Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

Skal ha mere kraft i lydbildet på ein Audi A3 2000mod.

Nutjob

Anbefalte innlegg

Hei! Har nettopp kjøpt meg min første bil. Ein Sølv Audi A3 2000mod. Bilen er veldig, veldig grei osv. den, men vil ha litt mere trøkk i lydbildet. Høgtalarane i bilen gjer ein grei lyd sånn reint diskant messig sett, men taklar bass tonar dårleg. I tillegg treng eg ny spelar, då den som står i, ikkje har AUX inngang, og eg synes at det er eitt must.

Musikktypen eg kjem til å spele mest er Rock, Metal, Heavy Metal/Rock. Kjem sikkert til å spele noko trance og, sidan mange kompisar høyrer på det, men dette skal ikkje prioriterast så mykje. Treng difor ein sub som gjev ein stram og rask bass tone, og ein grei spelar(foretrekker Pioneer) med AUX inngang.

Kan finne det som passar best for meg? Har dårlig økonomi etter kjøpet av bilen, så skal ikkje ha dyre greiene, men vil ha litt kvalitet. Poenget er at eg kanskje ikkje treng DEN store suben for å få godt resultat i ein så liten og kompakt bil som A3? :)

Takkar på forhand for alle svar :)

Mvh

Zaltatov

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Sånn jeg har forstått det er høytalerene i audi ganske gode og leverer mye lyd. Det å bare bytte ut headuniten til en med kraftigere forsterker vil gjøre stort utslag. Begynn med dette, hvis det ikke blir nok. Ville jeg venta til jeg hadde 8-10k til overs og kjøpt inn skikkelig lyd!

Lenke til kommentar

vel, nå har ikke original elementa god trøkk i basstonen. Derfor kunne jeg tenkt meg ein sub som gjev trykk inn i bildet. Tenkte da på å kjøpe "headunit", forsterker og sub(i kasse, orker ikke ordne kasse selv).

Er litt usikkert kva pris eg vil legge meg på, men er vel mulig å få grei kvalitet og lyd som ikkje er så dyrt når eg "kun" skal ha det som eg skriver over her. :) Men for å seie ein pris; rundt 3000kr, kan nok strekke meg lenger om nødvendig :)

EDIT: Tenkte iallefall på denne spilleren: Pioneer DEH-2120UB

Ikkje så dyr, men er vel langt betre enn originalen som er noko Blaupunkt opplegg, absolutt elendig spelar. Som nemnt er AUX viktig, det har denne. Er denne spelaren god nok? :) om den er det treng eg fortsatt forslag til sub og forsterker som saman med spelaren skal komme på rundt den prisen eg har nemnt. :)

Endret av Zaltatov
Lenke til kommentar
Jeg ville trolig gått for noe litt dyrere/bedre, men jeg har ikke forslag til hva! :p

Men som sagt, en kompis av meg hadde A6. Lyden var ganske tam med orginal unit, men når han fikk inn en skikkelig headunit, så ble det veldig bra!

årsmodell var det? Så det kan hjelpe betydelig bare ved å bytte den?

Lenke til kommentar
Husker ikke, men det var den før de fikk chrom list rundt grillen i leppa forran. Og jo, det kan hjelpe mye! Jeg ville lagt 2-2k5 i en headunit og se hva det hjelper ;)

hmm, risikabel å bruke så mye bare på en headunit om det ikke er store forskjelen :p klart det blir forskjel, men lurer på om jeg får mere i utbytte av å kjøpe headunit, forsterker og sub for rundt 4k :p trenger mere hjelp videre her nå :p ingen andre som har noe klokt å si? ^^

Lenke til kommentar

INGEN spiller har kraftig forsterker, så forsterker til fronthøyttalerene trenger du uansett.

Kjøp deg en skikkelig spiller med en gang, det trenger ikke bli så dyrt fra "rette" plassen: http://www.pixmania.com/no/no/2684979/art/...p3-usb-deh.html

Så kjøper du en 2kanals forsterker til fronthøyttalere, denne feks: http://www.elutstyr.no/product_info.php?cP...roducts_id=3043

Etter dette så sprekker budsjettet ditt, så du må kanskje spare opp litt før du går videre.

