data_dude Skrevet 13. august 2009 Del Skrevet 13. august 2009 Jeg beklager så mye at jeg lager nok en tråd om dette, jeg har lett ei stund med jeg finner ingen tråd om det jeg har spørsmål om. Jeg vil starte med at jeg er en gutt på 15år som er glad i massiv lyd, dyp bass Så i sommer kjøpte jeg en Kenwood KRF-V5300D som er en hjemmekino med disse spesifikasjonene: Front/rear: (10%T.H.D. på 6Ohm) 120W + 120w (0,7%T.H.D. på 6Ohm) 100W + 100W Center: (10%T.H.D. på 6Ohm) 120W (0,7%T.H.D. på 6Ohm) 100W På denne må jeg ha aktiv sub... om dere vil ha mere info, så kan dere bare spørre Men ja, jeg tok en tur på hifiklubben.no Stirret meg da fast på noen gulv/front høytalere http://www.hifiklubben.no/produkter/hoeytt...talere_sort.htm http://www.hifiklubben.no/produkter/hoeytt...talere_sort.htm Det jeg lurer på er da om burde jeg kansje ta en størelse mindre? Eller er min forsterker stor nok til og dra disse? Leste at "CERWIN-VEGA CLS-10" (som jeg også ser på) skal fungere fint på en forsterker med 40/60watt. Tenker på og kjøpe en egen subwoofer senere når pengene er i boks. Tusen takk for svar Lenke til kommentar
hypnotize7 Skrevet 18. august 2009 Del Skrevet 18. august 2009 Du kan spille på deg sure naboer med denne forsterkeren og disse høyttalerne. MEN! Ser at denne forsterkeren bare trekker 250w fra strømnettet, så selv om du får høy lyd (pga lettdrevne høyttalere) så blir ikke lyden noe "konge" dessverre.... Det er pølsevev at denne forsterkeren har 5x120w, den har i realiteten 5x50w = 250w! Så store membraner disse høyttalerne har suger kreftene ut av forsterkeren på den musikken jeg mistenker du vil spille med. Det som skjer, er at når membranene trekkes bakover/fremover så tømmes strømlagrene i forsterkeren. Når neste membran-anslag skal komme er strømlagrene tomme og da må forsterkeren ta strømmen rett fra strømnettet, noe som innebefatter mindre effekt. Det gir seg utslag i en lydgrøt som ikke er så spennende å høre på. Kjøp disse høyttalerne om du liker dem nå og spar etter en kraftig effektforsterker du kobler til surroundforsterkeren. Se etter sånne på bruktforumet til avforum.no! Lenke til kommentar
data_dude Skrevet 19. august 2009 Forfatter Del Skrevet 19. august 2009 Tusen takk for svar Tok en kjapp titt på hifiklubben igjenn bare for å få en oversikt på pris, fant da en NAD C315BEE som så fin ut og ved 4 ohm slår den 2*130w. pluss mine 50w blir 2*180, dette burde da holde? tok også en kjapp titt på avforum.no, fant denne. Burde jeg heller satse på denne ? Lenke til kommentar
hypnotize7 Skrevet 20. august 2009 Del Skrevet 20. august 2009 Den NAD-forsterkeren du linker til er en vanlig integrert forsterker, effektforsterkeren til NAD ser sånn ut; http://www.hifiklubben.no/produkter/stereo...ker_grafitt.htm . Ellers tror jeg at en sånn en hadde vært noe for deg; http://www.hifiklubben.no/produkter/stereo...terker_sort.htm Kan sikkert finne en brukt. Den brukte er jeg usikker på om er en PA-forsterker til bruk på diskoteker og konsertarenaer, men hvis du skal spille høyt og med masse bass er det sikkert bra nok. Merk at sånne PA-forsterkere kan lide av mangler i detaljer i diskantområdet. Jeg har en Jungson JA-99B effektforsterker med 2x200w som gjorde susen for de tungdrevne høyttalerne mine. Den kjøpte jeg brukt for 3000kr, de er verdt å se etter! Lenke til kommentar
vinzenT Skrevet 20. august 2009 Del Skrevet 20. august 2009 (endret) Jeg anbefaler deg for å gå for en skikkelig effektforsterker, ja. Cerwin-Vega effektforsterkerene er beregnet for hjemmet, men har hentet myen inspirasjon fra PA verdenen. En ulempe med disse forsterkerene er at de har 2 vifter som hele tiden blåser luft. Jeg har Cerwin-Vega forsterkeren på 1,5 kW og CLS 15. Jeg synes at viftestøyen ikke er noe problem. Jeg klarer lett å sove, selv om forsterkeren står ganske nærme sengen. Hvis du derimot drar på, begynner viftene å bråke betydelig mer (hvis du skrur av lyden igjen slutter viftene etter +- 30 sek). Husk at høyttalere som Cerwin-Vega elsker Watt. Du kan aldri få for mye. Jeg merker med mitt oppsett at høyttalerene klarer mer enn det forsterkeren klarer å gi. Vurderer faktisk en forsterker til -vinzenT EDIT: Lydkvaliteten er på både forsterker og høyttalere ikke helt på topp, men mer en bra nok til techno/rap og liknende. En bra egenskap er at slike oppsett klarer å spille veldig klart under høye volum i forhold til de fleste andre merker/oppsett. Endret 20. august 2009 av vinzenT Lenke til kommentar
