Rainy Skrevet 13. august 2009 Del Skrevet 13. august 2009 (endret) Jeg har nå bestemt meg (tror jeg) for et 1000D, og er derfor interessert i å få høre noen brukererfaringer med dette kameraet. Hvor fåes dette kameraet rimeligst? Og hva slags minnebrikke bør jeg kjøpe? Er jo så stor variasjon i prisen på disse. Endret 14. august 2009 av Rainy Lenke til kommentar
Erix1 Skrevet 14. august 2009 Del Skrevet 14. august 2009 vel - kan hjelpe med priser ... helt fersk selv..og nettopp fått meg mitt første kamera ever!! og det ble 1000d. Er tilhenger av pent brukt utstyr, og ser at på finn kan du gjøre bra kjøp. Feks Denne Eller denne eller hva med en ny en, med IS linse fra butikk Når det gjelder minnekort ble jeg anbefalt Sandisk SDHC Extreme III 8GB. Den har opptil 30mb skriv/les hastighet.. og er solid.. koster jo en del mer enn andre brikker.. men jeg stoler på dissa som kan detta og gikk for den selv.. Du finner den her Så får jeg (og forhåpentlighvis andre ) komme med erfaringer etterhvert.. Lenke til kommentar
Rainy Skrevet 14. august 2009 Forfatter Del Skrevet 14. august 2009 vel - kan hjelpe med priser ... helt fersk selv..og nettopp fått meg mitt første kamera ever!! og det ble 1000d.Er tilhenger av pent brukt utstyr, og ser at på finn kan du gjøre bra kjøp. Feks Denne Eller denne eller hva med en ny en, med IS linse fra butikk Når det gjelder minnekort ble jeg anbefalt Sandisk SDHC Extreme III 8GB. Den har opptil 30mb skriv/les hastighet.. og er solid.. koster jo en del mer enn andre brikker.. men jeg stoler på dissa som kan detta og gikk for den selv.. Du finner den her Så får jeg (og forhåpentlighvis andre ) komme med erfaringer etterhvert.. Du fåt komme med erfaringer når du har skutt noen bilder. Når det gjelder prisene du fant, synes jeg ikke de var vedlig gode tilbud. Har funnet kamera med IS linse til under 4500, og bra pakktilbud til under 4000. Hvor kjøpte du ditt, og til hvilken pris? Lenke til kommentar
Erix1 Skrevet 14. august 2009 Del Skrevet 14. august 2009 Du fåt komme med erfaringer når du har skutt noen bilder. Når det gjelder prisene du fant, synes jeg ikke de var vedlig gode tilbud. Har funnet kamera med IS linse til under 4500, og bra pakktilbud til under 4000. Hvor kjøpte du ditt, og til hvilken pris? Vel- litt brukt med is linse til 3000 synes jeg var bra.. Jeg kjøpte meg en pakke på elprice.. fikk med bag - digital fotoramme - canon bok - 4 gb minnekort av den "billige" typen og 1000d - + 18-55 (uten is) og 55-200 (uten is) til 4500,- Og JA - jeg pruta meg grønn... ;-) - og for en bommert.. kunne jo spart mye på å bare kjøpt huset..og heller kjøpt BRA linser utenom.. Lenke til kommentar
PCBerg Skrevet 14. august 2009 Del Skrevet 14. august 2009 Kjøp detta:( På Japanphoto.no. Døm har alt inne på lager!) Canon Eos 1000d kamerahus ca. 3300,- Tamron 18-200mm f/3,5-5,6 objektiv ca. 1700,- 4 GB SDHD minnekort ca. 400,- Snutebag ca. 400,- Anbefaler alt på det sterkeste! Lenke til kommentar
Rainy Skrevet 14. august 2009 Forfatter Del Skrevet 14. august 2009 Og jeg som trodde jeg endelig hadde bestemt meg.. Så begynner jeg å se på Olympus E-420 og E-520. Hvordan er disse kameraene i forhold til 1000D? Pokker altså, må se til å få bestemt meg! Lenke til kommentar
tomsi42 Skrevet 14. august 2009 Del Skrevet 14. august 2009 Jeg selv ville ha valgt Olympus fremfor Canon. Noe jeg selv faktisk har gjort; jeg har nå både Olympus og Canon. Begynte med Canon, men har nå skaffet meg en del Olympus utstyr. Jeg har en E-420 som er valgt pga. størrelse - den er virkelig kompakt. E-520 er noe større og har et bedre grep enn EOS 1000D. I tillegg har E-520 innebygget bildestabilisering i huset; slik at du får bildestabilisering på alle objektivene. Olympus har også jevnt over bedre kvalitet på kit-objektivene enn Canon. IS utgaven til Canon EF-S 18-55mm er mye bedre enn forgjengeren (den uten IS); men det er meldt om en del variasjoner i kvalitet med den nye også. Tom Lenke til kommentar
