Gå til innhold

[Løst]Riks-TV / Get / CAM / Samsung / Forvirret

Anbefalte innlegg

Hei

Har seg slik at jeg bor på flaktveit i Bergen og før digital-tv kom hadde jeg kabeltv fra Get. Når digital-tv kom fikk jeg meg det fra Get, mottok en dekoder med kort og har vært strålende fornøyd med det hittil. Nå har det seg slik at jeg har kjøpt meg en Samsung LE40B535P7WXXE 40" LCD TV og jeg fant ut at Get sin dekoder boks ikke har HDMI.

Jeg må dermed oppgradere til en bedre dekoder som igjen koster kr/mnd. Dette vil jeg helst unngå og sikter derfor etter Riks-TV ettersom jeg har forstått at TVen min støtter Riks-TV sine kort i samsvar med en CAM-modul.

Jeg har nå lest på nettet en god time for å bli klok på dette men jeg føler det fortsatt er noen ubesvarte spørsmål. Jeg har forstått at Get bruker DVB-C som betyr at det er digital-tv via bakkenettet og man plugger antenne kabelen i veggen? Mens Riks-TV på sin side bruker DVB-T noe som krever antenne?

Hvis jeg altså da kjøper meg en CAM-modul og tegner abbo med Riks-TV så må jeg altså også ha en antenne, eller kan jeg plugge meg inn i veggen?

Så kommer ett siste spørsmål, hvilke CAM-modul bør jeg kjøpe og hvordan tegner jeg Riks-TV abbo uten dekoder? (på hjemmesiden deres fant jeg kun alternativer med dekoder). På hjemmesiden anbefaler de DENNE

DENNE derimot er mye billigere, vil den funke?

DENNE koster 1kr med 12mnd abbo, er det det beste å gå for da?

Håper noen er smartere enn meg og har greid å orientere seg i denne suppen, hovedspørsmålet er da som sagt om jeg trenger antenne eller om jeg kan plugge meg i veggen.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Hvis jeg altså da kjøper meg en CAM-modul og tegner abbo med Riks-TV så må jeg altså også ha en antenne, eller kan jeg plugge meg inn i veggen?

Du må ha antenne. Det nytter ikke å plugge seg inn på Get sin kabel.

Du må ringe RiksTV for å kjøpe abbonnement. De trenger serienummer på dekoderen (TV'en) din, så ha det klart før du ringer.

Lenke til kommentar

Heisann,

Jeg har også nylig kjøpt meg en Samsung LE40B535 og har Get. Jeg skjønner ikke helt hvorfor du må oppgradere til en dyrere Get-boks? Standard Get-boksen har da vitterlig SCART-kontakt bakpå? Kan du ikke bare koble til SCART-kontakten bakpå Samsung-en? Det gjorde jeg, og syntes bildet var fabelaktig. Nå har jeg forsåvidt gått over til Gets HD PVR boks, men det er ikke pga problemer med oppkobling, men at jeg ønsker mulighet for å ta opp programmer og for å se på HD-kanaler.

-foudre

Lenke til kommentar
Heisann,

Jeg har også nylig kjøpt meg en Samsung LE40B535 og har Get. Jeg skjønner ikke helt hvorfor du må oppgradere til en dyrere Get-boks? Standard Get-boksen har da vitterlig SCART-kontakt bakpå? Kan du ikke bare koble til SCART-kontakten bakpå Samsung-en? Det gjorde jeg, og syntes bildet var fabelaktig. Nå har jeg forsåvidt gått over til Gets HD PVR boks, men det er ikke pga problemer med oppkobling, men at jeg ønsker mulighet for å ta opp programmer og for å se på HD-kanaler.

-foudre

Koble opp med scart er ikke noe problem, men kvaliteten er deretter. Derfor er jeg mer intressert i og koble opp med HDMI noe standard Get-boksen ikke har.

Lenke til kommentar
HDMI blir vel ikke noe bedre enn SCART RGB på vanlig TV. HDMI trengs bare for HD.

Men hvis du ikke har slått på RGB så blir jo SCART dårlig.

Har noen HD kanaler og der ser jeg veldig stor forskjell på HDMI og SCART, har sett hos en venn som koblet opp dekoderen med begge deler og switchet frem og tilbake. Så faktisk litt forskjell på vanlig TV også ettersom bildet ble klarere og det virket nesten som at oppløsningen var høyere. Vet ikke om det er noen grenser på SCART kabelen.

Jeg vil uansett ha en dekoder med HDMI pga HD kanalene jeg har fått.

Lenke til kommentar

Bare slenger inn ett lite ekstra spørsmål i tråden siden det var mye aktivitet. Selv om det ikke står noen steder på Get sine hjemmesider, tror dere det hadde gått og puttet programkortet i en CAM modul og inn i TVen?

Jeg skjønner ikke helt hvorfor det ikke skulle funke, kortene de bruker er vel en standard greie? Men jeg regner vel nesten med at det ikke vil funke.

Lenke til kommentar

Bare for å legge til en siste ting: dinside.no testet nevnte TV, LE40B535, forrige uke og selv om jeg ikke off the top of my head husker nøyaktig hva de sa om saken husker jeg at det ble skrevet noe om Canal Digital / Get / osv. og CAM-modul. Sikkert verdt å skumme testen deres og se hva de hadde å si om CAM.

-foudre

...som fikk sin LE40B535 for fire dager siden og knapt klarer å slå av...

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...