Gå til innhold

Politisk intriger, Historisk fiction eller fantasy. Forslag?

Anbefalte innlegg

Er på jakt etter en bok serie med politiske intrigere satt i en kultur fra tidlig musketter og kanon stadiet eller eldre. Histiorisk (korekt, eller fiksjon) eller fantasy, begge er ok.

A Song of Ice and Fire har noe av dette, TV serien Tudors har også det. Fler komme rjeg ikke på i farten.

Det er ikke ett must, men det hadde vært fint om det hovedsakeølig følger en person men samtidig så hører man litt fra anre også for å få det litt i perspektiv. Hadde også vært greit om allt ikke er svart hvit, hoved personen(e) burd ehelst sikke være tvers gjennom gode, det blir kjedelig i lengden.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Islands Klokke burde være midt i blinken for deg! Leste den nå for noen dager siden, og jeg ble imponert! Dette er en fantastisk bra bok, spennende og historisk. Boken er delt opp i tre deler og maler et bilde av Island på syttenhundretallet. Leveforholdene blant de fattige blir skildret såvel som den politiske konflikten mellom Island og kongemakten Danmark. Den er skrevet av Halldór Laxness.

Red.: fikk ikke med meg at du var ute etter en bokserie, men nå er boken faktisk på tre deler. En miniserie?

Endret av Mirzá_Rezá_Kirmán
Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Serien "Emperor"("Keiseren") av Conn Iggulden er min anbefaling.

Det er en serie på 4 bøker som handler om livet til Gaius Julius Cæsar. (100 f.Kr - 44 f.Kr)

Den er basert på fakta men detaljene er naturligvis oppdiktet (pga mangel på detaljerte kilder). Det er også det meste av hans tidligere liv og det er noen fiktive karakterer. Men det er dette som gjør bøkene så genial, og levende. I slutten av hver bok forklarer forfatteren hva som er fiktivt, slik at du også får et korrekt historisk overblikk.

De gir et meget godt inntrykk av det politiske systemet i Romerrepublikken og hvordan den falt.

Du får også møte en del andre historiske personer ganske detaljert. Hovedsaklig Marcus Brutus, som er med i alle bøkene som Cæsars beste venn, General og til slutt morder. Cicero, Pompeius og Kleopatra er også med i store deler av serien.

Endret av Aak1
Lenke til kommentar

Conn Iggulden kan nok være en grei ide ja, men personlig ville jeg kanskje prøvd Avalon av Marion Zimmer Bradley.

Du kan finne serien som en bok, da er den vel på litt over 1000 sider, men tror du også kan skaffe den i 4 forskjellige bøker.

Avalon handler om kvinnene rundt kong Arthur sitt hoff og intrigene på hoffet.

The book follows the trajectory of Morgaine (often called Morgan Le Fay in other works), a priestess fighting to save her matriarchal Celtic culture in a country where patriarchal Christianity threatens to destroy the pagan way of life. The book follows the lives of Gwenhwyfar (Guinevere), Viviane, Morgause and other women who are often marginalized in Arthurian retellings. King Arthur and the Knights of the Round Table are supporting rather than main characters.

The Mists of Avalon is in stark contrast to other retellings of the Arthurian tales, which consistently paint Morgaine as a distant, one-dimensional evil witch or sorceress; with no real explanation given (or required) for her antipathy. In this case Morgaine is cast as a strong woman who has unique gifts and responsibilities at a time of enormous political and spiritual upheaval; as she is called upon to defend her indigenous matriarchal heritage against impossible odds. The Mists of Avalon stands as a watershed for feminist interpretation of male-centered myth by articulating women's experience at time of great change and shifts in gender-power. The typical battles, quests, and feuds of King Arthur's reign are described as supporting elements to the women's lives. The story is told in four large parts, Book One: Mistress of Magic, Book Two: The High Queen, Book Three: The King Stag, and Book Four: The Prisoner in the Oak.

The novel was a best-seller upon its publication and remains popular to this day. Bradley later expanded the book into the Avalon series.

Hentet det fra denne Wiki siden

Er kanskje ikke så politisk, men er en veldig god bok med et litt annet syn på legenden enn vanlig.

Lenke til kommentar

Jeg vil anbefale Kushiel serien til Jacqueline Carey. Det er 2 trilogier som jeg synes er meget bra. Det er ikke alle som liker de pga de er til tider "mørke".

Første bok i serien heter Kushiel's Dart, følges av Kushiel's Chosen og Kushiel's Avatar. Dette er første trilogi. Neste trilogi begynner med Kushiel's Scion, følges av Kushiel's Justice og avsluttes med Kushiel's Mercy.

Kushiel's Dart handler om:

A massive fantasy tale about the violent death of an old age and the birth of a new one. Here is a novel of grandeur, luxuriance, sacrifice, betrayal, and deeply laid conspiracies. Born with a scarlet mote in her left eye, Phedre no Delaunay is sold into indentured servitude as a child. When her bond is purchased by an enigmatic nobleman, she is trained in history, theology, politics, foreign languages, and the arts of pleasure. Above all, she learns the ability to observe, remember, and analyze. Exquisite courtesan, yet talented spy, she may seem an unlikely heroine... but when Phedre stumbles upon a plot threatening her homeland, Terre d'Ange, she has no choice but to act. Betrayed into captivity in the barbarous northland of Skaldia, and accompanied only by disdainful young warrior-priest, Phedre makes a harrowing escape and an even more harrowing journey, to return to her people and deliver them a warning of the impending invasion. And that proves only the first step in a quest that will take her to the edge of despair and beyond.
Lenke til kommentar
Jeg vil anbefale Kushiel serien til Jacqueline Carey. Det er 2 trilogier som jeg synes er meget bra. Det er ikke alle som liker de pga de er til tider "mørke".

Første bok i serien heter Kushiel's Dart, følges av Kushiel's Chosen og Kushiel's Avatar. Dette er første trilogi. Neste trilogi begynner med Kushiel's Scion, følges av Kushiel's Justice og avsluttes med Kushiel's Mercy.

Jeg har snust litt på den serien før, men da jeg så på den så var det eksamens periode og jeg kunne ikke ta meg tid til en gidigen bokserie som kunne komme til å ta mye av tiden min om den var bra.

Trur jeg skal ta sjekke den ut igjen... men jeg startet på Harry Dresent Files føre jeg så denne posten, så det vil antageli ta en stund siden det er en del bøker i den serien.

Lenke til kommentar

Jeg har snust litt på den serien før, men da jeg så på den så var det eksamens periode og jeg kunne ikke ta meg tid til en gidigen bokserie som kunne komme til å ta mye av tiden min om den var bra.

Trur jeg skal ta sjekke den ut igjen... men jeg startet på Harry Dresent Files føre jeg så denne posten, så det vil antageli ta en stund siden det er en del bøker i den serien.

om der et Harry Dresden serien du mener så er den kjempebra, en av mine top 10 favoritter, har vært hektet på serien ett par år nå. Jeg venter i spenning på at bok 12 skal komme ut i April til neste år lol. HAr du også prøvd Codex Alera serien til Jim Butcher? Siste bok kommer ut nå i November og den er like bra som Harry Dresden, men ganske forskjellig stil

Lenke til kommentar
om der et Harry Dresden serien du mener så er den kjempebra, en av mine top 10 favoritter, har vært hektet på serien ett par år nå. Jeg venter i spenning på at bok 12 skal komme ut i April til neste år lol. HAr du også prøvd Codex Alera serien til Jim Butcher? Siste bok kommer ut nå i November og den er like bra som Harry Dresden, men ganske forskjellig stil

Er Harry Dresden jeg mente.... ante ikke hvordan man skrev det, kan ha noe med at jeg hører på lydbok.

Codex Alera leste jeg i slutten av sist vinter, gleder meg sykt til siste boka. Jeg håper de er raske med lydboka, noen lydbøker kommer samtidig som boka, mens andre kommer en evighet senere, sykt irriterende om en bok i en serie er treg. Gleder meg forøvrig også til at siste boka i "Soldier son" triologien av Robin Hobb skal komme på lydbok, trur den kommer nå i September om alt går etter planen.

Jeg har faktisk Kushiel bøkene liggende på dataen ett eller annet sted (Litt uorden i sakenne) som lydbok, så trur jeg skal starte på den etter jeg er ferdig med Harry Dresden.

Lenke til kommentar

Foresten... hvis du liker Harry Dresden så kan du ta en titt på The Hollows. Får litt av dem samme fealingen når jeg leser om Harry som når jeg leste den serien. Hoved personen er ei dame, og de overnaturlige har kommet ut av skapet, men ellers føles det ganske likt.

Lenke til kommentar
Foresten... hvis du liker Harry Dresden så kan du ta en titt på The Hollows. Får litt av dem samme fealingen når jeg leser om Harry som når jeg leste den serien. Hoved personen er ei dame, og de overnaturlige har kommet ut av skapet, men ellers føles det ganske likt.

the hollows, serien til Kim Harrison om Rachel Morgan? så har jeg lest den :) Synes den er bra, men etter min mening kan den ikke måles med Harry Dresden.

når vi er inne på det overnaturlige, har du lest Lilith Saintcrow's Dante Valentine serie? En serie på 5 bøker om Dante Valentine som er en necromancer. Første bok er Working for the Devil:

Necromance-for-hire Dante Valentine is choosy about her jobs. Hot-tempered and with nerves of steel, she can raise the dead like nobody's business. But one rainy Monday morning, everything goes straight to hell.The Devil hires Dante to eliminate a renegade demon: Vardimal Santino. In return, he will let her live. It's an offer she can't refuse. But how do you kill something that can't die?

Meget bra serie, og når jeg er inne på interessante serier så er det også Riley Jenson guardian serien til Keri Arthur som begynner med boken Full Moon Rising:

In this exciting debut, author Keri Arthur explodes onto the supernatural scene with a sexy, sensuous tale of intrigue and suspense set in a world where legends walk and the shady paths of the underworld are far more sinister than anyone envisioned. A rare hybrid of vampire and werewolf, Riley Jenson and her twin brother, Rhoan, work for Melbourne's Directorate of Other Races, an organization created to police the supernatural races--and protect humans from their depredations. While Rhoan is an exalted guardian, a.k.a. assassin, Riley is merely an office worker--until her brother goes missing on one of his missions. The timing couldn't be worse. More werewolf than vampire, Riley is vulnerable to the moon heat, the weeklong period before the full moon, when her need to mate becomes all-consuming.... Luckily Riley has two willing partners to satisfy her every need. But she will have to control her urges if she's going to find her brother....Easier said than done as the city pulses with frenzied desire, and Riley is confronted with a very powerful--and delectably naked--vamp who raises her temperature like never before. In matters carnal, Riley has met her match. But in matters criminal, she must follow her instincts not only to find her brother but to stop an unholy harvest. For someone is doing some shifty cloning in an attempt to produce the ultimate warrior--by tapping into the genome of nonhumans like Rhoan. Now Riley knows just how dangerous the world is for her kind--and just how much it needs her.
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...