Gå til innhold

Netscape-gründer støtter ny nettleser

Anbefalte innlegg

Browsere blir det visst ikke nok av.

Firefox, Opera, Google Chrome (kommet seg veldig på Linux i det siste!) og Safari er vel de fire store på funksjonalitet og standardstøtte, men det begynner fort å bli veldig mye "bloat" i mange deler av disse browserne. Dette er ikke et stort problem for desktops med tanke på hastigheter, men på netbooks er det merkbart at noe er treigt. Gleder meg til Midori, Uzbl eller Chromium blir såpass brukende at de kan brukes full-time på netbooken min.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Når man kjøper en ny maskin, minibærbar, så bør man kunne forvente bedre ytelse enn det der. De yter i dag alt for dårlig til å være særlig brukbare. De som har kjøpt minibærbar allerede vil jeg påstå har vært for tidlig ute og fått for dårlige produktet. Til dere andre: vent til segmentet modnes litt mer slik at de blir mer brukbare.

Lenke til kommentar

Jeg forventer også å se at nettlesere ikke bare vokser seg tyngre med funksjoner, men også at utviklerne forsøker å programmere slik at programmet kjører så effektivt som det lar seg gjøre å lage ting. Ihvertfall på sikt så forventer jeg at disse programmene skal/bør utvikle seg til å kjøre mer effektivt. Det finnes jo nok av gammel hardware som de gradvis kan teste programmet sitt opp i mot.

Lenke til kommentar
Så hvis noen har friske ideer til hvordan konseptet kan videreutvikles så trenger vi absolutt det.

Hvorfor trenger vi det? Hva trenger vi?

Håper de lager noe som kjører veldig effektivt, sånn at det kan brukes på dingser som mobiltelefoner uten å bli en "fotlenke".

Det blir neppe mer effektivt enn Webkit eller Opera... Husk at f.eks. Apple har fokusert enormt på ytelse. Den eneste måten å gjøre det merkbart raskere på måtte jo være å fjerne støtte for en haug med ting.

Lenke til kommentar
Pricks:

Så du er en av de som mener at vi ikke trenger nyskapning? At vi er der vi bør være? :)

Jeg spurte om hva vi trenger. Har du et svar?

jeg bare lurer : er det ikke slik i dag at mange nettsider krever litt av nettleseren ?

at det er en del funksjoner den skal støtte ?

når noen også vil ha med video støtte så blir jo denne listen lang

Hva er poenget ditt?

Lenke til kommentar

Pricks:poenget er mit at hvis en nettleser skal følge alle standardene og samtidig være enkel så blir den ikke enkel da det finnes mange vedtatte standarder som bør støttes .

dette med video-avspilling krever sitt

i tillegg kommer ekstra funksjonene (som ikke er standard ) som mange nettlesere har.

Lenke til kommentar
Pricks:poenget er mit at hvis en nettleser skal følge alle standardene og samtidig være enkel så blir den ikke enkel da det finnes mange vedtatte standarder som bør støttes .

dette med video-avspilling krever sitt

Hva mener du med "enkel"? Hvis du mener det brukeren ser, så gjør ikke støtte for flere standarder ting mer komplisert for brukeren. Brukeren ser det rett og slett ikke. Hvis du snakker om brukergrensesnittet så har det ingen verdens ting med webstandarder å gjøre.

Lenke til kommentar

med "enkel" så mener jeg at nettleseren er lett for en pc å drive.

altså ikke et krevende program.

med tanke på video avspilling i kommende standard ( tror det var html 5) så vil jo det kreve litt mere av pcen en hvis man bare bruker tekst og bilder.

i dag brukes det jo ett eller annet tillegg

når man er inne på ordet "enkel" så er det noen som også ønsker et enkelt brukergrensesnitt.

Lenke til kommentar
med "enkel" så mener jeg at nettleseren er lett for en pc å drive.

altså ikke et krevende program.

Det er ikke noe problem med dagens PCer. Det går fint selv på trege mobiltelefoner. Og husk at Windows 7 f.eks. har veldig høye systemkrav, så om nettleseren er aldri så tung, så vil alle maskinene med Windows 7 på være mer enn kraftige nok uansett.

med tanke på video avspilling i kommende standard ( tror det var html 5) så vil jo det kreve litt mere av pcen en hvis man bare bruker tekst og bilder.

Ikke mer enn med video som vi ser den dag i dag.

når man er inne på ordet "enkel" så er det noen som også ønsker et enkelt brukergrensesnitt.

Hva så?

Lenke til kommentar
Det er da ingen PCer som sliter med nettlesere. Selv på netbooks kan man kjøre flere youtube videoer samtidig.
Merkverdig da at klager på netbooks og flashvideo fra youtube har eksistert i lang tid, også i anmeldelser på alt som er atom270/280 og z520-530 basert. Men jeg aner eller håper at du er en tad sarkastisk her fordi avspilling av flashvideo har vel i grunn lite med nettleseren i seg selv å gjøre i dag selv om den kan vise avspillingen embedded.

Og hvordan er det med HTML5, er det videodekoding og avspilling som er programmert inn i selve nettleseren eller snakker vi VLC modulaktig. En ting er at du har tagger for å indentifisere et videobjekt men hvordan det avspilles og fra hvilke komponenter er mer interessant.

Endret av Theo343
Lenke til kommentar

Vi trenger en nyutvikling både i hardware-arkitektur og software. Software-utviklerne bør forsøke å lage ting som kjører mer effektivt på både gamle og ny kretser. Hardware-utviklerne bør som de gjør presse ut mest mulig ytelse av de hertzene som leveres. Ved f.eks. blant annet å optimaliser og følge med på hvilke kodesnutter som blir mest brukt, og som trenger hardwareoptimalisering å støtte seg.

Endret av G
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...