Knallbra hi-fi sub: Seas lotus 12" http://www.mamut.net/dynabel/subdet158.htm

Og da trenger du en monoforsterker på minst 500w rms til en slik sub ;)

Lenke til kommentar

Hør på cossie, du får ikke ordentlig trykk i midtbassene uten ekstern forsterker. Demping er også viktig, men det er vel ganske bra orginalt i en såppass ny audi. I tillegg får du da low-pass filter, så du kan spille høyere uten forvrengt lyd, dvs kutte ut frekvensene under 50-80hz. Høytalere er ikke egnet til å spille så lave frekvenser uansett så det bør du isåfall kjøpe en egen subwoofer til, men da sprekker budsjettet ditt ganske kraftig. Jeg fraråder deg sterkt å kjøpe spiller,forsterker og sub til 4k, du får mest for pengene ved å kun oppgradere frontsettet, skal du ha mer må du nok legge litt mer penger i det.

Du kan få en grei basspakke til rundt 4-5000, spørs litt hva du er ute etter, men det kommer endel ekstra kostnader som de fleste ikke regner med i form av kabler, kabelsko, sikringer osv. Blir fort tusenlappen og vel så det ekstra. ;)

Lenke til kommentar
INGEN spiller har kraftig forsterker, så forsterker til fronthøyttalerene trenger du uansett.

Det er forsovet rett det, men det vel ingen som har påstått det.. Det vi sier at høytalerene trolig kan levere mye mer enn det de gjør med nå værende headunit, derfor anbefaler vi å bytte denne først og som om det trengs mer..

Lenke til kommentar

Hoho, moro, har en A3 2000 mod selv, og har oppgradert med to stk 6x9 i hattehylla, (Elendig kvalitet) for å få litt bedre lydbilde, og en massiv Rockford Foosgate basser i bagasjerommet med 2x12" som får det til å riste en god del mer enn det som er nødvendig. Siden du sier du hører mest på rock osv, vil jeg kanskje anbefale en 10", da denne slår litt raskere, og er litt "fastere", i motsettning til hva man trenger når man skal spille de dypeste tonene i techno, trance, osv. Men kan virkelig anbefale høyttalere i hattehylla, jeg har kun de orginale frentsettet, men har mer enn grei nok lyd med mine 6x9 i hattehylla. ;)

Lenke til kommentar

Sant at den bør byttes ut, men er ikke vits å bruke mer penger en nødvendig. Den pioneer spilleren har det han trenger så si meg hvorfor skal han da bruke tusenlappen ekstra på en spiller? Mye bedre å legge det i en bedre forsterker, eventuelt ny sub senere.

Bare for å gjøre en ting klart, 10'' slår ikke raskere, det er bare tull. 6*9 i hattehylla er ihvertfall ikke noe vits, du vil få mye bedre resultat om du oppgraderer lyden forran i bilen. Kjenner mange som har dette, men har tilgode å høre noe som låter bra. De som synes det låter bra har somregel ikke hørt et ordentlig komponentsett, skal du først bytte ut høytalere så bytter du ut de forran. ;)

Lenke til kommentar

Så 6x9 i hatte hylla er ihvertfall ikke noe vits? Hvis du faktisk leser litt før du lirer av deg såpass med dritt, så ser du at trådstarteren ikke har så mye penger å bruke på et skikkelig komponentsett, som fort koster en 4 lapper UTEN forsterker, derfor vil jeg si at noen billige 6x9 og en billig forsterker til og drive di er en bedre oppgradering til lydbildet enn... vel, ingenting.

Nei, de slår ikke raskere, men de slår fastere, og mer presist når det kommer til f.eks. raske trommer enn det la oss si en 12" gjør, du hører hvert individuelt slag bedre, istedet for og høre en jevn during med slag i, hvis jeg forklarer meg rett.

Iallefall det min erfaring tilsier, men jeg er ikke så veldig høyt oppe i de greiene der, så for all del, drit i det jeg sier, men jeg hadde heller satt inn to høyttalere i hattehylla nå enn å ventet en god stund å kjøpe et skikkelig komponetsett, heller høyttalere i hattehylla nå og vente enda lengere med et skikkelig komponentsett, og sett det ann om du gidder og bruke så mye mer penger på det.

Skål.

Lenke til kommentar

Selvfølgelig har jeg lest hva han skriver, jeg skjønner ikke helt hvor du tar ting fra, du får da komponentsett i alle prisklasser som alt annet, feks. dette. Synes ikke akkurat det at noen 6*9 høytalere er bedre enn ingenting er noe godt grunnlag til å kjøpe, ihvertfall ikke når du får bedre resultat med et komponentsett forran som jeg påpekte ikke trenger å koster skjorta.

12'' slår akkurat like presist, kjapt kall det hva faen du vil som en 10'' med riktig forsterker.

Lenke til kommentar
Bare for å gjøre en ting klart, 10'' slår ikke raskere, det er bare tull. 6*9 i hattehylla er ihvertfall ikke noe vits, du vil få mye bedre resultat om du oppgraderer lyden forran i bilen. Kjenner mange som har dette, men har tilgode å høre noe som låter bra. De som synes det låter bra har somregel ikke hørt et ordentlig komponentsett, skal du først bytte ut høytalere så bytter du ut de forran. ;)

Tull. Dette er smak og behag sak. Jeg selv har både frontsett(Focal komponentsett), og Focal 6.5 på hattehylla, med en kraftig 4-kanals Cadence forsterker på. Poenget mitt er at jeg selv klarer ikke å bare ha lyd framme, jeg er ute etter det store lydbildet, nett som heimekinoen i stua. Bare frontsett vil da si, bare fronghøgtalara ved tv'en.

Dette er det mange som har forskjellige meninger om, det vet jeg. Men det er bare usaklig å skrive at å kjøre 6x9 i hattehylla er bare usaklig.

Har selv såtte på med biler med bare frontsett, og det synst jeg ikkje spiller noe særlig imponerande.

Men som sakt, du kan ikke si hva som er rett og gale her, det er hva folk er ute etter..

Lenke til kommentar
Selvfølgelig har jeg lest hva han skriver, jeg skjønner ikke helt hvor du tar ting fra, du får da komponentsett i alle prisklasser som alt annet, feks. dette. Synes ikke akkurat det at noen 6*9 høytalere er bedre enn ingenting er noe godt grunnlag til å kjøpe, ihvertfall ikke når du får bedre resultat med et komponentsett forran som jeg påpekte ikke trenger å koster skjorta.

12'' slår akkurat like presist, kjapt kall det hva faen du vil som en 10'' med riktig forsterker.

Og 6x9 i hattehylla er feks mye enklere å installere i bilen enn et komponentsett framme.

Lenke til kommentar

Hehe, her kom det mye rart ja, og jeg må si jeg støtter Tmz her, en 10" slår ikke raskere/fastere enn en 12" hvis den har "riktig" forsterker, det er bare tull...

6x9 i hatthylla sammen med en basskasse baki, er aldri noen suksess, og har du et ok frontsett montert RIKTIG, så vil det gi et mye mere riktig lydbilde, det er tross alt foran du sitter å kjører... Skal man på død og liv ha høyttalere baki, så bør disse fades ned, slik at man ikke hører dem foran.

Å sammenligne bilstereo med hjemmekino, blir også helt feil, da de ferreste har surround i bilen... Det er forøvrig veldig få som konkurerer innen bilstereo som har høyttalere baki, som høres foran i bilen.

Og til han som er fornøyd med ræva 6x9 i hatthylla, sammen med noe crap fra rockford baki... du bør seriøst få sjekket hørselen din, og prøve å få høre på noe som virkelig låter bra :D

Må rette litt på Tmz da, for det er ikke LOWpass filteret han skal bruke på fronthøyttalerene, men HIGHpass filteret, og da tipper jeg han kan få betraktelig mere trøkk i frontsettet sitt, selv om det er det orginale ;)

Endret av cossiemk1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...