Gå til innhold

Windows og minnehåntering 32 vs. 64

Anbefalte innlegg

Windows XP 32bit har en begrensning for hvor mye minne som kan brukes til hver prosess. Denne begrensningen er på totalt 4GB, om jeg har forstått det korrekt, hvor 2GB går til bruker av prosessen og 2GB settes av til kernel av prosessen. Med andre ord har man ikke mer enn kun 2GB å rutte med til hver prosess/hvert program, selv om man skulle ha 16GB installert på systemet eller masse swap. i tillegg til fysisk minne.

Et triks for å lure til seg mer minne (som bruker) dersom man driver med feks. CAD/3D og må rendre store mengder data, kanskje enkelte spill også kunne trenge litt mer enn kun 2GB, så kan man legge til /3GB i boot.ini for å justere ratio for bruker/kernel.

http://www.finitesolutions.com/Support/Ena...70/Default.aspx

Det jeg nå lurer på er om dette er en begrensning som tilhører 32bit-arkitekturen generelt, slik at dette gjelder også for Vista/7 32bit? Og at man må ha 64bit OS for å utnytte mer minne for hver prosess?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Takk, hårek!

Men hvis jeg installerer en 32bit applikasjon inn på et 64bits OS, vil den applikasjonen da bruke mer enn 2GB? Jeg tenker først og fremst på Poser 7, og jeg mener dette programmet skal kunne utnytte det, men er ikke helt sikker.

Lenke til kommentar
Det gjelder vel ikke for alle programmer? Hvis de er kompilert for det (/LARGEADDRESSAWARE) så kan de bruke 4 GB.

Hintet var at 64bits programmer ikke har nevnte 2GB (3GB) usermode restriksjon mens 32bits har det.

Se : http://msdn.microsoft.com/en-us/library/bb147385(VS.85).aspx

Native 64-bit programmer bruker en 16-terabyte tuning modell (8 terabytes User og 8 terabytes Kernel).

Endret av syar2003
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...