Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

Skal ha mere kraft i lydbildet på ein Audi A3 2000mod.

Nutjob

Anbefalte innlegg

Jeg skreiv nettopp et SUPER langt innlegg med linker og stjæsj! Men klarte å trykke på en link som gjorde at alt forsvant! Så det blir en forkorta utgave her..

Jeg sier fremdeles bytt headunit først og se hvor landet ligger. Blaupunkt er ikke akkratt noe merke å konkurere med.. Han jeg kjenner som bytta headunit fikk iallefall utrolig godt utbytte av det! Dette var riktig nok en ganske dyr greie med skjerm som kom ut av spilleren og slik, men det samme gjelder.

Videre, vis du på død og liv ikke tror at kun headunit vil slukke tørsten din. Så ser jeg for meg at ~4k5 + kabler vil være et budsjett du burde vurdere. Da får du en 10" SEAS sub med dynabel monoblock.

Og over til off topic delen av samtalen, problemet med høytalere i hattehyllen er at som regel blir spilt på av sub'n eller overdøvet av den. Det gir som regel heller ikke et mer "riktig" lydbilde. Vil også legge til at 90% av bilene som bygges anlegg i, er så små at det er unødvendig!

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Okei, da får jeg skrape sammen en del slanter og bruke det på annlegg nå da. Alle andre planer har nå blitt lagt på hylla med det første ;) Så...

Først da, så skaffer jeg meg en ny headunit/spiller. Blir garantert Pioneer her.

Så mener dere at jeg skal skaffe nytt frontsett? Hva er det Highpass filter opplegget dere nevner her? Forklar litt rundt det :)

Etter evt. dette så skal jeg skaffe en 10 eller 12" sub, med separert forsterker. Dere mener også at jeg skal skaffe en egen "liten" forsterker til å koble opp mot frontsettet? Dette settet her er til begge sider fremme? I så fall kan det bli noe sånt! Focal har jeg forstått skal vere bra greier også så.

Handlelista burde da bestå av:

- 2 forsterkere. En mindre til Frontsett og en til sub'en. Det går ikke an å gå for noe større greier som drar både frontsett og sub? Eller forstyrrer dette på noen som helst slags måte?

- Frontsett (blir Focal. Har vert bestemt lenge om jeg først skulle gå for frontsett til den)

- Ny spiller. Pioneer spiller til rundt 1600kr? :-)

- SUB 10" eller 12". Her holder det vel med en 10" i en såpass liten bil? Skal ha en her som kan spille bra til ROCK og litt mer heavy metal osv. :) Det vil si jeg ikke trenger noen sub med lange og dyype basstoner.

- Ledninger osv. som trengs.

Hadde vert greit om dere fant en passende sub til meg som er ferdig bygd i kasse. Har folk rundt meg som klarer å bygge osv. men vil ikke gjøre dette så veeeldig avansert :p

Endret av Zaltatov
Lenke til kommentar

Forslag;

Frontsett; SEAS Preformance Set 2 995,-

- Drives av; dynabel BF1502 1 998,-

Sub; Peerless XXLS 10" eller SEAS Lotus 10" 1 600,-

- Drives av; dynabel BF4501 2 995,-

Total: 9 588,-

Headunit legger jeg meg ikke borti da dette ikke er sååå viktig når du kjører all lyd igjennom egen forsterke. Da går det mer på funksjonallitet og utseende som teller.

EDIT; Kabler kommer i tillegg, vil tro at du får et tilbud på ca 10k hvis du tar alt fra dynabel.

Endret av bIsk0p
Lenke til kommentar
Først da, så skaffer jeg meg en ny headunit/spiller. Blir garantert Pioneer her.

