Gå til innhold

Premier League 09/10

Latias

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Jeg savner Don Revie

En Leeds supporter, så koselig!

Vurderte både "the Don" (spesielt) og Joe Mercer som 10'ende mann, men måtte neste ha med Englands good-guy Sir Bobby. Ser ikke helt hvilke han skal gå inn for ellers på den lista, gjør du?

Taper bittelitt på fotballen han fremmet også i min bok. Leeds sine glansdager minner meg om en suksessrik utgave av Wimbeldon aka the crazy gang. Hunter, Bremer, Jack Charlton mfl.

Lenke til kommentar

Ser poenget ditt The Game, og skal ærlig innrømme selv at jeg ikke har nok kunnskap om folka på lista de for å ta en slik avgjørelse. Alle har oppnådd store bragder, inkludert Revie. Så som Leeds gutt tenker jeg automatisk Don Revie på en slik liste.

Lenke til kommentar

Kenny Dalglish bør også nevnes når det er snakk om store managere. Selv om han hadde en ganske middelmådig avslutning på karrieren i Celtic, står det respekt av det han oppnådde med Blackburn og Liverpool, samt den første sesongen hans med Newcastle.

Min topp fem vil nok være:

1. Alex Ferguson

2. Busby/Shankley/Paisley

5. Brian Clough

Klarer ikke sette rekkefølge på Busby, Shankley og Paisley. Mange vil nok rangere Paisley under de to førnevnte, men det Paisley oppnådde på sine 9 sesonger i Liverpool er vanvittig imponerende. Vant serien seks ganger, og serievinnercupen 3 ganger.

Endret av OKMarius
Lenke til kommentar

Jeg syns hvertfall det er imponerende å komme på andreplass med Newcastle når han tok over midt i sesongen. De lå vel på fjerde eller femte når han tok over? Hva mener du med at Keegan hang igjen?

Alikevel ikke å legge skjul på at det var han som satt i stolen når nedgangstidene i Newcastle startet, selv om han hentet inn spillere som Given og Solano. Skal sies at han var svært uheldig med Shearer sine skader i perioden han var manager.

Endret av OKMarius
Lenke til kommentar

Kenny Dalglish bør også nevnes når det er snakk om store managere. Selv om han hadde en ganske middelmådig avslutning på karrieren i Celtic, står det respekt av det han oppnådde med Blackburn og Liverpool, samt den første sesongen hans med Newcastle.

Min topp fem vil nok være:

1. Alex Ferguson

2. Busby/Shankley/Paisley

5. Brian Clough

Klarer ikke sette rekkefølge på Busby, Shankley og Paisley. Mange vil nok rangere Paisley under de to førnevnte, men det Paisley oppnådde på sine 9 sesonger i Liverpool er vanvittig imponerende. Vant serien seks ganger, og serievinnercupen 3 ganger.

Paisley er ikke i nærheten av samme gate som Shanks eller Busby. Å hevde så er historieløst. Paisley tok over en "stormakt" akkurat som Dalglish og Fagan etter ham. Det var Shankley som gjorde Liverpool en stormakt, ikke Paisley - uansett om han vant 3 EC trofeer og mer enn sin forgjenger.

Shankley omtalte selv Busby som den største og han definitiv høgre på en liste enn Bob Paisley. Mannen satt i 24år+ og bygde tre storlag. Hans første var kanskje "ordinært", men likeså godt og vant med hyppig frekvens før 2.verdenskrig. Så kom bombingen av OT som etterlot United i ruiner. Hans andre generasjon vant ligaen med 11p forsprang med en gjeng "nittenåringer" som han kalte dem selv. The Busby Babes var verdens desidert beste lag og hadde garantert høvlet inn trofe på trofe. Sannsynligvis ville United ha vunnet EC opptil flere ganger bl.a. Så var det den famøse Munchen ulykken i 58' og måten han IGJEN startet på scrætch på 60-tallet. Munchen-ulykken og den påfølgene FAC finalen gjorde United til et lag "alle" sympatiserte med noe som senere har hengt ved og bidratt til å gjøre United til det ikonet det er idag. Busby kjøpte genialt og bygde det som utvilsomt er en av Uniteds mest gyllende årganger og kanskje det mest komplette lag noen klubb noen gang har skiltet med. Tre Ball'dor vinnere på samme lag, sammen med flere VM-vinnere og "stjerner" all over the place. Busbys hellige gral, Europacupen, ble vunnet i 68' med utklassingssifre over uslåelige Benfica med Eusebio i spissen. Verdens første gigastjerne og en av fotballens beste spillere all-time i George Best, samt målmaskiner som Denis Law og Sir Bobby Charlton herjet.

Shankley hentet opp en klubb med brukken rygg og gjorde dem til best i verden. Akkurat som Busby før ham.

Ferguson havner litt i mellom. United hadde ikke vunnet ligaen på en mannsalder og slet tungt midt på tabellen, men var fortsatt en "stormakt" i England grunnet fanskare og historie. Likevel er hans prestasjoner de mest ekstreme noensinne og i motsetning til Paisley kom han ikke til et dekket bord. Ikke et vondt ord om sistnevnte som utvilsomt er en av de største, men han er ikke av helt samme kaliber som de tre foregående.

Kenny Dalgish bør ikke nevnes i samme åndedrag som disse. En god fotballspiller som gjorde underverker med Blackburn som manager i en sesong. Ellers tok han over en gylden LFC generasjon og gav fra seg stafettpinnen rett før klubben gikk "i dass." Topp 20 ja, topp 10 nei.

Endret av The Game
Lenke til kommentar

Og hvorfor hevder du da samtidig at Ferguson er den mest legendariske personen i Engelsk fotball av både spillere og managerer?

Han er tross alt den største legenden i engelsk fotball gjennom tidene, uansett om vi snakker spiller eller manager.

Ja, jeg spurte her om dagen også, og jeg venter forsatt på svar.

Jeg synes paisley skal ha creds for at han nesten aldri feilet, han holdt laget på topp hele tiden. Det å forvalte sucess er vell noe at det vanskligeste.

Lenke til kommentar

Paisley er ikke i nærheten av samme gate som Shanks eller Busby. Å hevde så er historieløst. Paisley tok over en "stormakt" akkurat som Dalglish og Fagan etter ham. Det var Shankley som gjorde Liverpool en stormakt, ikke Paisley - uansett om han vant 3 EC trofeer og mer enn sin forgjenger.

Shankley omtalte selv Busby som den største og han definitiv høgre på en liste enn Bob Paisley. Mannen satt i 24år+ og bygde tre storlag. Hans første var kanskje "ordinært", men likeså godt og vant med hyppig frekvens før 2.verdenskrig. Så kom bombingen av OT som etterlot United i ruiner. Hans andre generasjon vant ligaen med 11p forsprang med en gjeng "nittenåringer" som han kalte dem selv. The Busby Babes var verdens desidert beste lag og hadde garantert høvlet inn trofe på trofe. Sannsynligvis ville United ha vunnet EC opptil flere ganger bl.a. Så var det den famøse Munchen ulykken i 58' og måten han IGJEN startet på scrætch på 60-tallet. Munchen-ulykken og den påfølgene FAC finalen gjorde United til et lag "alle" sympatiserte med noe som senere har hengt ved og bidratt til å gjøre United til det ikonet det er idag. Busby kjøpte genialt og bygde det som utvilsomt er en av Uniteds mest gyllende årganger og kanskje det mest komplette lag noen klubb noen gang har skiltet med. Tre Ball'dor vinnere på samme lag, sammen med flere VM-vinnere og "stjerner" all over the place. Busbys hellige gral, Europacupen, ble vunnet i 68' med utklassingssifre over uslåelige Benfica med Eusebio i spissen. Verdens første gigastjerne og en av fotballens beste spillere all-time i George Best, samt målmaskiner som Denis Law og Sir Bobby Charlton herjet.

