Nevvis Skrevet 13. august 2009 Del Skrevet 13. august 2009 Kjører Gentoo x86_64 på min stasjonære pc, og tok nylig en oppdatering av kjernen fra 2.6.27-r8 til 2.6.29-r5. Problemet kom da desktop manageren starta (brukte slim). Dersom jeg trykker på tastaturet under booting av linux, kan jeg se at det blir registrert (bokstaver midt inni oppstartsteksten ), men når slim, eller gdm som jeg prøvde senere, starter, så kommer det intet input fra hverken tastatur eller mus. Den "streken" der man skriver inn brukernavn blinker, så tror ikke det er maskinen som har hengt seg. Klarer å boote opp både windows og den gamle kjernen uten problemer med tastaturet (grunnet krøll med nvidia-driver vil ikke X starte med den gamle kjernen). Tok oppdatering av hele systemet litt før jeg rekompilerte kjernen, men mener jeg rebootet uten problemer etter disse andre oppdateringene, dog skal jeg ikke garantere at noe av dette kanskje kan være årsaken. I single user mode vil maskinen ikke godta passorde mitt, men som sagt fungerer den gamle kjernen, så si fra om dere trenger noen logger e.l. Noen som har en løsning? Lenke til kommentar
HawP Skrevet 14. august 2009 Del Skrevet 14. august 2009 (endret) Virker som om det er X driverne til tastaturet og musa som ikke "samarbeider". Sjekk X loggen i /var/log, og for å lese loggen kan du trykke I (siden tastaturet tilsynelatende fungerer før X starter) når det står "Press 'I' for interactive boot" (husker ikke nøyaktig tekst), og så bekrefter du lasting/kjøring av alle start-script unntatt xdm. Da bør du kunne logge inn som root på tekst-konsollet. Sjekk så X loggen for å se om det skjer noe "unormalt" når den laster tastatur- og musdriveren... Problemet ditt høres litt kjent ut, jeg lurer på om ikke jeg hadde et tilsvarende/liknende problem en gang, men i såfall husker jeg ikke lenger hva som var årsaken og løsningen... Endret 14. august 2009 av HawP Lenke til kommentar
Nevvis Skrevet 14. august 2009 Forfatter Del Skrevet 14. august 2009 Takker for hjelpa! Var visst en "AllowEmptyInput" som måtte settes til "off" i xorg.conf. Tydeligvis en ny "feature" med Xorg, men hva hensikten med noe som som default blokkerer input er kan jeg ikke forstå. Lenke til kommentar
HawP Skrevet 14. august 2009 Del Skrevet 14. august 2009 Ah, ja da demret det litt. Jeg hadde også det problemet en gang husker jeg nå. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå