Gå til innhold
Trenger du råd om juss? Still spørsmål anonymt her ×

Teoretisk: Kjøring uten førerkort for så å ta lappen

Iguil

Anbefalte innlegg

Hei!

Et tenkt tilfelle:

En person kjører uten å ha lappen og utfører en eller annen form for alvorligere kriminell handling, kjører inn i en gullsmedbutikk f.eks. og stjeler litt. Blir så tatt for dette. Siktelsen blir da tyveri (evt. skadeverk) + kjøring uten førerkort. Politiet er i utgangspunktet mest opptatt av tyveriet.

Men siden rettssystemet er enormt tregt tar det flere/MANGE måneder før saken faktisk kommer til retten. Politiet forkynner/"utsteder" ingen "sperrefrist" til personen, så han vil (?) tidligst få dette i rettsaken samtidig med tyveridommen.

Personen er også inne i systemet i forhold til førerkort, har gått til kjøretimer osv. Siden ingen straff er idømt fortsetter personen med føreropplæring.

Hvis personen kjører opp, og får lappen før dommen blir avsagt, hva skjer da?

(og er dette i det hele tatt mulig, teknisk sett?)

Og vil denne "sperrefristen" gjelde fra dagen ugjerningen ble utført, eller fra domsavsigelse?

Endret av Iguil
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Å være siktet er ingen forbrytelse, men jeg vil tro krikkert har et bedre svar enn meg. Jeg har aldri hørt om en lignende sak.

edit: Men jeg kan legge til at dersom sperrefrist er ilagt vil eleven selv være ansvarlig ved uhell ved øvingskjøring på trafikkskole.

Endret av Trafikkstudenten
Lenke til kommentar

Du må jo søke om tilatelse av politiet for å avlegge teoriprøve ihvertfall, det vil du neppe få om du er innblandet i en slik sak. Men om du kun mangler oppkjøring er det vel muligheter for det, men vil tro du da mister lappen i ettertid. ;)

Lenke til kommentar

Personen må, før han får ta praktisk oppkjøring, sende blanketten "Søknad om førerkort" til Vegvesenet. Derunder blir det innhentet en uttalelse fra lokalt politi om vedkommende er skikket til å få førerkort. Hvis det er en aktiv sak på vedkommende som involverer kjøring uten førerkort vil en av to ting skje:

- Man sitter på uttalelsen inntil det foreligger tiltale

- Man gir et blankt "Nei, vedkommende er uskikket til å føre motorvogn"

Hvis vedkommende allerede har fått uttalelse (dvs, kjøringen skjedde mellom uttalelsen og oppkjøringen) er det ingenting som står i veien for at domstolen kan beslutte å ta fra ham lappen igjen hvis vilkårene for det ellers er oppfylt.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...