Shankley hentet opp en klubb med brukken rygg og gjorde dem til best i verden. Akkurat som Busby før ham.

Ferguson havner litt i mellom. United hadde ikke vunnet ligaen på en mannsalder og slet tungt midt på tabellen, men var fortsatt en "stormakt" i England grunnet fanskare og historie. Likevel er hans prestasjoner de mest ekstreme noensinne og i motsetning til Paisley kom han ikke til et dekket bord. Ikke et vondt ord om sistnevnte som utvilsomt er en av de største, men han er ikke av helt samme kaliber som de tre foregående.

Kenny Dalgish bør ikke nevnes i samme åndedrag som disse. En god fotballspiller som gjorde underverker med Blackburn som manager i en sesong. Ellers tok han over en gylden LFC generasjon og gav fra seg stafettpinnen rett før klubben gikk "i dass." Topp 20 ja, topp 10 nei.

Du undervurderer Paisley. Liverpool var et bra lag når han tok over, men de var ikke verdens beste som du sier. I de siste 4 årene til Shankley ble serien bare vunnet en gang. Shankley la helt klart grunnmuren, men det var Paisley som gjorde Liverpool til verdens beste lag. Paisley var som Busby også en jævel på transfermarkedet. Dalglish, Souness, Alan Hansen, Ian Rush, McDermott, osv.

Forøvrig historieløst (;)) å hevde at Dalglish bare gjorde underverker med Blackburn i en sesong. Først tok han dem opp fra andre divisjon, etterfulgt av en fjerdeplass første sesongen, andreplass i andre sesongen, og så sesongen du sikkert refererer til når de tok seriegullet i 94/95 sesongen.

Endret av OKMarius
Lenke til kommentar

Jeg forstår ikke hvordan King Kenny kunne gi seg i Liverpool pga Hillsborough tragedien. For så å bli manager i andre klubber.. Det har jeg spurt om før også, men har ikke fått noe godt svar.

Siden vi har blitt hudflettet av United fasen for det elendige akademiet vårt, så gjorde jeg meg noen tanker når jeg leste denneartikkelen.

Lenke til kommentar

Jeg forstår ikke hvordan King Kenny kunne gi seg i Liverpool pga Hillsborough tragedien. For så å bli manager i andre klubber.. Det har jeg spurt om før også, men har ikke fått noe godt svar.

Siden vi har blitt hudflettet av United fasen for det elendige akademiet vårt, så gjorde jeg meg noen tanker når jeg leste denneartikkelen.

Spar oss Guttorm. Uniteds ungdomsarbeid har foret hele Premier League med talenter og spillere. At 92'laget (som forøvrig var før det store ungdomsarbeidet var satt igang)er så sagnomsust er med rette. Det kan ikke skje igjen, det er komplett umulig. Hvertfall at alle skal få så mye spilletid samtidig på samme laget som nå kjemper i toppen av Premier league med verdensklasse-spillere i hvert ledd.

Jeg lar denne ranten gå til The Game. Håpløst dårlig artikel. Den er rett og slett ufattelig snever. At han insinuerer at unge spillere ikke får prøve seg på førstelaget? HAHA. Jeg kan ikke skjønne at en såkalt sportsjournalist kan si noe sånt. Han sier at Fletcher ikke er i nærheten av 92'generasjonen? Såklart ikke Scholes, men Butt og selv Beckham. Definitivt. Resten får Game ta seg av.

Lenke til kommentar

Fint at du linker til den artikkelen,for jeg leste akkurat denne artikkelen.

Ikke bare er artikkelen utrolig snevert skrevet (hvorfor bare fokusere på United av topp 4?),men den inneholder også viktige faktafeil,som at Giggs ikke kunne forlatt City.

Ellers synes jeg det er vittig at di ikke synes Wes Brown,som har 5 ligagull,et "par" cup-medaljer samt 1 CL-gull på samvittigheten,samt Darren Fletcher,en mann som har blitt ryggraden på midtbanen vår og spiser midtbanespillere til frokost.

Lenke til kommentar

Og hvorfor hevder du da samtidig at Ferguson er den mest legendariske personen i Engelsk fotball av både spillere og managerer?

Han er tross alt den største legenden i engelsk fotball gjennom tidene, uansett om vi snakker spiller eller manager.

Ja, jeg spurte her om dagen også, og jeg venter forsatt på svar.

Jeg synes paisley skal ha creds for at han nesten aldri feilet, han holdt laget på topp hele tiden. Det å forvalte sucess er vell noe at det vanskligeste.

Den listen var min liste, ikke nødvendigvis en generell en, der Fergie ville figurert på 1.plass. Jeg verdsetter det faktum at Sir Matt "oppfant" talentarbeide i den skalaen han tok i bruk unggutter. Får Wenger til å se ut som en pensjonistjager.

Les litt på nettet du/dere, Sir Alex er numero uno på samtlige lister med Sir Matt på andre plass, i noen tilfeller også på 1.plass. Du finner ingen med Shankley eller Paisley øverst, eller der sistnevnte er rangert over sosialiten fra skottland.

Mener du at Paisley er like stor som Sir Alex eller Sir Matt, guttorm? Jeg bare lurer... Om så er tilfellet vil jeg være tidlig ute: Klovn. ;)

Det du insinuerer om ungdomsarbeidet til United, med referanse til en totalt kunnskapsløs artikkel, blotter hvor hjernefattig du er. Klassisk VG-leser som "kjøper" alt negativt som står om United i avisene.

Fletcher? Legend in the making. Klart beste midtbanespilleren i PL pdd og har vært det i snart to sesonger.

OKMarius: Satt på spissen naturligvis. Forklar meg da hvorfor ingen engelske journalister/aviser rangerer Dalgish der oppe? Humret med nettopp gjennom en topp 50 alltime fra noen årtilbake og gjett hva - der hva det ingen "king" Kenny. Såklart er han en meget merittert og dyktig manager, men ikke topp 10 materiale.

Melder meg nå ut av managerdiskusjonen jeg selv startet, for øvrig. Nå vil jeg heller leke FM med dagens United tropp og kreere enn INN-UT liste hva overganger gjelder. Kanskje Liverpool supporterne kunne gjort det samme? Ut listen blir vel lengre enn en dorull går jeg utifra.

Endret av The Game
Lenke til kommentar

OKMarius: Satt på spissen naturligvis. Forklar meg da hvorfor ingen engelske journalister/aviser rangerer Dalgish der oppe? Humret med nettopp gjennom en topp 50 alltime fra noen årtilbake og gjett hva - der hva det ingen "king" Kenny. Såklart er han en meget merittert og dyktig manager, men ikke topp 10 materiale.

Har aldri rangert han "der oppe" selv, så vet ikke helt hva du vil frem til. Ville bare få frem at han er en som ofte blir oversett når det blir snakket om store managere. Tror faktisk det er mange som ikke er klar over at det var han som var manager for Blackburn når de vant serien. Topp 15-20 kanskje, men ikke topp 10, så enig der.

Du er forøvrig fæl til å overdrive Game. ;) Fletcher "klart" den beste midtbanespilleren i to sesonger nå? Kommer på minst tre midtbanespillere som var bedre enn han i forrige sesong hvertfall.

Endret av OKMarius
Lenke til kommentar

Hele TRE stykken? Er du splitter pine gal min gode mann? ;)

Jeg kjøper Gerrard og delvis Lampard for fjorårssesongen basert på antall mål, men i år har Fletcher vært suverent best (av disse)... ingen protest.

Edit: Fabregas har jeg visst fortrengt. Kan vi ikke regne han som Barca spiller?

Endret av The Game
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...