Mrs.Riot Skrevet 14. august 2009 Del Skrevet 14. august 2009 (endret) Hva bør man tenke på når man skal velge blitz, og hvor nødvendig vil dere si blitz er? Jeg er en fotograf på nybegynner basis som går media linjen. Jeg liker å prøve meg ut kunstnerisk med nye motiv (som oftest motiver i natur). Ellers liker jeg å ta bilder av dyr og natur. Jeg har et Canon 350 D med kit linse og 70-300 mm tele/macro linse. Hvilken blitz vil dere anbefale da? Eller vil dere droppe biltsen og heller kjøpe en ny linse etc? Argumenter, takk Edit: Ser nå at dette ligger feil. Noen som hadde giddet å flytte det? Endret 14. august 2009 av arcoiris Lenke til kommentar
Nautica Skrevet 15. august 2009 Del Skrevet 15. august 2009 Er det blitz eller blits du mener Det du i første gang burde tenke på er om blitsen har mulighet til og vinkles både horisontalt og vertikalt. Når det gjelder lysstyrken på blits er større jo bedre,men stort sett så pleier man og justere ned styrken. Du får også en bedre fokusmåling med blits da den har en innebygget prefokuslys. Ville nok satset på orginal blits,det gjør bruken litt enklere grunnet automatikken,selv om du etter hvert blir og blitsfotografere på manuelle innstillinger. Canon Blitz Speedlite 430 EX II Speedlite 430EX II har en rekke nye funksjoner som gir maksimal fleksibilitet og brukervennlighet. Oppladingen er 20 % raskere og meget stille, slik at den ikke virker forstyrrende. En ny monteringsfot i metall, med redesignede tilkoblingspinner, gir meget stabil kommunikasjon mellom kameraet og blitsen, mens en ny utløsings- og låsemekanisme gir hurtig montering på kameraet. Når Speedlite 430EX II brukes i manuell modus, kan du justere lysstyrken i 1/3-trinns intervaller for størst mulig presisjon. Bruker du blitsen med kompatible EOS-kameraer, kan du styre alle innstillinger for Speedlite 430EX II fra kameraets menysystem, noe som gjør det raskt og enkelt å endre innstillinger. Systemblits Speedlite 430EX II er en nøkkelkomponent i det integrerte blitssystemet for både analoge og digitale kameraer, og er kompatibel med det avstandslinkede E-TTL II-systemet som finnes på nyere EOS-modeller. Speedlite 430EX II kan også brukes som slaveblits i kombinasjon med en hovedblits i et trådløst blitsoppsett. Hvitbalansekompensasjon Små variasjoner i blitsspenningen og lysstyrken kan gi ustabil hvitbalanse i de respektive bildene i et serieopptak. Speedlite 430EX II kompenserer for dette ved å overføre fargetemperaturinformasjon fra blitsen til kameraet. Informasjonen brukes til å optimalisere hvitbalanseinnstillingen for hvert enkelt bilde. Denne funksjonen fungerer når kameraet er stilt inn på automatisk hvitbalanse eller blitsinnstilling. Matcher sensorstørrelsen Når Speedlite 430EX II er montert på et kompatibelt digitalt EOS-kamera, registrerer blitsen om kameraet har sensor i fullformat, APS-C eller APS-H. Blitsens zoomposisjon justeres så automatisk for å optimalisere blitsdekningen og ladningen som kreves per bilde. Funksjoner for full kontroll Andre funksjoner på Speedlite 430EX II omfatter første og andre gardinsynkronisering, eksponeringskompensasjon og ni egendefinerte funksjoner. Tilbehør Speedlite 430EX II kan brukes med følgende tilbehør som tilleggsutstyr: Canons kabel for atskilt kamerasko OC-E3 og Speedlite-brakett SB-E2. Kabelen for atskilt kamerasko har en praktisk, rask utløsings- og låsemekanisme og gir mer fleksibel blitsplassering med kablet tilkobling. Speedlite-braketten SB-E2 er spesialutviklet med tanke på bryllups- og pressefotografer, og gjør det mulig å montere Speedlite 430EX II på ene siden av kameraet. Det eliminerer skarpe, unaturlige skygger som kan oppstå på en side av motivet når kameraet brukes på høykant og blitsen er påmontert kameraet. Kabelen for atskilt kamerasko (OC-E3) er standardutstyr. Lenke til kommentar
Mrs.Riot Skrevet 15. august 2009 Forfatter Del Skrevet 15. august 2009 Er det blitz eller blits du mener Det du i første gang burde tenke på er om blitsen har mulighet til og vinkles både horisontalt og vertikalt. Ville nok satset på orginal blits,det gjør bruken litt enklere grunnet automatikken,selv om du etter hvert blir og blitsfotografere på manuelle innstillinger. Det er nok blits jeg mener, ja Jeg var litt i tvil om det var med z eller s, men det var mye kulere med z så. Kan denne blitsen du linker til brukes hosisontalt og vertikalt? Og vil du si blits er nødvendig til mitt bruk? Lenke til kommentar
Nautica Skrevet 15. august 2009 Del Skrevet 15. august 2009 (endret) Når det gjelder blits bruk til kreativ fotografering er radiostyring/trådløs et must,det gjør at du kan plassere blitsen på avstand i spesifikte vinkler for og få spesielle effekter. Men det fremmer at du har et kontrollert fotomiljø. Det er flere muligheter. Den ene veien og gå er Canon sitt system med ir teknologi,men det har en viss begrensing på avstander,fordelen er at det er enkelt og bruke,du får også full e-ttl,også er blitsen klar til bruk med en gang uten for mye justeringer. Det er også mulig og bruke slaveblitser som blir trigget av hovedblitslyset eller poppere hvis ikke blitsen har en sådan slavefunksjon innebygget,men du må justere blitsene manuelt for og få riktig eksponeringer. Det finnes også fine radioløsninger til blitsbruk,men bruken blir omtrent på samme måte som med slaveblitser men bare et mer nøyaktig system,blir ofte brukt av profesjonelle fotografer. Hvis du ikke har et ønske om og lære deg avansert blitsbruk er nok en orginalblits eller 3parts blitser med e-ttl kompatibelitet. Når det gjelder 430 EX II er den mer en god nok til ditt bruk som en normalt allround blits,og ja du kan rette den opp mot taket og du kan vri den horisontalt når du tar bilder med kamera i portrettmodus/på høykant. Det kan også være lurt og spandere på seg en diffuser for og myke opp lyset så du ikke får skarpe overganger på skyggene.Og en kabel for og få blitsen litt mer vekk fra kameraet er heller ikke dumt. En annen fordel med ekstern blits er at du unngår i stor grad røde øyner. Endret 15. august 2009 av Nautica Lenke til kommentar
Mrs.Riot Skrevet 15. august 2009 Forfatter Del Skrevet 15. august 2009 (endret) Takk for svar Enda ingen som vil si meg om det er nødvendig med blits til mitt bruk? Endret 15. august 2009 av arcoiris Lenke til kommentar
To be honest Skrevet 15. august 2009 Del Skrevet 15. august 2009 Takk for svar Enda ingen som vil si meg om det er nødvendig med blits til mitt bruk? Det er vel strengt tatt bare du som kan svare på om du føler at du trenger en blits til ditt bruk. Har du behov for å lyssette elgen i solnedgang så kjøp deg gjerne blits men med de brennviddene du opererer på så tviler jeg på at selv den kraftigste blitsen har noen effekt og isåfall en pen sådan. Du driver med natur og dyr, ligger du i skauen på 300mm og har en hare i trådkorset så skjønner du vel selv at blitsen er vaste of money. Lenke til kommentar
Mrs.Riot Skrevet 16. august 2009 Forfatter Del Skrevet 16. august 2009 Takk for svar Enda ingen som vil si meg om det er nødvendig med blits til mitt bruk? Det er vel strengt tatt bare du som kan svare på om du føler at du trenger en blits til ditt bruk. Har du behov for å lyssette elgen i solnedgang så kjøp deg gjerne blits men med de brennviddene du opererer på så tviler jeg på at selv den kraftigste blitsen har noen effekt og isåfall en pen sådan. Du driver med natur og dyr, ligger du i skauen på 300mm og har en hare i trådkorset så skjønner du vel selv at blitsen er vaste of money. Haha, neida! Det tror jeg den vil fungere ypperlig til! Nei, jeg tenker vell mer på om det kan bli bra på hundebilder og hestebilder eks. Eller modeller ute i natur? Jeg så en animal planet reklame en gang av en mann som tok døds fine hestebilder. Da hadde han fult fotoutstyr med seg ut da. Men det kan jo kanskje bli lurt med blits da? Og hvordan er det med blits i regn og snø f.eks? Snø blir det vell rimelig unødvendig, men regn f.eks? Vil hvitbalansen bli helt ekkel? Lenke til kommentar
Nautica Skrevet 16. august 2009 Del Skrevet 16. august 2009 (endret) En blits har flere misjoner,den er fin til og fylle inn lys når du fotograferer i sterkt/skarpt lys og for og få ned lukkertider. Men og bruke blits på hester ville jeg vært forsiktig med,dem blir fort skremt vet du Nærfoto av dyr vil du få et bedre resultat med blits i enkelte situasjoner. Når det gjelder utbrenthet og over/underekponering så er det noe du selv kan justere både på kamera og blits.men hvis du er ivrig og vil få gode resultater vil jeg anbefale og skyte i raw-formatet,det er utrolig hvor krappy bilder du kan redde i etterkant. Dette bildet er tatt med tele og blits på ca 8 meters avstand i skymringen. Edit:feil bilde,nytt lastet opp. Endret 16. august 2009 av Nautica Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå