Gå til innhold

[Løst]Partition Magic reparerte harddisken i stykker (!)

TBJ

Anbefalte innlegg

Hei

Jeg sliter nå med en harddisk, Samsung SP T166 500GB, som jeg ikke lenger får tilgang til.

Harddisken består av 3 partisjoner:

1. OS (100% uinteressant)

2. Personlig (som jeg vil ha igjen)

3. Spill (noen savinger jeg vil ha tilbake)

Jeg skulle bruke PartionMagic til å gi med litt større plass på C, men så dukket det opp en feilmelding (som jeg dessverre ikke leste...) og jeg trykket fiks feilen (alternativ PM gav meg).

Maskina bootet, men stoppet etter at Windows XP hadde begynt å boote (altså den klarer å lese innholdet litt...)

Så etter ca. 5 min. gir den blåskjerm og er frekk nok til å melde:

0x0000007B (0xBA4C3524,0xC0000034,0x00000000,0x00000000)

Setter jeg harddisken i en annen maskin jeg har (som tilleggs-HD), vil den ikke engang gi bilde (altså maskina starter ikke),

Kobler jeg til harddisken i USB på min maskin (med OS på ny HD), står det at den finner harddisken (sier den nederst til høyre), men ingen harddisk dukker frem i utforser.

Hvis jeg prøver å installere Windows på nytt på den, så begynner Windows CDen å boote, skjermen blir sort og ingenting skjer

Jeg misstenker at noe har skjedd med .. "tabellverket" (eller hva det heter) på harddisken.

Har du noen ide om programmer som kan hjelpe meg?

Jeg er livredd for å teste ut programmer uten å være sikker på hva jeg gjør.

Endret av TBJ
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Det er noen som kaller det programmet for 'Partition Tragic', er kanskje en grunn til det.

Foreslår at du sletter MBR (hvor partisjonstabellen ligger), da bør du kunne få koblet til disken som en lagringsdisk. Hvis ikke, må det være noe fysisk galt med disken.

Disken vil da være 'Utildelt', så du får ikke lest noe direkte. Du må bruke recovery program, som GetDataBack.

Her er en tråd om å slette MBR: https://www.diskusjon.no/index.php?showtopic=991661

Lenke til kommentar

Du kunne jo prøve å laste ned en LiveCD med linux på og boote opp maskinen på denne for å se om du da fikk kontakt med disken.

Både ubuntu og andre distribusjoner kan kjøres fra livecd, eller finnes det jo ultimate eller feather linux.

uansett:

Du bør være forsiktig med alle operasjoner som potensielt skriver til disken, for å unngå at data overskrives...

Setter jeg harddisken i en annen maskin jeg har (som tilleggs-HD), vil den ikke engang gi bilde (altså maskina starter ikke),

Husket du å sette den som slave?

Endret av oldis
Lenke til kommentar
Det er noen som kaller det programmet for 'Partition Tragic', er kanskje en grunn til det.

Foreslår at du sletter MBR (hvor partisjonstabellen ligger), da bør du kunne få koblet til disken som en lagringsdisk. Hvis ikke, må det være noe fysisk galt med disken.

Disken vil da være 'Utildelt', så du får ikke lest noe direkte. Du må bruke recovery program, som GetDataBack.

Her er en tråd om å slette MBR: https://www.diskusjon.no/index.php?showtopic=991661

MBR slettet og GetDataBack er startet.

Men ... har et spørsmål vedr. GetDataBack.

Hvilket alternativ bør jeg velge her?:

GetDataBack.jpg

Jeg mener å huske at harddisken var partisjonert slik:

C: Ca. 30GB

D: Ca. 50GB

E: Resten

HD totalt: 500GB

Jeg er usikker på størrelsene, men dette er i alle fall hva jeg tror de var.

Edit:

Når jeg tenker enda bedre etter, så hadde jeg 4 partisjoner og de kan stemme at de var på de størrelsene som GetDataBack gir meg som alternativ.

Altså jeg velger alternativ 2 (der jeg hadde det jeg savner mest).

Endret av TBJ
Lenke til kommentar

Yessss :w00t:

Det ser ut som jeg får tilbake ALT.

Det viktigste er allerede kopiert ut.

THX!! :thumbup::yes:

PS!

Hvilket partisjonsverktøy bør jeg kjøpe som erstatning til 'Partition Tragic'?

Den tørr jeg ikke lenger å bruke.

Lenke til kommentar
Yessss :w00t:

Det ser ut som jeg får tilbake ALT.

Det viktigste er allerede kopiert ut.

THX!! :thumbup::yes:

PS!

Den tørr jeg ikke lenger å bruke.

Paragon Software Group produktene er solide. (Partition Manager & Harddisk Manager programmene)

Har brukt deres i noen år nå på alt mellom win 2000 - Windows 7 (NTFS & FAT32).Dette både privat og i jobb sammenheng.

Lenke til kommentar

Flott at det ordnet seg for deg!

1. Være forsiktig med slike programmer generelt.

2. Passe på å ta backup av viktige data (bilder og annet som du ikke kan rekonstruere)før du setter i gang.

Selv har jeg hatt god erfaring med gparted. gparted (Gnome Partition Editor) finnes med på de fleste linux liveCD, f.eks. ubuntu.

Du brenner da en CD som du booter opp på.

Pass på å bruke så ny versjon som mulig. Og pass for all del på at du leser alle dialogbokser grundig før du klikker "Sett i gang og endre partisjonstabellene mine."

Har brukt den for å resize både linux ext3 og windows ntfs partisjoner.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...