Gå til innhold

Overeksponeringer, Nikon D90 - tips?


Anbefalte innlegg

Hallaballa

 

Har et Nikon D90 med 18-105 mm objektivet.

 

Opplever at jeg får endel utlys/utbrente bilder på lyse områder. Spesielt når det er lyst ute og klar himmel, evt mye lys ute.

 

Har omgått dette på sett og vis med å stille ned EV til -0.7 - men føler ikke helt det er riktig på måtte stille ned dette for å få naturlige bilder?

 

Hva er andres erfaringer??

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Hallaballa

Har et Nikon D90 med 18-105 mm objektivet.

Opplever at jeg får endel utlys/utbrente bilder på lyse områder. Spesielt når det er lyst ute og klar himmel, evt mye lys ute.

Har omgått dette på sett og vis med å stille ned EV til -0.7 - men føler ikke helt det er riktig på måtte stille ned dette for å få naturlige bilder?

Hva er andres erfaringer??

Hadde det samme "problemet" på min Canon 50D, og "lærte" nylig dette med AE lås. I tillegg bruker jeg ofte litt EV på ca -1/3.

Det er sikkert samme AE-lås muligheten på ditt kamera også. Dvs jeg fokuserer mot den grå og lyse himmelen f.eks. Og så trykker inn den * stjerneknappen som låser fokuset, og så fokuserer jeg mot det jeg skal ta bilde av...da ser jeg utbrentheten forsvinner.

RandiA

Lenke til kommentar

Jeg tipper det er for stort dynamisk omfang til at sensoren klarer det. Da må du velge hva om skal bli riktig eksponert (akkurat sånn du har gjort det med eksponeringskompensasjonen). Eller du kan ta i bruk et gradert gråfilter, for å minske det dynamiske omfanget i motivet.

 

Om dette ikke er problemet, så tror jeg nok vi må få se eksempler, ja.

Endret av SKT
Lenke til kommentar

Jeg så bilder av K20D og D90 på automatikk i et forum. Det var samme motiv, bare et hus. Helt perfekt på K20D, totalt feil på D90. Det ser ut som det er et problem med den ved at den overeksponerer himmelen i noen situasjoner.

Endret av festen
Lenke til kommentar
Jeg så bilder av K20D og D90 på automatikk i et forum. Det var samme motiv, bare et hus. Helt perfekt på K20D, totalt feil på D90. Det ser ut som det er et problem med den ved at den overeksponerer himmelen i noen situasjoner.

Hele bildet var vel overeksponert, da. Går ut i fra at K20D er temmelig lik D90 når det kommer til dynamisk omfang. Altså feilberegnet D90 og overeksponerte hele motivet, ikke bare himmelen. Det rette da vil jo være å stille EV på minussiden.

 

Klart det hadde vært fint om automatikken fungerte feilfritt, men hittil har jeg aldri brukt et kamera som aldri trenger litt "veiledning" når det gjelder lysmåleren.

 

Om det er et generelt problem at lysmåleren til D90 overeksponerer vet jeg ingenting om. Selv har jeg hvertfall ikke merket det (har kun testet D90 ved et par anledninger).

Endret av SKT
Lenke til kommentar
D90 har 3 metoder for lysmåling, 3D, sentrumsdominert og punkt.

Passer ikke målemetode med motiv, blir det fort feil.

 

Hvor og når skal de forskjellige brukes?

Matrisemåling måler lyset i hele bildet, og er praktisk for situasjoner hvor alt skal være "riktig" eksponert, som for eksempel landskap. Sentrumsdominert vektlegger lyset i sentrum av bildet, og fungerer best for situasjoner hvor et noe mindre område skal lysmåles. Punkt måler et lite punkt i midten, og fungerer bra for for eksempel konsertbilder, hvor man skal eksponere for personene på scenen, og ikke alt det mørke rotet i bakgrunnen.

 

AE-L er praktisk for de to sisnevnte modusene - da kan man ha det man skal eksponere for i midten av søkerbildet, eksponere, låse eksponeringen (med AE-L, altså) og rekomponere.

Lenke til kommentar
Punkt måler et lite punkt i midten, og fungerer bra for for eksempel konsertbilder, hvor man skal eksponere for personene på scenen, og ikke alt det mørke rotet i bakgrunnen.

FWIW, så punktmåler alle Nikon-kameraer i det valgte fokuspunktet. Canon-kameraer under 1-serie kan bare spotmåle i sentrum. Sentrumsdominert jobber ut ifra sentrum av bildet. Lyset innenfor sentrumssirkelen (denne er konfigurerbar i CSM) vektlegges 75%, periferien 25%.

 

Nikons matrixmåler bruker fargeinformasjon fra en RGB-sensor til å "vurdere" eksponeringen opp mot en motivdatabase. CWT og spot bruker ikke denne informasjonen, og fungerer "som alle andre".

Endret av Anew
Lenke til kommentar
Opplever at jeg får endel utlys/utbrente bilder på lyse områder. Spesielt når det er lyst ute og klar himmel, evt mye lys ute.

 

Hvis du får enkelte utbrente områder mens resten av bildet er ok eksponert, er det forsåvidt ikke noe galt med kameratets forslag til eksponering. Det dynamiske området ble for stort, og du må velge om du heller vil undereksponere andre deler av bildet.

 

Jeg har ellers selv erfart at Nikons matrix-måling gir overeksponering hvis BÅDE himmelen og bakken er lys (for eks. lys betong eller grus). Mulig måleren ikke helt forstår hvorfor det er lyst både oppe og nede..... Har nå imidlertid gått over til sentrumsveid og låsing. Får vinne litt erfaring.

 

boos

Endret av boos
Lenke til kommentar
Nikons matrixmåler bruker fargeinformasjon fra en RGB-sensor til å "vurdere" eksponeringen opp mot en motivdatabase.

I tillegg har faktisk AF-settingen innvirkning på hvordan matrix-målingen jobber. Hvis man velger "Single Point" vi det aktive fokuspunktet blir vektet. Så hvis man fokuserer på et mørkt objekt med en lys bakgrunn så er det fort gjort å overeksponere bakgrunnen (og omvendt). Dette var en endring fra D200 til D300, men jeg antar at D90 har arvet denne egenskapen. I "Dynamic Area mode" vil den se på alle (de aktive) AF-sensorene, mens i "Auto Area mode" vil den tendere mot å bevare høylys i større grad.

 

(Igjen - jeg uttaler meg nå basert på D300; skal ikke sverge på at det fungerer helt likt for D90 siden lysmåleren er en av de tingene som skiller disse modellene).

Lenke til kommentar
Punkt måler et lite punkt i midten, og fungerer bra for for eksempel konsertbilder, hvor man skal eksponere for personene på scenen, og ikke alt det mørke rotet i bakgrunnen.

FWIW, så punktmåler alle Nikon-kameraer i det valgte fokuspunktet. Canon-kameraer under 1-serie kan bare spotmåle i sentrum. Sentrumsdominert jobber ut ifra sentrum av bildet. Lyset innenfor sentrumssirkelen (denne er konfigurerbar i CSM) vektlegges 75%, periferien 25%.

 

Nikons matrixmåler bruker fargeinformasjon fra en RGB-sensor til å "vurdere" eksponeringen opp mot en motivdatabase. CWT og spot bruker ikke denne informasjonen, og fungerer "som alle andre".

 

Man kan vel velge fokuspunkt på de fleste Canon's serier og..

 

Tor

Lenke til kommentar
Man kan vel velge fokuspunkt på de fleste Canon's serier og..

Men hvis du leser hva jeg skriver, i stedet for å la anti-fanboy-refleksen ta deg, så ser du at jeg snakker om hvor punktlysmålingen foregår. Selvsagt kan man velge ulike fokuspunkter, men punktlysmålingen foregår uansett i sentrum.

 

Siden det ofte kommer spørsmål av typen "kan man gjøre dette på 450D også", så tenkte jeg det var greit å nevne hvordan det funker på Canon også.

 

Et tips til trådstarter er forøvrig å aktivisere Active D-lighting. Dette vil gjøre lysmåleren mer forsiktig ifht. å la områder brenne ut (utbrente områder i bildet er ikke det samme som "overeksponering")

Endret av Anew
Lenke til kommentar
Man kan vel velge fokuspunkt på de fleste Canon's serier og..

Han snakker om "spotmålingspunkt", ikke om fokuspunkt. På Nikon-kameraer følger altså spotmålingspunktet fokuspunktet noe som gjør at man i mye mindre grad trenger å fokusere og rekomponere når man bruker spotmåling. På Canon under 1-serie kan du velge fokuspunkt, men må fortsatt spotmåle i sentrum. Da forsvinner mye av vitsen med å velge et annet fokuspunkt også.

Lenke til kommentar
Man kan vel velge fokuspunkt på de fleste Canon's serier og..

Men hvis du leser hva jeg skriver, i stedet for å la anti-fanboy-refleksen ta deg, så ser du at jeg snakker om hvor punktlysmålingen foregår. Selvsagt kan man velge ulike fokuspunkter, men punktlysmålingen foregår uansett i sentrum.

 

Siden det ofte kommer spørsmål av typen "kan man gjøre dette på 450D også", så tenkte jeg det var greit å nevne hvordan det funker på Canon også.

 

Et tips til trådstarter er forøvrig å aktivisere Active D-lighting. Dette vil gjøre lysmåleren mer forsiktig ifht. å la områder brenne ut (utbrente områder i bildet er ikke det samme som "overeksponering")

 

"anti-fanboy-refleksen" :p

 

Jeg er "hedning", også på dette området. Om noen "fornærmer" min dings så ser jeg det slik: :tease:

 

 

Tor

Lenke til kommentar
Hallaballa

Har et Nikon D90 med 18-105 mm objektivet.

Opplever at jeg får endel utlys/utbrente bilder på lyse områder. Spesielt når det er lyst ute og klar himmel, evt mye lys ute.

Har omgått dette på sett og vis med å stille ned EV til -0.7 - men føler ikke helt det er riktig på måtte stille ned dette for å få naturlige bilder?

Hva er andres erfaringer??

Hadde det samme "problemet" på min Canon 50D, og "lærte" nylig dette med AE lås. I tillegg bruker jeg ofte litt EV på ca -1/3.

Det er sikkert samme AE-lås muligheten på ditt kamera også. Dvs jeg fokuserer mot den grå og lyse himmelen f.eks. Og så trykker inn den * stjerneknappen som låser fokuset, og så fokuserer jeg mot det jeg skal ta bilde av...da ser jeg utbrentheten forsvinner.

RandiA

50D, sitter med noe av samme opplevelsen som du har hatt, RandiA.

Takker så mye for tipset :thumbup:

Lenke til kommentar

Matrise lysmåling vil under ingen omstendighet alltid gjøre nøyaktig som fotografen ønsker. Active D-Lighting undereksponerer med et 1/2 trinn og benytter kurvejustering for å få opp skyggepartier (alt gjøres basert på RAW-filen i kamera, selv om du kun benytter JPEG).

 

Spot eller centerweighted lysmåling vil gi bruker full kontroll på hvordan sluttresultat skal bli. Skal forøvrig nevnes at jeg i 98-99% av tilfellene blir helt fornøyd med matrix lysmåling.

 

Gi oss eksempler så kan vi gi deg bedre råd/veiledning.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...