag av typen "switch mode".

De har den egenskapen at de fungerer fra ca 100Volt til ca 240Volt samt 50/60 Hz, og kan følgelig brukes over alt i verden.

Det eneste man trenger å tenke på er et adapter for å tilpasse støpselet.

Jeg må få korrigere Anonym, som sier at det er ikke så nøye med 50Hz eller 60Hz. Det kan være brannfarlig å bruke en lader med nettrafo på feil frekvens, dette fordi trafokjernevolumet er ulikt og kan medføre overoppheting.

For øvrig krever batterier av typen LiION, som er vanlig idag, spesialladere. Det er derfor ikke særlig lurt å eksperimentere med andre ladere enn batteriene er beregnet for.

skarsk

-PIII 933MHz

-Abit VT6X4

-384MB PC133 RAM

-IBM 40GB

-CanoScan 2700F

-Minolta Color Page Pro L

-Nikon CP995

[ Denne Melding var redigert av: skarsk på 2002-01-27 14:15 ]

Lenke til kommentar
Gjest mafister

Hei!! Har kikket litt på amerikanske webbutikker og kommet frem til samme konklusjon... Det er VELDIG mye billigere "over there"...

Om noen har noen erfaringer med å bestille varer fra USA, via venner eller bare bestille, så hadde det vært fint med innspill i dette forumet...

Kan forøvrig annbefale

http://www.mysimon.com/index.jhtml

Der fant jeg SONY F-707 til drøye 6.300,- mens det i Norge koster over 12.000,-

Lenke til kommentar
Gjest mafister

Toll. Norske myndigheter beregner toll etter hvor stor verdi pakken har. Det skriver den som sender pakken, men myndighetene kontrollerer i enkelte tilfeller hva som er inni pakken og kan sikkert anslå priser. Noen straff blir det nok ikke. Fikk sendt en pakke fra u.s.a. der det var påskrevet verdi 15 dollar. Den gikk i gjennom så det suste og havnet rett i postkassa. Det som var inni hadde nok litt større verdi, men skulle pakka blitt borte, så hadde det nok blitt mitt problem.

Lenke til kommentar
  • 4 uker senere...
Gjest mafister

Quote:

On , skrev:

Det beste er å kombinere ferie og kamerakjøp. Der jeg jobbet før fikk jeg snakket til meg flere turer til en årlig utviklerkonferanse ("lærerikt" var mottoet før avreise, "Borland knows how to throw a party" var mottoet når jeg endelig kom frem <kremt>). Uansett, i '97 kjøpte jeg et Olympus C-1000L kamera "over there" og betalte rundt 7000 for noe som lett kostet ti lapper her.

Jeg kastet selvfølgelig emballasje, for grensen for personlige kjøp er så vidt jeg vet 5000 kroner?

Når det er sagt, så er grensen for postfortolling i Norge 200 kroner. Dersom verdien av selve varen overstiger 200 kroner, så beregnes toll og avgifter for hele pakken (vare _og_ frakt! "velkommen til Norge"). Tollfri grensen for rene gavesendinger tror jeg er noe høyere (500 kroner?).

Husk også på at hvis posten tar seg av fortollinga, så får du et ekstragebyr på 148 kroner. Allierer man seg med en kompis i USA, så kan det fort lønne seg å benytte DHL istedetfor vanlig surfacemail. Enkelte fraktselskaper har jeg opplevd som snillere når det gjelder fortolling, og du får uansett mye igjen hos DHL for 148 kroner...

--

Rune, http://runesbike.com

Lenke til kommentar

Quote:

On 2002-02-25 01:13, burre2000 skrev:

Hva med garanti? Får en noe trøbbel om en må ha et kamera kjøpt i USA inn til reparasjon her i Norge?

<font class=editedby>[ Denne Melding var redigert av: burre2000 på 2002-02-25 01:13 ]</font>

Olympus hadde et oppgraderingsprogram for C-1000 kameraer, slik at man fikk støtte for 32MB SmartMedia kort (opprinnelig begrenset til 8MB!). Det gikk helt smertefritt å sende kameraet til Tyskland, selv om modellnummeret (D-500) på kameraet mitt tydelig avslører det som en USA modell. (jeg spurte også på forhånd før jeg sendte det inn, og fikk til svar at det var helt greit)

Når det er sagt så ble jeg litt fasinert av cyberphoto.se. Jeg har en far som bor i Sverige, så det koster meg ingenting å shippe ting til ham for å hente dette selv. Selv om jeg ender opp med å betale svensk moms, så sparer jeg 5000 på å kjøpe E-20'en hos cyberphoto sammenliknet med Komplett. Det bør være mulig å spare mer på å kjøpe i USA iogmed at momsen (sales tax) der er meget lav (vanligvis rundt 8% i de fleste statene?), men dollaren er forholdsvis høy om dagen og svenske krona er lav... (greit, USA momsen kan du få trukket fra, men du vil uansett slite med høy dollar kurs)

--

Rune

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...