Så mener dere at jeg skal skaffe nytt frontsett? Hva er det Highpass filter opplegget dere nevner her? Forklar litt rundt det :)

Et highpass filter kutter enkelt og greit bort de laveste frekvensene, dvs basstoner som høytalere ikke er egnet til å spille. Det vanligste er å sette det til mellom 50-80hz. De fleste forsterkere har det, samt de fleste nye spillere har det, ihvertfall de til over 1000 lappen. Uten ett lowpass filter til subwooferen din vil du f.eks kunne høre vokalisten fra suben. Da vil frontsettet ditt kunne spille mye høyere uten forvrenging. Hvis du ikke skal kjøpe sub med en gang vil jeg anbefale deg å sette highpassfilteret ganske lavt, jeg synes ihvertfall det låter litt rart når de laveste frekvensene mangler helt.

Etter evt. dette så skal jeg skaffe en 10 eller 12" sub, med separert forsterker. Dere mener også at jeg skal skaffe en egen "liten" forsterker til å koble opp mot frontsettet? Dette settet her er til begge sider fremme? I så fall kan det bli noe sånt! Focal har jeg forstått skal vere bra greier også så.

Det er et sett ja, dvs til begge sider. Det du bør sjekke er hvor store høytalere som sitter i dørene dine fra før, det er ikke noe problem å få inn større høytalere en det som er fra før med litt modifisering, men det blir jo endel ekstra arbeid og du vil kanskje kunne få bilen orginal igjen hvis du skal selge den en gang. Du bør ha egen forsterker til frontsettet, blir mye bedre både lydkvalitet og trykk i høytalerne da. Focal er et bra merke så der er du ganske safe, mange sier de har ganske skarp diskant, men det er bare pga feilinnstillinger. Denne forsterkeren holder til de høytalerne der. ;)

Handlelista burde da bestå av:

- 2 forsterkere. En mindre til Frontsett og en til sub'en. Det går ikke an å gå for noe større greier som drar både frontsett og sub? Eller forstyrrer dette på noen som helst slags måte?

- Frontsett (blir Focal. Har vert bestemt lenge om jeg først skulle gå for frontsett til den)

- Ny spiller. Pioneer spiller til rundt 1600kr? :-)

- SUB 10" eller 12". Her holder det vel med en 10" i en såpass liten bil? Skal ha en her som kan spille bra til ROCK og litt mer heavy metal osv. :) Det vil si jeg ikke trenger noen sub med lange og dyype basstoner.

- Ledninger osv. som trengs.

Hadde vert greit om dere fant en passende sub til meg som er ferdig bygd i kasse. Har folk rundt meg som klarer å bygge osv. men vil ikke gjøre dette så veeeldig avansert :p

Du kan kjøpe en større forsterker til å drive alt, siden du ikke skal ha noe mega-anlegg er det kanskje det beste i ditt tilfelle. Du må da ha en forsterker med flere kanaler, men du vil ikke få noe monster effekter i forhold til pris.

Her har du en spiller som holder i massevis.

Ganske sikker på at en 10'' holder i massevis til ditt bruk, dessuten er det ikke slik at en 10'' automatisk spiller lavere enn en 15'' feks. Men du sparer jo endel plass da. Det å bygge kasse er veldig enkelt, det følger nok med tegninger også får du uansett endel hjelp her hvis du spør. Du får bedre lyd for mindre penger så jeg hadde vurdert det ihvertfall. ;)

Headunit legger jeg meg ikke borti da dette ikke er sååå viktig når du kjører all lyd igjennom egen forsterke. Da går det mer på funksjonallitet og utseende som teller.
:roll: Endret av Tmz
Lenke til kommentar
Hehe, her kom det mye rart ja, og jeg må si jeg støtter Tmz her, en 10" slår ikke raskere/fastere enn en 12" hvis den har "riktig" forsterker, det er bare tull...

6x9 i hatthylla sammen med en basskasse baki, er aldri noen suksess, og har du et ok frontsett montert RIKTIG, så vil det gi et mye mere riktig lydbilde, det er tross alt foran du sitter å kjører... Skal man på død og liv ha høyttalere baki, så bør disse fades ned, slik at man ikke hører dem foran.

Å sammenligne bilstereo med hjemmekino, blir også helt feil, da de ferreste har surround i bilen... Det er forøvrig veldig få som konkurerer innen bilstereo som har høyttalere baki, som høres foran i bilen.

Og til han som er fornøyd med ræva 6x9 i hatthylla, sammen med noe crap fra rockford baki... du bør seriøst få sjekket hørselen din, og prøve å få høre på noe som virkelig låter bra :D

Må rette litt på Tmz da, for det er ikke LOWpass filteret han skal bruke på fronthøyttalerene, men HIGHpass filteret, og da tipper jeg han kan få betraktelig mere trøkk i frontsettet sitt, selv om det er det orginale ;)

Som sakt, det er smak og behag. Jeg kan ikke fordra bare frontsett, for jeg føler at det ikke blir nok lyd i bilen.

Og er btw enig med den dere, 6x9 i hattehylla med basskasse baki. Det er bare tull. Men så har jeg ikke sub i bilen min da ;)

Lenke til kommentar

Er enig jeg, vil ha litt lyd bakfra selv, men de er tonet ned og lyden kommer hovedsakelig forfra. Men når det blir skrevet ting som rett og slett er feil, som f.eks at 6*9 høytalere i hattehylla gir et bedre lydbilde og at 10'' spiller raskere enn større elementer må det være lov til å si ifra så trådstarter slepper å gjøre noen bomkjøp. Hvis du kunne velge så vil du vel heller ha kun lyd forfra enn kun lyd bakfra? Jeg skal innrømme at jeg kanskje satt det litt på spissen, men prøver bare å hjelpe trådstarter best mulig her.

Jeg mente selvfølgelig highpassfilter og ikke lowpassfilter til høytalerne, gikk litt i surr her hehe. :)

Lenke til kommentar
Er enig jeg, vil ha litt lyd bakfra selv, men de er tonet ned og lyden kommer hovedsakelig forfra. Men når det blir skrevet ting som rett og slett er feil, som f.eks at 6*9 høytalere i hattehylla gir et bedre lydbilde og at 10'' spiller raskere enn større elementer må det være lov til å si ifra så trådstarter slepper å gjøre noen bomkjøp. Hvis du kunne velge så vil du vel heller ha kun lyd forfra enn kun lyd bakfra? Jeg skal innrømme at jeg kanskje satt det litt på spissen, men prøver bare å hjelpe trådstarter best mulig her.

Jeg mente selvfølgelig highpassfilter og ikke lowpassfilter til høytalerne, gikk litt i surr her hehe. :)

Grei den. Men jeg har ikke nevnt til trådstarter at han burde ha seg 6x9 høgtalere baki, om det var meg du reffererte til. Skal han ha sub, så blir det bedre med 6.5" eller 5.25", alt etter hva som passer..

Lenke til kommentar

Hmm, takk for mange gode tips. Da er det bare å finne ut hvor store høytalere det er originalt, orker ikke begynne å modifisere for å få plass :p

Så får vi vente og se hva som kommer inn av penger osv. til bursdagen :) Har jo andre planer utenom lyd i bilen og, men føler nesten at lyd må prioriterest! ;)

Lenke til kommentar

Med biskop sitt forslag, så får du et knallbra frontsett, og med seas sub så blir det meget bra, men jeg tror jeg ville valgt 1stk 12" seas istede, og gidder du ikke bygge kasse selv, så har dynabel det også ferdig...

Du kan klare deg med 1 forsterker, men den må det være bra kraft i, og da kommer du ikke utenom denne: http://www.elutstyr.no/product_info.php?cP...roducts_id=1833 som er et "monster" av en forsterker til den prisen ;)

Dynabel.no har ikke den forsterkeren i utvalget sitt lenger,men de kan sikkert skaffe den, og du burde fint kunne klare å få dette med kabler for under 10K

Hvor i landet bor du foresten?

Endret av cossiemk1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...