Rainy Skrevet 14. august 2009 Forfatter Del Skrevet 14. august 2009 Jeg selv ville ha valgt Olympus fremfor Canon. Noe jeg selv faktisk har gjort; jeg har nå både Olympus og Canon. Begynte med Canon, men har nå skaffet meg en del Olympus utstyr. Jeg har en E-420 som er valgt pga. størrelse - den er virkelig kompakt. E-520 er noe større og har et bedre grep enn EOS 1000D. I tillegg har E-520 innebygget bildestabilisering i huset; slik at du får bildestabilisering på alle objektivene. Olympus har også jevnt over bedre kvalitet på kit-objektivene enn Canon. IS utgaven til Canon EF-S 18-55mm er mye bedre enn forgjengeren (den uten IS); men det er meldt om en del variasjoner i kvalitet med den nye også. Tom Kan du fortelle litt om hvordan bildekvaliteten er på de forskjellige kameraene? Om det blir |000D blir det med IS objektiv. Jeg kommer til å ta mest bilder av mennesker i sitt miljø og noe natur, TROR jeg. Skal sies også at E-420 ligger på rundt 2900 med et 14-42mm objektiv, mens E-520 koster ca 1000 over og 1000D ennå 500 til - i alle fall de prisene jeg har funnet. (Pris har altså litt å si) Lenke til kommentar
tomsi42 Skrevet 14. august 2009 Del Skrevet 14. august 2009 Ut i fra min erfaring, så vil bildekvaliteten være rimelig lik. Ihvertfall hvis du tar deg tid til å stille inn kameraet korrekt og er villig til å etterbehandle bildene. Hvis du ikke liker å gjøre noe særlig med bildene etter at du har tatt de; så er nok Olympus et bedre valg, da det er rimelig lett å sette de opp slik at du får JPEG'er du blir fornøyd med. Tom Lenke til kommentar
Rainy Skrevet 14. august 2009 Forfatter Del Skrevet 14. august 2009 Ut i fra min erfaring, så vil bildekvaliteten være rimelig lik. Ihvertfall hvis du tar deg tid til å stille inn kameraet korrekt og er villig til å etterbehandle bildene. Hvis du ikke liker å gjøre noe særlig med bildene etter at du har tatt de; så er nok Olympus et bedre valg, da det er rimelig lett å sette de opp slik at du får JPEG'er du blir fornøyd med. Tom Ser ut til at du kanskje klarer å hjelpe meg til en endelig beslutning her. Mindre etterbehandling og lavere pris liker vi. Lenke til kommentar
tomsi42 Skrevet 14. august 2009 Del Skrevet 14. august 2009 Anbefaler deg å komme i en butikk og se på de forskjellige kameraene. Og ta og føle på de: det hjelper ofte på beslutningsprosessen Tom Lenke til kommentar
Spook Skrevet 15. august 2009 Del Skrevet 15. august 2009 Det er fort gjort å bli litt "lurt" i en bestemt retning når man bare fokuserer på de positive sidene ved et bestemt kamera(system). Personlig så synes jeg Olympus blir litt for lite. Ikke fordi jeg på død og liv må ha et så stort og "macho" kamera som mulig men fordi jeg har relativt store hender. Jeg har derfor problemer med å finne et godt grep når jeg holder Olympus Ex20. Jeg skyter også mye med relativt store telezoomer og et Olympus Ex20 vil ikke balansere disse særlig bra. Men nå er jo ikke EOS 1000D noe særlig større uansett. Jeg lånte et E520 for en tid tilbake og det som skuffet meg mest var den dårlige ytelsen på høy ISO. Jeg vil tro dette skyldes den lille billedbrikken som Olympus bruker, her er det fysikkens lover som gjelder. Pga størrelsen på kameraet så ble jeg også sliten i fingene av å holde kameraet. Dernest så synes jeg det ble litt lite med kun 3 autofokuspunkter og søkeren hadde for liten forstørrelse etter min smak. Jeg hadde også litt problemer med å finne frem i menystrukturen til Olympus men det er helt sikkert en tilvenningssak. Men bortsett fra dette så var jeg godt fornøyd med Olympus E520. Lenke til kommentar
Rainy Skrevet 16. august 2009 Forfatter Del Skrevet 16. august 2009 Nå har jeg ikke så store hender, men synes nok kanskje at grepet på 1000D var noe helt annet enn på E-420. Hvor mye bør et demokamera av typen E-420 med kitobjektiv koste? Tenker at pris, størrelse og selvsagt kvaltet er faktorene som bestemmer for meg. Kameraet skal brukes mest til å ta bilder av mennesker(familiebilder pluss noe "for moro skyld") og noe natur. Lenke til kommentar
jpsalvesen Skrevet 18. august 2009 Del Skrevet 18. august 2009 Nå har jeg ikke så store hender, men synes nok kanskje at grepet på 1000D var noe helt annet enn på E-420.Hvor mye bør et demokamera av typen E-420 med kitobjektiv koste? Tenker at pris, størrelse og selvsagt kvaltet er faktorene som bestemmer for meg. Kameraet skal brukes mest til å ta bilder av mennesker(familiebilder pluss noe "for moro skyld") og noe natur. Nytt E-420-kit går for 2885 kr hos Japan Photo. Synes .. 2500? 2600? for et demobrukt E-420 høres ut som en bra deal for begge parter. Lenke til kommentar
Rainy Skrevet 18. august 2009 Forfatter Del Skrevet 18. august 2009 Nå har jeg ikke så store hender, men synes nok kanskje at grepet på 1000D var noe helt annet enn på E-420.Hvor mye bør et demokamera av typen E-420 med kitobjektiv koste? Tenker at pris, størrelse og selvsagt kvaltet er faktorene som bestemmer for meg. Kameraet skal brukes mest til å ta bilder av mennesker(familiebilder pluss noe "for moro skyld") og noe natur. Nytt E-420-kit går for 2885 kr hos Japan Photo. Synes .. 2500? 2600? for et demobrukt E-420 høres ut som en bra deal for begge parter. Fikk tilbud om å kjøpe til 2500. Lenke til kommentar
festen Skrevet 18. august 2009 Del Skrevet 18. august 2009 (endret) Nå har jeg ikke så store hender, men synes nok kanskje at grepet på 1000D var noe helt annet enn på E-420.Hvor mye bør et demokamera av typen E-420 med kitobjektiv koste? Tenker at pris, størrelse og selvsagt kvaltet er faktorene som bestemmer for meg. Kameraet skal brukes mest til å ta bilder av mennesker(familiebilder pluss noe "for moro skyld") og noe natur. Nytt E-420-kit går for 2885 kr hos Japan Photo. Synes .. 2500? 2600? for et demobrukt E-420 høres ut som en bra deal for begge parter. Fikk tilbud om å kjøpe til 2500. Det er så billig at jeg hadde slått til selv om det fungerte greit. Det jeg ikke likte på denne modellen er at viewfinderen er så liten sammenlignet med på andre kamera jeg har prøvd. Endret 18. august 2009 av festen Lenke til kommentar
Rainy Skrevet 18. august 2009 Forfatter Del Skrevet 18. august 2009 Det er så billig at jeg hadde slått til selv om det fungerte greit. Det jeg ikke likte på denne modellen er at viewfinderen er så liten sammenlignet med på andre kamera jeg har prøvd. Slo til på den, rimelig nybegynnerkamera. Eneste er at jeg også bør ha meg et kompaktkamera siden mitt gamle tok kvelden for litt siden. Vet bare ikke hva som er en god kombo ennå. Lenke til kommentar
festen Skrevet 18. august 2009 Del Skrevet 18. august 2009 Det er så billig at jeg hadde slått til selv om det fungerte greit. Det jeg ikke likte på denne modellen er at viewfinderen er så liten sammenlignet med på andre kamera jeg har prøvd. Slo til på den, rimelig nybegynnerkamera. Eneste er at jeg også bør ha meg et kompaktkamera siden mitt gamle tok kvelden for litt siden. Vet bare ikke hva som er en god kombo ennå. Du har i det prinsippet noe av det samme som en PEN da til en brøkdel av prisen. Jeg har sett de selger endel modeller på elkjøp. Problemet med de er at de ikke har manuelle innstillinger. Jeg ville hatt en med et slikt hjul for å velge innstillinger. Det er visst ut. Lenke til kommentar
Spook Skrevet 18. august 2009 Del Skrevet 18. august 2009 Gratulerer med kjøp av kamera! Og, du trenger da ikke noe kompaktkamera nå som du har st skikkelig kamera. Dessuten så valgte du jo en forholdsvis liten modell så den er det jo ikke noe problem å ta med seg "overalt". Kjøp deg heller et "pancake" objektiv så får du kameraet ditt ned i de fleste jakkelommer. Happy shooting! Lenke til kommentar
Rainy Skrevet 18. august 2009 Forfatter Del Skrevet 18. august 2009 Gratulerer med kjøp av kamera! Og, du trenger da ikke noe kompaktkamera nå som du har st skikkelig kamera. Dessuten så valgte du jo en forholdsvis liten modell så den er det jo ikke noe problem å ta med seg "overalt". Kjøp deg heller et "pancake" objektiv så får du kameraet ditt ned i de fleste jakkelommer. Happy shooting! Valgte denne modellen til syvende og sist pga størrelse og pris. Men av erfaring så blir ikke dette kameraet med på fester, stranda osv. (Har hatt analogt før, som kun var med på spesielt utvalgte turer pga størrelse). Dessuten gidder ikke gubben i huset å drasse på noe mer enn et kompaktkamera. Og, ja, selv om jeg er nybegynner vil jeg ha muligheten til å stille inn manuelt. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå