Gå til innhold

Bytte leverandør av Exchange server

Anbefalte innlegg

Vi skal bytte leverandør av Exchange server.

I den forbindelse lurer jeg på et par praktiske ting:

- Når det gjelder overføring av brukernes eksisterende maildata regner jeg med at dette må gjøres ved å eksportere til pst filer, for så å importere igjen etter at vi har endret server oppsettet?

- I perioden hvor vi bytter leverandør (endrer DNS MX record på domenet): hvordan forsikrer vi oss om at vi ikke mister mailer som blir sendt til oss mens DNS serverne rundt omkring i verden oppdateres? Regner med at vi legger dette til en helg for å ha minst mulig trafikk.

Vi avslutter ikke vår eksisterende server avtale før vi er oppe og går med den nye leverandøren, så da kan vi vel fortsatt nå vår gamle leverandør gjennom outlook web access på den serveren. Regner med at innlogging til denne ikke er påvirket av DNS MX record for domenet?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hvis det er to ulike leverandører som ikke vil utveksle database så er det enkleste eksport og import fra klienten for hver bruker.

Når det gjelder overgangsperioden vil e-post som ikke sendes til den nye serveren fortsatt bli sendt til den gamle, så det er bare å eksportere ny e-post etter at TTL på domenet deres har gått ut. Jeg anbefaler også å ta en ekstra sjekk en ukes tid etterpå i tilfelle noen har en DNS som er tregere til å oppdatere seg enn TTL tilsier.

Det er også viktig at leverandøren stopper mottak på domenet deres på et gitt tidspunkt slik at ikke den gamle serveren tar mot mailen etter at dere slutter å sjekke den. Det er tross alt bedre med en feilmelding enn at avsender tror dere får mailen! Jeg har opplevd leverandører som tar i mot mail på et domene måneder etter at avtalen var avsluttet. Brukerne hadde til og med OWA-tilgang enda på gammel server.

Pålogging til mailserverne har ingenting med MX å gjøre, så det går helt fint å bruke både OWA og Outlook mot gammel server etter at MX er flyttet til ny server.

Endret av enden
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...