hypnotize7 Skrevet 20. august 2009 Del Skrevet 20. august 2009 vinzenT har rett i at det fint går an å overgå max-begrensingen på høyttalerne mhp watt. Med enda mer watt får man enda mer brutal musikk da forsterkeren holder/holder tilbake høyttalermembranene enda hardere. Men man må bruke volumhjulet med vett, begynner det å skurre i lyden eller smelle når høyttalermembranene treffer bunnen i spolen så bør man skru ned lyden for å ikke smelte delene i høyttaleren. Men det tror jeg ikke er noe problem med disse høyttalerne, da alt det du har på veggene kommer til å dette ned og naboen kommer til å kjøpe inn A-bombe for å bli kvitt deg hehe.... Lenke til kommentar
data_dude Skrevet 21. august 2009 Forfatter Del Skrevet 21. august 2009 Jeg har snakket med flere om disse høytalerne nå, mange sier at jeg skal droppe Cerwin Vega fordi det finnes flere høytalere med bedre kvalitet. fant da noen Proson høytalere med 2*15" som jeg satt meg fast i. Fant da ut at jeg skal kjøpe en effekt forsterker og seinere kjøpe de høytalerne. Fant en effektforsterker på Finn, denne er dennee noe og gå for ? Lenke til kommentar
hypnotize7 Skrevet 21. august 2009 Del Skrevet 21. august 2009 Fant da ut at jeg skal kjøpe en effekt forsterker og seinere kjøpe de høytalerne. Fant en effektforsterker på Finn, denne er dennee noe og gå for ? Ehh? Hadde du høyttalere fra før da? Jeg ville ha hatt høyttalerne i hus før jeg så etter ekstra forsterker, da det er bedre å prøve forsterkerne på rett høyttaler ennå kjøpe inn noe dritt uprøvd til du får høyttalerne.... Ikke se deg helt ukritisk på watt når du ser etter effektforsterker! 2x200w ren lyd er bedre enn 1200w støy! Dårlige PA-forsterkere med masse watt kan ha den irriterende brummelyden hele tiden og sende ut en lydgrøt. På konserter og diskotek blir sånne ofte brukt, det blir lyd med trøkk i med elendig oppløsning/diskant som i verste fall angriper ørene dine med giftpiler. Anbefaler å kikke litt rundt på nettet, bruk google! Til slutt, når alt dette er i boks så kjøp noen greie kabler! Du trenger et par analoge RCA mellom lydkilden og forsterkeren og et par RCA mellom forsterker og effektforsterker. Kjøp noe middels dyre med litt dimensjon, med lakrislisser sender du lyden gjennom et sugerør mens en tunnel er bedre! Hifiklubben har noen ARGON-kabler fra ca 300kr paret som funker greit. Lenke til kommentar
data_dude Skrevet 22. august 2009 Forfatter Del Skrevet 22. august 2009 Ehh? Hadde du høyttalere fra før da? Jeg ville ha hatt høyttalerne i hus før jeg så etter ekstra forsterker, da det er bedre å prøve forsterkerne på rett høyttaler ennå kjøpe inn noe dritt uprøvd til du får høyttalerne.... Ikke se deg helt ukritisk på watt når du ser etter effektforsterker! 2x200w ren lyd er bedre enn 1200w støy! Dårlige PA-forsterkere med masse watt kan ha den irriterende brummelyden hele tiden og sende ut en lydgrøt. På konserter og diskotek blir sånne ofte brukt, det blir lyd med trøkk i med elendig oppløsning/diskant som i verste fall angriper ørene dine med giftpiler. Anbefaler å kikke litt rundt på nettet, bruk google! Til slutt, når alt dette er i boks så kjøp noen greie kabler! Du trenger et par analoge RCA mellom lydkilden og forsterkeren og et par RCA mellom forsterker og effektforsterker. Kjøp noe middels dyre med litt dimensjon, med lakrislisser sender du lyden gjennom et sugerør mens en tunnel er bedre! Hifiklubben har noen ARGON-kabler fra ca 300kr paret som funker greit. Åja, jo, du har et poeng der Kjøper høytalere først da. Du sier noe der! skal lete mer Ja, har tenkt på kabler også, har noen eldre sub kabler liggende som får holde inntil jeg får tak i nye Er det noen som har de Proson høytalerne? er det ok lyd i dem? Btw, takker for svar alle sammen Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå