Gå til innhold

Mac finner ikke tråløst nett

iRik

Anbefalte innlegg

Jeg har en mac som ikke finner det trådløste nettet vårt. Har aldri hatt det samme problemet med andre pcer, men nettet har vert ganske ustabilt - koblet seg fra med ujevne mellomrom og lignende.

Noen som aner hva som skjer, og eventuelt hvordan jeg fikser det?

Endret av iRik
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Det kommer altså ingenting opp under AirPort-menyen i høyre hjørne? Har du koblet macen til trådløse nettverk før?

Har aldri hatt samme problemet med andre nettverk, eller med andre pcer på vårt nettverk. Virker som om macen min og nettet er uvenner liksom... :p:hmm:

Lenke til kommentar

Har du oppdatert programvaren? Trykk  øverst i venstre hjørne og velg programvareoppdatering. Installer så relevante programoppdateringer (f.eks systemoppdateringer). Om du ikke blir bedt om å starte på nytt, gjør det likevel.

Kan det være at nettverket er skjult? I så fall vil ikke maskinen "se" nettverket før du søker etter det med eksakt navn. I så fall - gå til Systemvalg > Nettverk > AirPort, trykk så "hjelp meg" og deretter "assistent". Følg instruksjonene, skriv inn navnet på nettverket og velg eventuell konfigurering for sikkerhet. Om dette ikke skulle fungere, prøv nettverksdiagnostikk. Trykk "Hjelp meg" nok en gang og velg så "Diagnostikk". følg instruksjonene.

Om ikke dette fungerer, så får du prøve å restarte routeren.

Håper dette hjelper! :)

Edit: Som det kommer frem av denne tråden på et annet forum virker det som at nettverket vil kunne bli synlig dersom du endrer kalfrekvens på routeren.

Endret av Garanti
Lenke til kommentar

Skal prøve det så snart jeg får sjansen, siden jeg har ikke macen tilgjengelig akkuratt nå.

Når jeg ser på egenskaper til routeren på "hovedmaskinen" vår, står det noe om en "MAC-kode". Er det helt tilfeldig, eller er det rett og slett en kode du trenger dersom du vil koble til nettet med en mac?

Lenke til kommentar

En MAC-kode, eller en MAC-adresse, er en kode som er unik for hvert eneste nettverkskort på en datamaskin, og er altså ikke mac-spesifikk. Denne koden sørger for identifisering av datamaskiner som kobler seg til et nettverk, da hver eneste maskin har en egen kode. Dersom routeren din er konfigurert for å kun la enkelte mac-adresser gi tilgang til nettet, må du legge MAC-adressen til mac-en din på tillat-listen på routeren. Men det forklarer ikke hvorfor du ikke finner nettverket på macen din...

MAC-adressen finner du uansett i programmet Systemprofil, under "Nettverk".

:)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...