Gå til innhold

Dualcore med forskjellige temperaturer

medlem-68510

Anbefalte innlegg

De to kjernene i min AMD Athlon 64 X2 6400+ har noen ganger temperaturer som varierer med opp til 10 grader C (30 C og 40 C i (for) kaldt rom, idle). Jeg bruker ikke stock-kjøler, men en ASUS Silent Knight II, og CoreTemp for å lese temperaturene.

Hvorfor skjer dette? Bør jeg gjøre noe med det?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Kjøleren kan være litt skjeiv, kan være litt feilmontert, kjølepastaen kan være litt dårlig fordelt ellers så kan det bare være litt forskjellig last på de forskjellige kjernene (som nevnt over). Du kan montere kjøleren på nytt, gjerne snu den 180 grader om det lar seg gjøre. Om temperaturene "bytter plass" så den "kaldeste kjernen" blir varmest og omvendt så har du antaglivis en litt skjeiv kjøler.

Lenke til kommentar

Ingenting unormalt heller, Windows er ellers ikke den beste til å prioritere tråder.

Hadde problemer med at spill og Skype kjørte på samme kjerne, resultatet var at Skype ble sultet for krefter mens kjerne nr 2 var ledig.

Tok manuell styring over tråd prioriteringen og satte Skype til å kjøre på kjerne 2 og alt fungerte perfekt.

I tillegg er det som EC sier, skjeve kjølere, til og Heatspreaderen på CPUen din er SKJEV og ligger ikke alltid 100% i kontakt med kjernene heller.

Kontakten er heller ikke like bra som i de gamle Socket A dagene.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...