Gjest medlem-125302 Skrevet 13. august 2009 Del Skrevet 13. august 2009 Som emnetittelen sier.. Er det mulig at vibrasjon fra en subwoofer kan ødelegge eller være med på å slite ut en harddisk fortere? Beklager hvis spørsmålet er dumt eller høres ut som en urban legend Har bare alltid lurt på dette.. Lenke til kommentar
Captn Jack Yarr'ow ! Skrevet 13. august 2009 Del Skrevet 13. august 2009 En hardisk er i utgangspunktet en slags spinnende "cd" med en liten nål på seg, som en gammel platespiller, og hvis denne nålen begynner og hoppe eller lignende så vill det føre til riper i "cd'en". Som i ditt tilfelle ved mye bass og risting mot hardisken kan føre til at du kan forårsake skade på disken. Du kan merke at hvis du kjører på homplette veg så hakker cd'n i spilleren, det blir på samme måte, og det blir riper som blir uleselige som fører til tap av data. Lenke til kommentar
Ståle Skrevet 13. august 2009 Del Skrevet 13. august 2009 Hvor langt vekke er sub'en da? Med mindre den er helt inntil, så tror jeg ikke det er så farlig. Lenke til kommentar
Captn Jack Yarr'ow ! Skrevet 13. august 2009 Del Skrevet 13. august 2009 Bare så ikke hele dritten rister så går det vell greit. Lenke til kommentar
bIsk0p Skrevet 13. august 2009 Del Skrevet 13. august 2009 Min bærbare PC står oppå suben, har ikke hatt noe problemer med det Lenke til kommentar
Captn Jack Yarr'ow ! Skrevet 13. august 2009 Del Skrevet 13. august 2009 Er også altså stor forskjell på pc-høytalere og tjue tusens subber som har så stor frekvens at hele leilighet blokka de shake shake, shake, shake, sshh ss h hs shake shake- shaker nedover lia Lenke til kommentar
Gjest medlem-125302 Skrevet 14. august 2009 Del Skrevet 14. august 2009 Bruker bare PC høyttalere, så antar at det ikke er noe farlig da. Suben står ca. en halv meter unna PCen. Lenke til kommentar
bIsk0p Skrevet 14. august 2009 Del Skrevet 14. august 2009 Er også altså stor forskjell på pc-høytalere og tjue tusens subber som har så stor frekvens at hele leilighet blokka de shake shake, shake, shake, sshh ss h hs shake shake- shaker nedover lia Joda, det vet jeg. Det rister godt i veggene i hele leiligheten, men overaskende lite på selve suben. Vibrasjon forplanter seg jo i bakken.. Og det er i stua maskinen står, though på et logitech 5.1 anlegg som blir brukt. Lenke til kommentar
KimmiK Skrevet 14. august 2009 Del Skrevet 14. august 2009 Dette testa Mythbuster i sesong 2 eller noe slikt - husker ikke hvilken. De utsatte en vanlig 7200rpm harddisk for utallige påkjennelser. De la harddisken på toppen av en tørketrommel i 24 timer(av det gamle slaget, som høres ut som du har en veiarbeider i huset) - disken/data var ikke ødelagt. Ingen av testene klarte å ødelegge spin down/up, data eller sektor på disken. Det måtte sprengstoff til for at den skulle ta kvelden. Men selvfølgelig, tviler på at testene var bra for disken, og hvertfall ikke i lengden. Å tro at du ødelegger harddisken din p.g.a subben din, tror jeg du skal langt på vei fremtvinge situasjonen selv, fremfor noe annet. Lenke til kommentar
bIsk0p Skrevet 14. august 2009 Del Skrevet 14. august 2009 Jeg sier ikke at det er godt for harddisken, men de er ikke så sjøre som alle skal ha det til.. =) Lenke til kommentar
idleman_2 Skrevet 16. august 2009 Del Skrevet 16. august 2009 (endret) Jeg sier ikke at det er godt for harddisken, men de er ikke så sjøre som alle skal ha det til.. =) Subwoofere klarer ikke å fremtvinge noen G krefter på harddisker... det som tar knekken på disker er når du mister harddisk og denne lander på en hard overflate så lesearmene beveger seg ukontrollert, skade lesehodet. Vil vel tro at om en harddisk snurrer på maks hastighet og du samtidig vipper selve disken fra liggende til stående disken så blir det store krefter i sving på platene på grunn av sentripekral kreftene som ikke er bra... Endret 16. august 2009 av idleman_2 Lenke til kommentar
Captn Jack Yarr'ow ! Skrevet 16. august 2009 Del Skrevet 16. august 2009 Jeg skal love deg du kan få subber med stor nok bass til og få nåla til og hoppe godt bra ja xD Lenke til kommentar
idleman_2 Skrevet 16. august 2009 Del Skrevet 16. august 2009 Jeg skal love deg du kan få subber med stor nok bass til og få nåla til og hoppe godt bra ja xD Tja... da har du plassert harddisken så uhunstig at du ønsker at disken skal bli ødelagt Lenke til kommentar
Captn Jack Yarr'ow ! Skrevet 16. august 2009 Del Skrevet 16. august 2009 Ja altså jeg sier bare at det går AN ! Regner ikke med at så mange som setter disken på full guffe oppå toppen av en cerwin vega sub Lenke til kommentar
idleman_2 Skrevet 16. august 2009 Del Skrevet 16. august 2009 Ja altså jeg sier bare at det går AN ! Regner ikke med at så mange som setter disken på full guffe oppå toppen av en cerwin vega sub da er det nok større sjanse for havari ja.. ved at harddisken rister seg ut til kanten og faller ned på gulvet... har subwoofer selv og vet at selve subben i seg selv hopper jo ikke Lenke til kommentar
Captn Jack Yarr'ow ! Skrevet 16. august 2009 Del Skrevet 16. august 2009 Leste at de som lager det pro og har sanna små dataer i stylings biler, har sånn spesiell beskyttelses demper, så ikke ristingen fra bassen skal ødelegge disken :O Lenke til kommentar
idleman_2 Skrevet 16. august 2009 Del Skrevet 16. august 2009 Leste at de som lager det pro og har sanna små dataer i stylings biler, har sånn spesiell beskyttelses demper, så ikke ristingen fra bassen skal ødelegge disken :O det er ikke for å beskytte disken fra vibrasjoner musikk anlegget genererer, men heller vibrasjoner som oppstår i karosseri som følge av vaskebrett grusveier etc Lenke til kommentar
Captn Jack Yarr'ow ! Skrevet 16. august 2009 Del Skrevet 16. august 2009 Nei disagreed han sa det var fordi de satt inn et så ektremt lyd anlegg at bassen ville kunne ødelegge disken. :O Snakker ikke PC høytalere her assa Sikkert en del tusens subber. Lenke til kommentar
idleman_2 Skrevet 16. august 2009 Del Skrevet 16. august 2009 (endret) Nei disagreed han sa det var fordi de satt inn et så ektremt lyd anlegg at bassen ville kunne ødelegge disken. :O Snakker ikke PC høytalere her assa Sikkert en del tusens subber. De smører sikkert tykk på for å imponere ingen subwoofere klarer å riste et bilkarosseri like mye som skikkelig ujevn vei kan fremtvinge... riktignok har jeg sett/lest at karosseri kan slå sprekker som følge av subwoofere som stresser karosseriet, men likefullt så er ikke disse vibrasjonen så drepende som ujevn vei... Endret 16. august 2009 av idleman_2 Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå