Gå til innhold

Hjelp til prioritering i ny budsjett pc

Anbefalte innlegg

Skal ha ny stasjonær, men: Jeg lider litt av "vil ha nyest og best"-syndromet... Så nå trenger jeg faglig hjelp til å få satt sammen en pc som fungerer bra til mine oppgaver, men som ikke blir dyr...

Oppgaver:

- Videoredigering (Hobbybruk/Familiefilming), ikke noe bestemt software enda. (Eneste erfaring så langt er "Moviemaker" på 4 år gammel laptop...)

- Bilderedigering, Photoshop CS.

- Enkel CAD, forskjellige programmer.

- Kontoroppgaver/Internet-surfing.

- Filmvisning (HDMI til TV)

Spilling er ikke prioritert - har nesten ikke rørt dataspill siden jeg ble "voksen" og fikk andre ting å bruke tiden på...

Har sett litt på både budsjettmodellen og standardmodellen i tråden om "Anbefaling av komponenter til stasjonær PC". Det er som sagt fryktelig lett å legge inn 1500 ekstra i noe som er bedre - men som man egentlig ikke trenger. Akkurat nå trenger jeg hjelp til å spare disse 1500 ekstra... Hvordan kan en tune disse modellene opp mot min bruk?

Hvilke komponenter har mest å si for f.eks videoredigering (som jeg forstår er en krevende oppgave)?

Hva kan gjøres billigere dersom pc'en ikke skal brukes til spilling?

Så til slutt det spørsmålet som er viktig, men fryktelig vanskelig å svare på: Hva/Hvor mye trenger JEG?

Håper på innspill... (PS: Trenger alt untatt skjerm)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Når det gjelder videoredigering så er det prosessor som er viktigst. Siden du ikke skal spille, kan du kutte ned på skjermkort, men jeg anbefaler at du går for et kvalitetskort med lyd gjennom HDMI. Man får nå 4870 som er et fryktelig godt kort (også i spill) til rundt 1000lappen.

Man kan også gå enda billigere, og gå for 4850.

Har satt opp et forslag her:

http://prisguide.prisguide.no/vis_handlevo...aggon_id=102771

Går veldig billig på skjermkort. Dette har HDMI og er et godt kort til ditt bruk. Hvis du finner på at du skal spille noe, så bør du helt klart gå for et av de nevnt over.

Alt annet er deler fra øverste hylle.

Pc'en er også veldig, veldig stille.

Endret av Wikipedersen
Lenke til kommentar

Takker for tilbakemelding!

Ser at du foreslår i7 920. Prøver å lese litt, og sitter kanskje med følelsen av at i7 er nettopp noe som kanskje går under "nyest og best" - og dermed også "unødvendig" dyrt??

Vil en vanlig menigmann som redigerer familievideoen merke stor forskjell på et oppsett med i7 og et oppsett med billigere cpu - som f.eks AMD Phenom II X3 720?? (Henta fra oppsettet i ovenfornevnte tråd...)

Lenke til kommentar

Jeg ville i alle fall kjøpt en quadcore. Hvis du bare skal redigere familievideo (regner med at det ikke er veldig avansert), så trenger du ikke 17 920. Men skal du drive med det samtidig som du bruker andre tunge oppgaver, er det en super prosessor.

Endret av program
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...